مسوول واحد رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به تشدید نظارت بر بازار لوازم خانگی اشاره و بیان کرد: ۱۵ پرونده تخلف پیرامون گرانفروشی و نداشتن شناسه کالا از ۲۸ خرداد ماه تاکنون در بازار لوازم خانگی این استان تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

نظارت بر بازار لوازم خانگی در خراسان رضوی تشدید شد

به گزارش قدس آنلاین، مهدی مقدسی اظهار کرد: پنج مورد از این تعداد پرونده با موضوع گرانفروشی و نداشتن شناسه کالا بر روی لوازم خانگی، مربوط به شکایات مردمی و خریداران از فروشندگانی است که خودسرانه اقدام به افزایش قیمت لوازم خانگی کرده‌اند.

وی ادامه داد: افزایش اخیر نرخ ارز با تاثیر بازار، موجب افزایش قیمت برخی کالاها شده که تاثیر لحظه‌ای آن در سطح بازار محسوس است. 

مسوول واحد رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برخی فروشندگان لوازم خانگی در چنین اوضاعی قیمت اجناس خود را تا ۵۰ درصد بالا برده‌اند در حالی که قیمت مصوب همه اقلام در "سامانه ۱۲۴" ثبت شده و فروشندگان بر اساس قوانین و ابلاغیه‌های قانونی ملزم به رعایت آن هستند.

وی افزود: عموم شهروندان خریدار لوازم خانگی می‌توانند با مراجعه به "سامانه ۱۲۴" از قیمت انواع لوازم خانگی آگاه شده و در صورت مواجهه با فروشندگان گرانفروش، بلافاصله شکایت خود را در همین سامانه ثبت کنند یا با مراجعه حضوری به معاونت بازرسی و نظارت سازمان صمت در مشهد و شعبه‌های سازمان در شهرستانها شکایت خود را طرح و پیگیری نمایند. 

مقدسی همچنین "درج نکردن شناسه کالا" از سوی فروشندگان را بر روی هشت قلم لوازم خانگی مغایر با مصوبات اجرایی ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام و بیان کرد: کالای هر فروشنده‌ای که مرتکب چنین تخلفی شود "قاچاق" محسوب شده و با وی مطابق قانون برخورد می‌شود. 

نصب و در معرض دید مشتری قرار دادن "برچسب شناسه کالا" بر روی هشت قلم لوازم خانگی شامل "یخچال فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، کولر گازی، اسپلیت، جاروبرقی و ماکروویو" از سوی فروشندگان، یک الزام قانونی و اجباری است.

الزام به ثبت در سامانه جامع انبارها

رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی مشهد هم گفت: همه نمایندگیهای شرکتهای تولید لوازم خانگی باید انبارهای کالاهای خود را در "سامانه جامع انبارها" ثبت کنند.

رضا رزقیان‌مقدم افزود: بر این اساس کالای هر تولیدکننده و یا فروشنده‌ای که از ثبت انبارهای خود در "سامانه جامع انبارها" غافل شده باشد از سوی مراجع قانونی ذیربط "کالای قاچاق" محسوب شده و با برخورد و مجارات قانونی روبرو می‌شود.

وی در ادامه همچنین اظهارداشت: تولیدکنندگان برخی اقلام لوازم خانگی از اردیبهشت ماه گذشته قیمت تولیدات خود را از پنج تا ۲۵ درصد افزایش داده‌اند. این افزایش از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بررسی و در "سامانه ۱۲۴" ثبت شده است.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی مشهد ادامه داد: برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی علت افزایش قیمت‌تمامشده تولیدات خود را افزایش قیمت مواد اولیه اعلام کرده‌اند.

وی گفت: تولیدکنندگان بخاری و آبگرمکن از اسفند پارسال اقدام به افزایش نرخ عرضه این دو قلم کالا کرده‌اند.

رزقیان‌مقدم  افزود: گرچه ممکن است برخی فروشندگان لوازم خانگی در بازار اقلام را گرانتر از قیمت مصوب به فروش برسانند اما فروشگاههای معتبر و نمایندگیهای شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی نه تنها عرضه کننده کالای قاچاق نیستند بلکه به هیچوجه اقلام خود را بدون در نظر گرفتن نرخهای مصوب عرضه نکرده‌اند. 

منبع:ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.