معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: در سال گذشته در استان ۲۸۰۰ کودک آزاری داشته‌ایم، اما کودک‌آزاری که شرایط حاد داشته باشد نبوده است.

۲۸۰۰ مورد کودک‌آزاری در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین حقدادی، در خصوص میزان بازدارندگی قوانین کودک آزاری  در ایران عنوان کرد: اکثر کودک آزاری‌ها توسط والدین و نزدیکان کودک صورت می‌گیرد. ما باید حد دقیقی بین کودک‌آزاری و تربیت کودک که تنبیه معمولی والدین محسوب می‌شود، قائل شویم و این امر برداشت‌های متفاوتی را به همراه دارد. از سال ۸۳  که قانون جدید حمایت از کودکان آمده است ما پیشرفت داشته‌ایم زیرا درجاتی از مجازات در آن مشخص شده  که قبلا مشخص نبوده است. همچنین کودک آزاری از جرم خصوصی به جرم عمومی  تبدیل شده است. بنابراین دادستانی، سازمان‌های مردم نهاد و آن‌هایی که به نوعی با کودک در ارتباط هستند می‌توانند به عنوان مدعی وارد عمل شوند

وی  ادامه داد: این سازمان‌ها و همچنین سازمان بهزیستی می‌توانند از شخص آزار دهنده کودک شکایت کنند و پیگیر این امر شوند که این موضوع نیز نوعی پیشرفت محسوب می‌شود، این امر نشان می‌دهد که کودکان حامیان دیگری نیز دارند. خدمات اورژانس اجتماعی خراسان‌رضوی به شهرستان‌ها دو برابر شده و این امر در پیگیری سریع کودک‌آزاری تاثیر خوبی داشته است.

حقدادی با اشاره به اینکه هرچه وسعت شهرها بزرگ‌تر باشد، کودک‌آزاری بیشتر است، ادامه داد: به نظر می‌رسد که در شهرهای کوچک و سنتی کودک‌آزاری یا  اعلام آن کمتر است، هر چه خدمات اورژانس اجتماعی در سطح استان‌ها گسترده‌تر باشد اطلاع‌رسانی از جانب مردم بیشتر خواهد بود و این موضوع به معنای بیشتر بودن کودک‌آزاری در آن قسمت نیست بلکه نشان‌دهنده این است که ما از این امر بیشتر آگاه شده‌ایم.

بسیاری از کودک‌آزاری‌ها پنهان می‌ماند

وی با اشاره به اینکه در برخی نقاط کودک‌آزاری بیشتر است و به ما گزارش نمی‌شود، تصریح کرد:  بسیاری از کودک‌آزاری‌ها پنهان می‌ماند و این امر سبب شده است که آمار کودک‌آزاری را به طور دقیق ندانیم. کودکان در خانواده‌های آشفته، دچار طلاق، اعتیاد، فقر فرهنگی، عدم‌ مهارت کنترل خشم، تعصبات قومی و محلی و همچنین کودکان فاقد سرپرست و کودکان کار بیشتر در معرض کودک‌آزاری هستند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان‌رضوی عنوان کرد: کودکانی که تحصیل نمی‌کنند یا از آن‌ها کار می‌کشند از نظر فرهنگ والدین آن‌ها ممکن است این کار کودک‌آزاری نباشد، اما از نظر ما کودک‌آزاری محسوب می‌شود. آمار کودک‌آزاری از طریق مبادی مانند ۱۲۳، ۱۱۵،۱۳۷ و ...  به ما گزارش می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی در خصوص کودک‌آزاری وارد عمل می‌شود و آموزش‌های لازم را در این زمینه به مردم می‌دهد و آن‌ها را نسبت به این موضوع حساس می‌کند. بالا رفتن حساسیت مردم از طریق آموزش‌ها به خصوص رسانه‌ها منجر به افزایش اعلام در زمینه کودک‌آزاری می‌شود و این نکته مثبتی خواهد بود.

هر سال ۲۰ درصد رشد خدمات و مراجعه‌کننده کودک‌آزاری داریم

حقدادی با اشاره به اینکه بالا بردن حساسیت مردم نسبت به کودک‌آزاری باعث افزایش گزارشات به ما می‌شود، افزود: این امر نوعی پیشرفت است و این به معنای افزایش کودک‌آزاری نیست، بلکه به معنی افزایش آگاهی مردم در این زمینه است. سازمان بهزیستی هر ساله ۲۰ درصد رشد خدمات و مراجعه‌کننده کودک‌آزاری داشته‌ است و این موضوع را منفی نمی‌دانیم.  

آسیب کودک‌آزاری مثل آسیب سوختگی پایدار است

 معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان‌رضوی درمورد تاثیر کودک آزاری بر کودکان ادامه داد: در امر کودک‌آزاری ‌همیشه کودک قربانی است و در آینده او فرد آزار دهنده‌ای خواهد شد و این امر باعث تولید خشونت و کودک‌آزاری در جامعه خواهد شد. آثار روانی تربیت غیراصولی برتمام طول زندگی کودک اثر می‌گذارد و آینده او را مختل می‌کند. خشونت اگر آسیبی به کودک وارد کند این آسیب‌ها پایدار می‌ماند مانند کودکی که دچار آسیب سوختگی، شکستگی و... و. شده است که نقص عضو و تغییر چهره در آن‌ها باقی مانده است.

