علی ربیعی با اشاره به تصویب پیش‌نویس برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های ایران و چین در دولت، این طرح را اثبات کننده شکست‌ سیاست‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران و قطع ارتباط کشورمان با جامعه بین‌المللی خواند و گفت: همکاریهای ما و چین با اتخاذ رویکرد برد - برد و تاکید بر سیاست‌های متوازن جهت تامین منافع متقابل، نوید بخش همکاری‌های طولانی مدت است.

تصویب سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین شکست راهبرد فشار حداکثری آمریکاست/قیمت سکه و ارز ریزش می‌کند

قدس آنلاین: علی ربیعی سخنگوی دولت در نشت خبری هفته‌ای خود با تبریک میلاد کربمه اهل بیت، دختران را بخشی از سرمایه‌های کشور خواند و اظهار داشت: نیازمند این هستیم که به سیاست‌گذاری مربوط به رشد و فعالیت دختران سرزمینمان برای حضور آنان در فرایندهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بپردازیم.

وی با یادوآری اینکه تاکنون لوایحی درباره ممانعت از ازدواج اجباری، تمرکز از بازماندگی از تحصیلات، توسعه سوادآموزی دختران روستایی و عشایر کانون توجه دولت است، گفت: خوشحال هستم بیش از ۵۰ درصد دانشجویان ما در مقاطع آموزش عالی را دختران ایرانی تشکیل می دهند و ۶۶ درصد از اشتغال ما از میان این دختران است. بخش اعظمی از سمن‌ها با حضور دختران تشکیل شده است و این مسیری است که باید موانع روانی و فرهنگی را برطرف کنیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور در ادامه با ابراز تأسف از اینکه هفته گذشته شاهد اعمال خشونت‌هایی علیه دختران بوده‌ایم، گفت: این موضوع‌ها به کمیسیون‌های فرهنگی و حقوقی دولت ارجاع شد و امیدواریم در قالب فرهنگ سازی آن را دنبال کنیم.  

هدفگذاری برای ۴۱ میلیارد دلار درآمد ناشی از صادرات غیر نفتی

ربیعی همچنین با اشاره به اینکه در جلسات اخیر دولت، کمیسیون‌ها و ستادها ی مختلف هم در حوزه مسائل داخلی با تمرکز بر مسائل اقتصادی و هم در حوزه خارجی مسائل متعددی را دنبال کردیم، اظهار داشت: در بحث اقتصاد مهمترین مسائلی در کمیسیون‌ها در جلسات مختلف دنبال شد بحث مسکن، ارز، کنترل قیمت‌ها، ضرورت افزایش تولید و جایگزین کردن تولیدات داخلی جای کالاهای نیم ساخته و کامل‌ساخته بود که مورد تصمیم گیری قرار گرفت و خوشبختانه در مقاطع مختلف تصمیم گیری واردات کالاهای بیشتری به ایران ممنوع می شود.  

ربیعی افزود: درباره مسائل و سؤالات مربوط به ارز و مسکن را در بخش خود پاسخ خواهیم داد اما در موضوع همزمان سیاست خارجی و اقتصاد یکی از بحث ها بحث گسترش صادرات بود که خوشبختانه با فروکش کردن موانع کرونا، ۴۱ میلیارد دلار را برای سال ۹۹ هدف‌گذاری کردیم و آمارها نشان می دهد الان در حال برگشت به تعادل هستیم.

 شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا با تصویب برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین​​​​​​

سخنگوی دولت در ادامه این نشست از مصوبه مهم جلسه گذشته هیات وزیران پذیرش پیش نویس نهایی برنامه ۲۵ ساله همکاری های ایران و چین خبر داد و تاکید کرد: این امر پیشرفت بزرگی در تعمیق روابط با چین محسوب می‌شود و اثبات کننده شکست‌های امریکا و سیاست‌های این کشور برای منزوی کردن ایران و قطع ارتباط ایران با جامعه بین‌المللی، و عزم جمهوری اسلامی بر توسعه روابط با دیگر کشورها است.

