همزمان با خیزش مردم و اعتراض گسترده در آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی علیه نژادپرستی، نتیجه یک نظرسنجی از شهروندان انگلیس حکایت از آن دارد که بیشتر جامعه رنگین‌پوستان این کشور اعتمادی به دولت محافظه‌کار بوریس جانسون نداشته و آن را ذاتاً نژادپرست می‌دانند.

انگلیسی ها چقدر نژاد پرستند؟

قدس آنلاین: همزمان با خیزش مردم و اعتراض گسترده در آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی علیه نژادپرستی، نتیجه یک نظرسنجی از شهروندان انگلیس حکایت از آن دارد که بیشتر جامعه رنگین‌پوستان این کشور اعتمادی به دولت محافظه‌کار بوریس جانسون نداشته و آن را ذاتاً نژادپرست می‌دانند. شبکه خبری سی‌ان‌ان و مؤسسه ساوانتا کامرس نظرسنجی مشترکی را از هزار و ۵۳۵ فرد بالای  ۱۸سال طی ۲۳ تا ۲۵ خرداد انجام داده‌اند که خطای آن ۲.۵درصد است. این نظرسنجی حاوی داده‌های جالب توجهی از بی‌اعتمادی ساختاری مردم در انگلستان نسبت به رفع نژادپرستی در این کشور است.

نتایج این نظرسنجی نشان می دهد ۵۸ درصد شهروندان سیاه‌پوست انگلیس حزب بوریس جانسون را «اساساً» نژادپرست می‌دانند. این رقم نزد سفیدپوستان ۳۹درصد است. ۴۹ درصد از سیاه‌پوستان انگلیسی در این نظرسنجی گفته‌اند پلیس انگلیس رفتاری توأم با احترام با آن‌ها نداشته و با آن‌ها مشابه سفیدپوستان رفتار نمی‌کند. درهمین حال ۵۴ درصد شهروندان سیاه‌پوست انگلیسی در نظرسنجی مشترک سی‌ان‌ان گفته‌اند پلیس انگلیس اساساً نژادپرست بوده، به طوری که ۲۷درصد از پرسش‌شوندگان سفیدپوست انگلیسی نیز این مسئله را مورد تأیید قرار دادند. همچنین ۶۰درصد سیاهان از انداختن مجسمه تاجران برده در این کشور حمایت می‌کنند که این رقم در سفیدپوستان ۳۰درصد است. در این نظرسنجی همچنین ۶۷درصد سیاه‌پوستان معتقدند رسانه‌های انگلیس آن‌ها را نمایندگی نمی‌کند، در حالی که ۲۷درصد سفیدپوستان بر این عقیده هستند.

از دیگر نتایج این نظرسنجی نبود اعتماد در میان جامعه سیاه‌پوست انگلیس به دولت لندن در قبال ناهنجاری‌های اجتماعی است، مانند وقایعی که در دوران بازسازی انگلیس پس از جنگ جهانی دوم بر سر سیاه‌پوستانی آمد که به عنوان نیروی کار در آن زمان به آن‌ها نیاز بود و آن‌ها را از بسیاری از امتیازهای اجتماعی به علت خوی نژادپرستانه انگلیسی‌های سفیدپوست محروم و منع داشتند. بنابر این گزارش ۵۵ درصد از سیاه‌پوستان انگلیسی که دراین نظرسنجی شرکت کردند به حمایت دولت لندن در قبال ناهنجاری‌های اجتماعی که ممکن است بار دیگر برای آن‌ها در این کشور رخ دهد، اعتمادی ندارند.

شهرهای انگلیس در پی قتل جورج فلوید شهروند سیاه‌پوست به دست پلیس سفیدپوست شهر مینیاپولیس ایالت مینه سوتا در پنجم خرداد، شاهد چهارمین هفته اعتراض‌ها علیه نژادپرستی است به‌طوری‌که در روزهای اخیر معترضان انگلیسی در شهر «بریستول» واقع در جنوب انگلیس در همبستگی با اعتراض‌های سراسری آمریکا با عنوان جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» اقدام به پایین کشیدن مجسمه «ادوارد کولستون» برده‌دار انگلیسی کرده و پس از غلتاندن آن در خیابان‌های این شهر آن را به رودخانه افکندند.

در همین حال، صدها نفر در خیابان‌های لندن ضد بی‌عدالتی و نژادپرستی تظاهرات کردند. حاضران در این تظاهرات با در دست داشتن پلاکارد و سر دادن شعار، اعتراض خود را به اقدام‌های نژادپرستانه در انگلیس و آمریکا نشان دادند. به گزارش رویترز حاضران در این تجمع فریاد می‌زدند: «زندگی سیاه پوستان مهم است و بدون عدالت، هیچ صلحی در کار نخواهد بود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.