مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان رضوی از پایان عملیات مرمتی در بنای تاریخی «گنبد سبز» مشهد خبر داد.

اتمام مرمت بنای تاریخی «گنبد سبز» مشهد

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر با اعلام این خبر، اظهار کرد: این اثر تاریخی به شماره ۱۳۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از آثار ارزشمند شهرستان مشهد و مدفن شیخ محمد مومن استرآبادی است.

وی ادامه داد: کاشی کاری‌های این بنا به صورت نره‌چینی و معرق است و از کتیبه‌های شاخص آن می‌توان به آیه ۲۶ از سوره آل عمران اشاره کرد که پیرامون ساقه گنبد اجرا شده است.

مکرمی‌فر تصریح کرد: شروع مرمت این اثر تاریخی به بازسازی کامل کاشی‌کاری آن، به اوایل دهه ۵۰ مربوط می‌شود و از آن تاریخ تاکنون نیز براساس میزان اعتبارات و آسیب‌های وارده حفاظت و مرمت شده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان رضوی درباره آخرین عملیات مرمتی در این بنا اظهار کرد: مرمت کاشی‌کاری گنبد و ساقه از سال ۱۳۹۷ با تامین اعتباری به مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال آغاز شده و در بهار ۹۹ به پایان رسیده است.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، مکرمی‌فر درباره عملیات اجرایی انجام شده در این اثر تاریخی بیان کرد: برای مرمت این اثر تاریخی اقداماتی از جمله برداشت و چرمه‌برداری طرح کاشی‌کاری موجود، برچیدن کاشی‌های فرسوده و آسیب‌دیده و لایه‌های سیمانی زیرکار، اجرای مش فلزی زیرکار، ساخت و نصب کاشی بر روی ساقه و اجرای آبچکان است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.