سارا عرفانی رمان «دختر ماه» را با توجه به زندگی و شخصیت حضرت معصومه (س) نوشته است. این اثر در ۱۸ فصل فراز و نشیب های مختلف زندگی حضرت(س)   از زمان تولد تا مهاجرت شان به ایران و شهادت را مطرح می کند.  

عرض ارادتی به بانوی بزرگوار

قدس آنلاین: از سارا عرفانی تاکنون کتاب هایی مثل «لبخند مسیح»، «پنجشنبه فیروزه ای»، «هدیه ولنتاین»، «عطر عطش» و ... منتشر شده است.

در آستانه ولادت این بانوی بزرگوار و روز دختر  با نویسنده  «دختر ماه» به گفتگو نشسته ایم که می خوانید.   

* چه شد رمانی با محوریت زندگی حضرت معصومه (س) نوشتید؟

** من کتاب «پنج شنبه فیروزه ای» را با توجه به زندگی امام رضا (ع) نوشته بودم، دوست داشتم کتابی هم در مورد حضرت معصومه (س) بنویسم و اگر لایق آن باشم عرض ارادتی، خدمت ایشان داشته باشم. به پیشنهاد انتشارات مدرسه این کتاب را نوشتم. انتشارات مدرسه، درحال انتشار یک مجموعه به نام ریحانه بود، که به زندگی زنان نامدار صدر اسلام می پرداخت. هر کدام از کتاب ها به زندگی یکی از زنان مانند حضرت خدیجه(س)، حضرت ام البنین(س)، حضرت آمنه(س)   و...می پرداخت من حضرت معصومه(س) را برای نوشتن انتخاب کردم.

* برای نگارش کتاب از چه منابعی استفاده کردید و دچار مشکل نشدید؟

** من چندین کتاب در مورد حضرت معصومه (س) خوانده بودم. البته روی آن ها مطالعه زیاد شده بود. اما به طور کلی در مورد حضرت معصومه (س) اطلاعات و داده های بسیار کمی در منابع تاریخی ما وجود دارد. شاید در حد یکی دو صفحه و دست نویسنده ای که بخواهد با این موضوع اثری خلق کند، به شدت خالی هست.

* چه شد این اثر را برای گروه سنی نوجوان نوشتید؟

** مخاطب این کتاب نوجوانان است اما در پشت کتاب نوشته شده است برای عموم مخاطبان، و فرقی نمی کند چون بزرگسالان هم می توانند کتاب را بخوانند. متن کتاب ساده و روان است تا نوجوانان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. در همان منابع معتبر خواندم که ایشان، فرزندان شهدای علویان را سرپرستی و تربیت کردند، چون کتاب برای نوجوان نوشته شده، در بخش هایی از داستان  با دو کودکی که در برهه هایی از زندگی حضرت با ایشان بوده اند، همراه می شویم. بخش هایی از کتاب هم در مورد کودکی خود حضرت هست که من سعی کردم با زبانی ساده و روان و کاملا برگرفته از واقعیت کتاب را تالیف کنم، یعی حوادث اصلی کاملا واقعی هستند.

* تا چه اندازه در نگارش کتاب خود به مستندات تاریخی پایبند بودید؟

** من معتقدم خیال پردازی زیاد در رمان های دینی ارزشمند نخواهد بود. نویسنده می تواند هرچقدر که بخواهد تخیل کند و شاید برایش ساده و لذت بخش باشد. ولی در رمان دینی متعهد ماندن به مستندات تاریخی خیلی مهم است من در دختر ماه خیلی سعی کردم به وقایع تاریخی وفادار باشم و همه ماجرای کتاب واقعیت است.

کتاب در اصل از قبل تولد حضرت معصومه شروع می شود و ادامه پیدا می کند تا به شهادت ایشان می رسد طبق تحقیقی که من انجام دادم جنگی که در شهر ساوه اتفاق افتاده صحت دارد گرچه برخی منابع آن را تایید نکردند ولی با تحقیقی که من انجام دادم به این نتیجه رسیدم که چنین جنگی بوده است و اتفاقاتی که بعدش می افتد سرانجام به وفات ایشان منتهی می شود و این ها با زبان داستان در کتاب آمده هرچند که طوری مطرح کردم که مخاطب اذیت نشود و اتفاقا چند تا از نوجوان ها که خوانده بودند از روایت این بخش راضی بودند.

اگر بخواهید چند کتاب خوب که درباره حضرت معصومه(س) نوشته شده  را برای مخاطبان ما معرفی کنید از چه آثاری نام می برید؟

همانطور که گفتم درباره ایشان بخصوص در حوزه رمان و داستان کتاب های کمی منتشر شده. در حوزه داستان فقط «به سپیدی یک رویا» نوشته خانم فاطمه سلیمانی است و من کتاب دیگری در ذهن ندارم البته ممکن است کتاب هایی با محوریت زندگی ایشان نوشته شده باشند اما من برای نگارش کتابم  بروی آثار پژوهشی و غیر داستانی ای متمرکز بودم که شامل منابع تاریخی معتبر بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.