دختر ۱۴ ساله حافظ قرآن می‌گوید:در بسیاری از تصمیمات روزانه زندگی‌ام به آیات قرآن استناد می‌کنم و همین موضوع سبب می‌شود تا به تصمیم مناسب و درستی برسم.

جذاب‌ترین آیه برای دختری که حافظ کل قرآن است

قدس آنلاین: امروز را روز "ملی دختران" نام نهاده‌اند و تناسب آن با میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) نشان از خوش ذوقی ایرانیانی دارد که از قدیم‌الایام به دختران و زنان نگاه همراه با احترام داشته‌اند. به بهانه روز دختر به سراغ دختر نوجوانِ حافظ کل قرآن‌ رفتیم تا بیشتر از فراز و نشیب‌های زندگی‌اش و تلاش‌هایی که در مسیر حفظ قرآن داشته بدانیم؛ دختری که می‌تواند الگویی برای دختران سرزمینمان باشد.

- ارتباطتان با قرآن از چه زمانی شروع شد؟

از دوران کودکی و زمانی که حتی خواندن و نوشتن بلد نبودم، با قرآن آشنا شدم. برادرم در جلسات قرائت قرآن حرم حضرت عبدالعظیم‌الحسنی (ع) شرکت می‌کرد و همین مقدمه‌ حضورم در جلساتی شد که اصلاً به سن و سالم نمی‌خورد. ابتدا در جلسات آموزش تجوید قرآن حرم شرکت کردم و با اینکه شرایط سنی حضور در این جلسات را نداشتم اما آنقدر روان و خوب آیات را می‌خواندم که این اجازه را به من دادند در کلاس‌های هم شرکت کنم. دو سال متوالی به جلسات تجوید رفتم و رتبه‌های خوبی از اساتید کسب کردم. پس از آن هم علاقه‌مند شدم به جلسه حفظ قرآن حرم سیدالکریم (ع) بروم. حدود ۱۰ ماه پیش، یعنی مردادماه سال ۱۳۹۸ و پس از گذشت سه سال و نیم از آغاز حفظ قرآن، کل قرآن‌کریم را حفظ کردم.

- در خانواده‌تان حافظ قرآن داشتید؟

نه. فقط برادرم در جلسات قرائت شرکت می‌کرد.

آیات قرآن آرامم می‌کند

- حفظ آیات قرآن تا چه میزان در روابط اجتماعی و درس و بحث شما تأثیر گذاشته است؟

قرآن تا حد زیادی در رفتار و اخلاق فردی و اجتماعی‌ حافظ قرآن تأثیر می‌گذارد. حتی در امتحانات و درس‌های مدرسه هم به من کمک کرده است. حفظ قرآن باعث شده زودتر از دیگران بتوانم متن‌های درسی را حفظ کنم. قطعاً در ارتباط‌گیری با خانواده و دوستانم بی‌تأثیر نبوده است. در بسیاری از تصمیماتی که در فعالیت‌های روزانه زندگی‌ام می‌گیرم به آیات قرآن استناد می‌کنم و همین موضوع سبب می‌شود تا به تصمیم مناسب و درستی برسم. برخی اوقات که استرسِ درس‌های مدرسه وجودم را می‌گیرد، فقط آیات قرآن است که می‌تواند آرامم کند.

- مطمئناً  همه آیات قرآن دلچسب و شیرین‌اند اما آیه‌ای هست که بیشتر از بقیه مورد توجه شما قرار گرفته و در ذهن شما حک شده باشد؟

آیه‌ای که بیش از اندازه علاقه دارم، آیه ۱۱۴ سوره مبارکه "هود" است که درباره برپا داشتن نماز است. نماز، انسان را از بدی‌ها نگه می‌دارد.

وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَیِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ ذَلِکَ ذِکْرَی لِلذَّاکِرِینَ ﴿۱۱۴﴾

و در دو طرف روز (اول و آخر آن) و نخستین ساعات شب نماز را برپا دار زیرا خوبی‌ها بدی‌ها را از میان می‌برد؛ این برای پندگیرندگان پندی است.

- تا به حال در زمینه قرآن به چه عناوین و مدارجی دست پیدا کرده‌اید؟

در مسابقات صراطِ سازمان اوقاف دو مرتبه رتبه آوردم. اولین‌بار در بخش تجوید، مقام چهارم را کسب کردم که برایم خیلی دلنشین بود و دیگری در رشته حفظ قرآن بود که توانستم رتبه بیاورم. در مسابقات امام علی (ع) هم توانستم رتبه حدنصاب را کسب کنم. در مدرسه هم بارها در مسابقات متعدد شرکت کردم و به رتبه‌های نخست دست پیدا کردم.