ربیعی گفت: این راهبرد با اتخاذ رویکرد برد - برد و تاکید بر سیاست‌های متوازن جهت تامین منافع متقابل، نوید بخش همکاری‌های طولانی کشورمان با چین است و اهم مواد این طرح مؤید به رسمیت شناختن مشترکات فرهنگی، تشویق چندجانبه گرایی، حمایت از حق برابر ملت‌ها، تاکید بر توسعه بومی دیدگاه های دو ملت است. ایران و چین با داشتن روابط عمیق دو جانبه از زمان برقراری روابط دیپلماتیک در حوزه انرژی، زیرساخت‌ها، صنعت، علم و فناوری امروز گسترش قابل توجهی در گسترش روابط داریم و درحال تحقق این برنامه هستیم.

حمایت ایران از چین در برابر آمریکا

سخنگوی دولت درباره موضع ایران در باره تحریمهای آمریکا علیه چین هم با تاکید بر اینکه ما حتما دخالت غیر قابل قبول آمریکا را در امور داخلی چین محکوم می کنیم و آنرا تاسف ‌بار و شرم آور می‌دانیم گفت: ما و مراتب نگرانی کشورمان را نسبت به این نوع مداخلات اعلام کردیم و نسبت به حمایت از چین در نامه ای رسمی به وزارت خارجه چین موضوع مان را اعلام کرده‌ایم

ربیعی اظهار داشت: آمریکا فاقد صلاحیت برای چنین مداخله‌هایی است و  این رفتار انها در تناقض با حق تعیین سرنوشت مردم کشورها است.

اروپا نشان داد به تعهدات و توافقاتش پایند نیست

سخنگوی دولت در واکنش به قطعنامه تروئیکای اروپایی علیه کشورمان در شورای حکام هم با بیان اینکه ارائه قطعنامه توسط سه کشور اروپایی عضو برجام یک نشانه ‌دیگر از عدم پایبندی آنها به تعهدات و توافقات‌شان است. گفت: این را ناشی از ضعف آنها می‌دانیم. ظاهرا اروپایی‌ها تصمیم گرفتند به دلجویی از ترامپ ادامه دهند.

ربیعی خاطرنشان کرد: امروز جهان رفتار اروپا را در مقابله با یک ظلم که خودشان می‌گویند آنرا قبول ندارند می بیند. وقتی کشورهای اروپایی در مقابل خواسته‌های ناحق رژیم صهیونیستی به این شکل عمل می کنند این زور و ظلم فقط علیه ایران متوقف نخواهد شد و علیه اروپا هم اعمال خواهد شد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور تاکید کرد: ما بدون رعایت رویه های قانونی آژانس،خود را به توهمات رژیم صهیونیستی پاسخگو نمی‌دانیم. این قطعنامه حاکی از وجود نیات زیادی خواهانه غیر سازنده و غیر حرفه ای اعضای رای دهنده و پیش برنده قطعنامه است و یقینا بی پاسخ نخواهند بود. ما در حال ارزیابی هستیم و به زودی واکنش مناسب را اتخاذ و اعلام خواهیم کرد.

منطق محدود شدن سن وام ازدواج

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره دستور رئیس جمهور برای محدود کردن سن وام ازدواج هم با اشاره به اینکه آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در سال ۹۶، هشت هزار نفر، سال ۹۷ ده هزار نفر و، سال ۹۸، سیزده هزار نفر بین ۵۰ تا ۶۵ سال وام ازدواج برای ازدواج اول گرفتند در حالی که در در سال ۹۷ تا ۹۸ به ترتیب ۲۵۰۰ و ۳۵۰۰ نفر  از دریافت کنندگان وام ازدواج زیر ۱۵ سال بودند که بیشتر این عده را نیز دختران تشکیل داده‌اند،گفت این موضوع نشان از سوءاستفاده می‌دهد و  منطق دستور رئیس‌جمهور، این بوده است که این منابع به افرادی داده شود که واقعا قصد ازدواج دارند و منجر به ازدواج شود.

امروز آرزوی اقتصاد بدون نفت در ایران محقق شده

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که تدابیر دولت را برای مقابله با فشار تحریم ها و کاهش درآمد نفتی جویا شد هم با بیان اینکه با تدابیری که ما از سال  ۹۳ بکار بسته‌ایم سعی کردیم میزان وابستگی بودجه به نفت را کاهش دهیم، گفت:آرزوی دیرینه ایرانیان اقتصاد بدون نفت بوده و  ما امروز می‌توانیم بگوییم اقتصاد بدون نفت را تجربه می‌کنیم. ما امروز به صادرات خود اتکا می کنیم و در اوج فشارها باتفاقات خوبی هم در عرصه های اقتصادی که برا آینده اقتصاد کشور نیز مفید است رخ داده‌اند.