وی ادامه داد: روند خشونت برای جامعه مضر است و  البته در جامعه‌ ما خشونت کم نیست؛ به عنوان مثال در پرونده‌های طلاق، نزاع، درگیری، توهین، تهدید و رفتارهای معمولی جامعه خشونت‌های کلامی، روانی و جسمی بسیار دیده می‌شود و این امر در جامعه نگران‌کننده است. همچنین در محیط‌های خانه همسرآزاری، کودک‌آزاری، سالمندآزاری و حتی حیوان‌آزاری دیده شده است که باید فکر اساسی برای کنترل آن‌ها لحاظ شود.

حقدادی درخصوص راهکارها و پیشنهادات برای جلوگیری از کودک‌آزاری بیان کرد:  بخشی از این موضوع ساختاری و مربوط به  فعالیت‌های سازمان آموزش‌دهنده و رشددهنده مانند آموزش‌وپرورش است. بخشی دیگر نیز مربوط به مسائل حقوقی‌ست که آیا قوانین موجود بازدارنده است یا خیر و در مرحله سوم این موضوع به رواج مشکلات روانی در جامعه مربوط می‌شود، که این نیز به عواملی وابسته است.

۲۰ درصد افراد جامعه ما مشکل اعصاب و روان دارند

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان‌رضوی ادامه داد: در جامعه ما حدود ۲۰ درصد افراد مشکل اعصاب و روان دارند که این  مسئله مهمی است،  ما باید بدانیم که در جامعه چه کارهایی باید انجام دهیم تا افسردگی، اضطراب، خشم، درگیری و اختلال شخصیت کاهش یابد.

وی افزود: در این زمینه مشاوران، روانشناسان و مددکاران به عنوان درمانگران، صداوسیما و رسانه‌ها به عنوان آموزش‌دهنده عمومی وآموزش‌وپرورش به عنوان زیر ساخت آموزشی و تربیتی عمل کنند. همچنین سازمان‌های خدمات‌دهنده باید خدمات به موقع ارائه دهند تا در پیشگیری نقش مهمی را ایفا کنند. سازمان‌هایی که قانون اجرا می‌کنند مانند دستگاه قضایی و نیروی انتظامی نیز می‌توانند کمک‌دهنده باشند.  

 در رسیدگی به کودک‌آزاری از کشورهای دیگر عقب نیستیم

حقدادی با اشاره به اینکه مسئله کودک‌آزاری در بین کشورهای مختلف قابل مقایسه نیست، ادامه داد: قوانین حقوقی بیشتر کشورها در زمینه کودک‌آزاری شبیه به یکدیگر است، اما در برخی از کشورها با توجه به فرهنگ‌ مردم و چگونگی رفتار والدین با فرزند متفاوت است، کشور ما در زمینه کودک‌آزاری و رسیدگی به آن از کشورهای دیگر عقب نیست. ما فقط در خصوص عوامل ایجادکننده مانند افسردگی و خشونت در جامعه عقب هستیم.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان‌رضوی ادامه داد: برای بهبود خشونت، افسردگی و عوامل این چنینی باید کارهای موثری انجام شود. ما تعصبات قومی و محلی با قدمت زیاد داشته‌ایم و کودک‌آزاری‌هایی که در رسانه‌ها گفته می‌شود نمونه‌های استثنایی و شدید است. سازمان بهزیستی نمی‌تواند فقط به این چند مورد اکتفا کند و حساسیت خود و مردم را در این زمینه باید بالا ببرد.

وی در مورد مدت زمان پیگیری پرونده‌های کودک‌آزاری توسط بهزیستی گفت: مدت زمان پیگیری در خصوص پرونده‌های کودک‌آزاری متفاوت است. در این خصوص تا زمانی که لازم باشد سازمان بهزیستی حضور خواهد داشت تا شرایط امن برای کودک فراهم شود. اگر لازم باشد سازمان بهزیستی برای جداسازی کودک از خانواده اقدام می‌کند که البته این امر باید  با دلایل کافی انجام شود، زیرا جداسازی به کودک آسیب خواهد زد. مددکاران بهزیستی تمام تلاش خود را می‌کنند تا مشکلات خانواده را حل و محیط خانه را برای کودک امن کنند.  

حقدادی درخصوص میزان کودک‌آزاری در خراسان رضوی تصریح کرد: کودک‌آزاری مفاهیم مختلفی دارد، وقتی می‌گوییم آمار کودک‌آزاری منظور از آن غفلت، ممانعت ازرفتن به مدرسه، عدم واکسیناسیون به موقع کودک، رعایت نکردن بهداشت و تغذیه کودک، کار کشیدن از کودک به صورت اجباری و... است.

بیشتر کودک‌آزاری‌های به دلیل غفلت است/۲۸۰۰ کودک‌آزاری در سال گذشته

وی افزود: با  توجه به این تعاریف در سال گذشته در استان ۲۸۰۰ کودک آزاری داشته‌ایم، اما کودک‌آزاری که شرایط حاد داشته باشد مانند کودک‌آزاری‌هایی که در رسانه‌ها ‌عنوان می‌شود وشرایط مطلوبی ندارد، آن‌قدر نیست بیشتر کودک‌آزاری‌های ما از غفلت است.

حقدادی ادامه داد: همچنین تعداد زیادی از کودک آزاری‌ها روانی، عاطفی و جسمی است، آنچه در رسانه‌ها اعلام می‌شود کودک‌آزاری‌های جسمی است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.