- آیا حفظ قرآن شهرت و غرور به همراه دارد؟

غرور به معنای خوبش برای انسان جذاب است. وقتی در کنار دوستان و هم سن‌های خودم قرار می‌گیرم، از اینکه توانستم کل قرآن را حفظ کنم، احساس غرور می‌کنم.

- شما هم‌سن و سال‌های خودتان را هم به حفظ قرآن تشویق و ترغیب می‌کنید؟

بله، البته اغلب دوستانم از قرآن‌آموزانی‌اند که خودشان در زمینه‌های قرآنی موفق‌اند و در راه قرآن قدم برداشته‌اند.

حمایت والدین برای قدم نهادن در مسیر حفظ قرآن

 - چرا نسل جوان آنقدر که علاقه به اینترنت و دیگر امکانات دنیای مدرن دارد به قرآن توجهی ندارد؟

بخشی از این موضوع، به جو جامعه برمی‌گردد. البته خانواده و به‌ویژه پدر و مادر در تربیت فرزند نقش مهمی دارند. اگر محبت و حمایت پدر و مادرم نبود هیچ وقت نمی‌توانستم به جایگاه حفظ قرآن دست یابم.  

قرآن , حضرت معصومه (س) , طرح ملی حفظ قرآن ,

به فضای مجازی وابسته نیستم

- آیا شما هم از ظرفیت فضای مجازی در مسیر حفظ قرآن استفاده می‌کنید یا اینکه به صورت سنتی حافظ قرآن شدید؟

فضای مجازی خوبی‌های خودش را دارد و به خودم هم کمک زیادی کرده است اما خیلی به آن وابسته نیستم. من گوشی موبایل هم ندارم. خیلی با فضای مجازی ارتباط برقرار نمی‌کنم و اصلاً وقتش را هم ندارم که بخواهم زمانم را معطوف به آن کنم اما گاهی در فضای مجازی، زندگینامه افراد موفق قرآنی را می‌خوانم که چطور به مدارج بالایی دست پیدا کرده‌اند و این  خیلی برایم جذاب است.

عروسک‌بافی در کنار حفظ قرآن

- اوقات فراغتتان را چطور می‌گذرانید؟

از زمانی که حفظ قرآن را آغاز کردم، وقت زیادی نداشتم که به کارهای دیگر برسم و بیشترین زمانم را به حفظ قرآن گذراندم. البته این کار اجباری نبود اما چون قرار بود به‌صورت ویژه به حوزه حفظ قرآن ورود کنم، بیشترین زمانم را به آن اختصاص دادم اما همانند دیگر دخترانِ هم‌سن و سال خودم تفریح کرده‌ام. من به کارهای هنری خیلی علاقه‌ دارم. گاهی عروسک‌بافی می‌کنم. بیشتر فعالیت‌های هنری را در فضای مجازی یاد گرفتم.

اهل مطالعه هم هستید؟

بله، گاهی کتاب می‌خوانم. غالباً کتاب‌های داستانی که در حدودِ سنی‌ام باشد را می‌خوانم. به دلیل فشردگی حفظ و آزمون‌های تخصصی که مرکز برایمان برگزار می‌کرد، نمی‌توانستم آنچنان به مطالعه کتاب‌های غیردرسی بپردازم اما حالا که دوران حفظ تمام شده است، احتمالاً زمان بیشتری خواهم داشت تا مطالعه کنم.

آرزویم رسیدن به مقام استادی قرآن است

- برنامه‌تان در آینده چیست؟

دوست دارم فرد تأثیرگذاری باشم و در حوزه‌های مختلف قرآنی فعالیت کنم. خیلی علاقه‌ دارم که در جلسات تدریس قرآن شرکت کنم. در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) اساتید مجرب و خوبی وجود دارند و این باعث شده که من هم علاقه‌مند شوم تا به در آینده به مقام استادی برسم.

و سخن پایانی...

به هم سن و سال‌های خودم می‌گویم که آموزش قرآن زمان‌گیر نیست و اتفاقاً دلنشین است. قرائت روزانه یک آیه قرآن با ترجمه می‌تواند به ما در زندگی‌مان کمک کند همان‌طور که به من کمک کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.