ربیعی با تاکید بر اینکه کاهش درآمد نفتی نتوانسته صدمه‌ای را که دشمنان انتظار داشتند که اقتصاد و جامعه ایران فرو بپاشد وارد آورد، خاطرنشان کرد:  در سال ۹۸ و سه ماهه اول ۹۹ عوارض تحریم سال ۹۷ در اقتصاد ایران آرام آرام رو به کاهش می‌گذارد .دولت برای

وی گفت: دولت برای تامین منابع به سیاست مولد سازی دارایی ها روی آورده و در این راستا عرضه بنگاه های دولتی و عمومی را داشتیم که علاوه بر کاهش تصدی‌گری و کوچک شدن دولت که آرزوی دیرینه دیگر ایرانیان بود گام دوم ما در این مسیر واگذاری مدیریت ها و هیئت مدیره‌هاست. 

سخنگوی دولت اظهار داشت: شاخص رشد تولید ناخالص ملی بدون نفت مثبت ۱/۱ شده و  امیدواریم سال ۹۹ رشد ما بهتر هم بشود.

ارزش افغانستان برای ما بیش از یک همسایه عادی است 

ربیعی درباره نتایج سفر حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان و هیئت بزرگ و بلند پایه همراه وی به تهران هم با اشاره به مسائل اخیر مرزی گفت: سفر به موقعی بود که با تلاش های تبلیغاتی و هدفمند برای مسموم کردن روابط دیرینه و دوستانه ایران و افغانستان همزمان شده بود.  این سفر نشانه  ای از اراده ما برای پاسداری از روابط تهران - کابل است که در فضایی دوستانه برگزار شد.

ربیعی با ابراز تأسف از حادثه رودخانه هریرود گفت:   به مقامات این کشور اعلام کردیم که سوء استفاده قاچاقچیان انسان و عدم نظارت کافی در مرزها از اصلی‌ترین عوامل بروز چنین حوادثی است و دو طرف باید بر لزوم همکاری و نظارت بیشتر بر مرزهای مشترک توافق کردند.

وی با تاکید بر اینکه ، ارزش افغانستان برای ایران را بیش از یک همسایه عادی است خاطرنشان کرد: دو کشور دو روایت از یک تمدن واحد هستند و رخنه متقابل فرهنگ و زبان و احساسات مشترک میان دو ملت آنچنان تار و پود هردو را آغشته کرده که شادی و رنج برای هر دو ملت ، متقابل و مشترک است 

وی با اشاره به اقدامات ایران در مبارزه با تروریسم منطقه ای و همچنین سالها میزبانی کشورمان از مهاجران افغانستانی، گفت : در این دیدار، اراده تهران برای نهایی شدن و امضای سند جامع راهبردی دو کشور را مورد تاکید قرار دادیم  و قرار شد متن این سند ظرف سه ماه آینده برای امضای روئسای جمهوری دو کشور آماده شود.

ماجرای ملک جماران و حذف یک«ی»

ربیعی درباره حواشی ملک متعلق به ریاست جمهوری در جماران و خشکاندن درختان آن برای ساخت و ساز هم با بیان اینکه این ماجرا از حذف یک «ی» شروع شد که ریاست جمهوری را رییس جمهور معرفی کردند که به نظر من آگاهانه حذف شد، اظهار داشت: ملک برای رییس‌جمهور نیست، در سال ۹۳ شهرداری آن ملک را غیر باغ دانسته است و آنجا را ۱۷ متر گودبرداری کردند و با پیگیری اهالی برای رفع مشکلاتی که برایشان بوجود آمده بود و با مجوز شهرداری کار احداث این بنا از سر گرفته شد و طبیعی است که قطع درختان با مجوز بوده و بعد از اتمام بنا جایگزین خواهد شد.

وی افزود: . این ملک ۴۰۰۰ متر نیست بلکه ۱۰۵۰ متر است و با اصلاحیه ۸۰۰ متر شده است، البته این کار اگر با سرعت برق و باد هم ساخته شود اصلا به این دولت نمی رسد، طرح این مسأله در جامعه مهم نیست گاهی وقت ها به روح و روان جامعه ضربه می‌زنیم.

