طرح فاضلاب گناباد به عنوان یک پروژه ملی دیده شده و از سال ۱۳۸۹ تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت داشته و با اعتبارات فعلی به نتیجه‌ای در کوتاه مدت نخواهد رسید.

فاضلاب گناباد بعد از ۱۰ سال تنها ۲۰ درصد پیشرفت کرد

به گزارش قدس آنلاین، افزایش دمای هوا سبب بالا رفتن میزان مصرف آب در گناباد شده تا جایی که در برخی نقاط شاهد افت فشار آب هستیم.

از سویی با ادغام دو اداره آب و فاضلاب روستایی و شهری مشکلاتی برای مردم ایجاد شده که برای این مهم به سراغ رئیس اداره آب و فاضلاب گناباد رفته‌ایم.

هادی حیدری‌نیا؛ مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان  گناباد اظهار داشت: ۴۲ میلیون لیتر در سال گذشته هدررفت آب بابت ترکیدگی لوله در شهر گناباد داشته‌ایم که مشترکان باید در این زمینه همکاری بیشتری انجام دهند.

وی ادامه داد: سال گذشته ۶ کیلومتر در مناطق شهری گناباد خط آب شهری اصلاح شده، در انتقال و تامین آب به یکباره در خط انتقال پی درپی اتفاقاتی روی می‌دهد که این اداره به دنبال مهم‌ترین دلیل این اتفاق است و بقیه به تدریج رفع می‌شود.  پرداخت قبوض مشترکین در خود شهر هزینه می‌شود و ۸۰ درصد درآمد این اداره بخاطر عدم پرداخت قبوض آب مانده است.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان گناباد بیان کرد: به دنبال منابع آبی هستیم و متاسفانه بخاطر شرایط اقلیمی منطقه در حفر چاه مشکل داریم  و این در صورتی است که با توجه به بیماری کرونا حجم مصرف نسبت به سال قبل و نبود منابع آبی جدید ۳۰ درصد بیشتر مصرف داشته‌ایم.

گناباد با بحران و تنش آبی شدید روبرو است

مدیر اداره آب و فاضلاب گناباد اظهار کرد: در ۱۵ منطقه گناباد برای شرایط بحرانی، احداث جایگاه برداشت آب شرب را در دستور کار داریم و به ۲۳ روستای گناباد با تانکر آبرسانی می‌شود که برخی این روستاها هنوز به آب و فاضلاب گناباد تحویل نشده است.  

حیدری‌نیا با اشاره به افت فشار در برخی مناطق گناباد عنوان داشت: از بابت کمبود فشار در برخی از مناطق گناباد از مردم عذرخواهی می کنم و فشار شبکه آب به گونه‌ای است که تا طبقه‌های دو ساختمان را تامین کرده و عهده‌دار هستیم و بیشتر از این باید خود مشترک نسبت به ذخیره سازی آب با منبع بر روی بام اقدام کند.  

وی افزود: ۱۵ درصد آب شرب گناباد را شهرداری در فضای سبز مصرف می‌کند که اجرای کامل پروژه جداسازی آب شهری از فضای سبز و ذخیره سازی می تواند مشکل آب شهری را حل کند.

۲۰ درصد بعد از ۱۰ سال

مدیر اداره آب و فاضلاب گناباد در زمینه پروژه فاضلاب گناباد نیز اظهار داشت: طرح فاضلاب گناباد به عنوان یک پروژه ملی دیده شده و از سال ۱۳۸۹ تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت داشته و با اعتبارات فعلی به نتیجه‌ای در کوتاه مدت نخواهد رسید و راه حل به نتیجه رسیدن اصلی پروژه فاضلاب گناباد در ورود بخش خصوصی به این پروژه است.  

وی بیان کرد: پروژه فاضلاب گناباد به عنوان یک طرح فرابخشی در سال ۸۶ کلید خورد و از سال ۸۹ دارای کدبودجه و شروع بکار شد و قرار بر این بود تا از آب استحصال شده از این پروژه در آبیاری دشت های منطقه استفاده شود.

سال ۱۴۰۰ به پایداری منابع آب در شهرستان خواهیم رسید

مدیراداره آب و فاضلاب گناباداظهار داشت: ۱۷ کیلومتر از مسیر انتقال آب نیاز به ترمیم دارد و امسال به طول ۵ کیلومتر از این مسیر در دستور کار است و تا یک ماه آینده پروژه مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی آب شرب گناباد به بهرهبرداری میرسد.

حیدرینیا خاطرنشان کرد: ۱۰ جایگاه برداشت آب به مبلغ ۳۴۰ میلیون تومان به کمک خیرین به بهرهبرداری میرسد و تا پایان سال ۵ جایگاه دیگر در دستور کار قرار دارد.

وی افزود:سال ۱۴۰۰ به پایداری منابع آب خواهیم رسید و مشکلاتی که اکثر روستاها دارند را کمتر خواهم داشت.

در شرایط شکننده تولید و مصرف آب هستیم

مدیر آب و فاصلاب گناباد بیان کرد: در ابتدای سال ۹۹ ادغام آب شهری و روستایی اتفاق افتاد و با این تحول ۷۵ روستا به مجموعه آبفای شهری اضافه شدند.

حیدری نیا ادامه داد: ۶۳ حلقه چاه، ۱۳ چشمه و ۸ قنات کار آبرسانی به ۴۶۰۰۰ مشترک را برعهده داریم و شرایط آبرسانی نسبت به شهرهای دیگر شکننده است و این بدلیل افت منابع آبی، تاسیسات وجود دارد.

وی افزود: دچار محدودیت منایع آبی هستیم و بعد از مشهد، بیشترین مسافت انتقال خط آب را داریم که تامین آب در گناباد زیان ده است.

منبع:تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.