فزایش نرخ سکه گذرا و موقتی است

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره این که با دستگیری افرادی همچون سلطان سکه تاثیری در بهبود  روند بازار سکه نداشت، گفت: اعتقاد اقتصاددانان و کارشناسان دولت این است که روند بالارفتن قیمت‌ها در بازار سکه به صورت گذرا و موقت است که البته ارز روی مسکن و خودرو کاملا تاثیر دارد. آقای همتی هم توضیح دادند که ما  به دلیل  تاثیر کرونا است که از  اسفند سال گذشته و در این سه ماه گذشته با کشورهای همسایه در زمینه عرضه و صادرات کالا با محدودیت روبرو شدیم و در کنار آن بین عرضه و تقاضای ارز هم عدم تعادل به وجود آمد این که این بتدریج در حال ترمیم است بنابراین با فرصت باقی مانده ای که برای صادرکنندگان برای ارائه عرضه صادراتی‌شان قرار دادیم حتما به تعادل می رسیم.

سخنگوی دولت افزود: سال گذشته اسامی ۱۵۰ نفر که حدود ۷.۲ میلیارد دلار را که پس نداده بودند به قوه قضاییه معرفی کردیم و دوستان ما در بانک مرکزی برای اعمال مدیریت و هدایت بازار به صورت فعال ایستاده‌اند و فکر می‌کنیم برای جمع آوری نقدینگی که فشار روی ارز، سکه و مسکن می‌آورد سیاست‌های درستی را دنبال می کنیم و راهمان را ادامه خواهیم داد و واگذاری دارایی‌ها و گسترش بورس را ادامه خواهیم داد که با این کار بخشی از نقدینگی را جمع کنیم. 

وی با تاکید بر  اینکه مداخله بانک مرکزی شرایط را تغییر خواهد داد، گفت: مطلع هستم که در بخش ارز تعادل‌ها ایجاد شده است. برخی کشورها که ارز ما در آنها بود به سمت رهاسازی رفته است که مدیران بانک مرکزی و وزارت خارجه خبر آن را خواهند داد. در زمینه ارزی که باید برای بسیاری از کالاها تخصیص می دادیم با آزاد شدن ارزمان در این کشورها تامین خواهد شد بنابراین فرصت برای دادن مواد اولیه به کارخانجات و بازار ایجاد خواهد شد .

ربیعی تصریح کرد: : در حال حاضر حدود ۲۷ میلیارد دلار از ارز صادرکنندگان ما در دو سال گذشته برنگشته است که ما با تمهیداتی که اندیشیدیم. اینها به چرخه اقتصاد ایران بازخواهد گشت که کمک خواهد کرد. صادرات نفتی هم چه از نظر قیمت و چه از نظر میان وضع آن دارد متناسب می شود و صادرات غیرنفتی ما هم در بهترین دوران است. بنابراین پیش بینی همه این است که  قیمت ارز بشدت پایین خواهد آمد و ما کاهش قیمت ارز را حتما تجربه خواهیم کرد.

اصلاح حقوق بازنشستگان با بن خواروبار و حق مسکن

ربیعی درباره اعتراض بازنشستگان به افزایش حقوق ۶۰۰ هزار تومانی و متناسب نبودن ان با تورم و هزینه ها هم گفت: اکنون با افزایش ۲۶ درصدی حداقل دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی ۲ میلیون و ۱۸۳ هزار تومان خواهد بود، البته امروز کانون بازنشستگان جلسه‌ای با رییس سازمان تامین اجتماعی دارند که در این جلسه تصمیم می‌گیرند که افزایش حمایتی با چه روشی تقسیم شود، اینکه توسط بن خواروبار باشد یا به عنوان حق مسکن به آن‌ها پرداخت شود.

وی ادامه داد: با توجه به مذاکراتی که داشتم، امیدوارم با ترکیب بن خواروبار و حق مسکن به عدد مناسبی برسیم، اگرچه همه این تصمیم‌هایی که می‌گیریم بر اساس بضاعت موجود ما است و کافی نیست به همین جهت از هر فرصتی که بدست آوریم، باید به مستمری بگیرانِ حداقلی‌بگیر کمک کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.