ابر رایانه، رایانه ای است که بالاترین میزان عملکرد رایانه ای را با سرعت و دقت بسیار بالاتر در فعالیت های تخصصی انجام می دهد.

ابر رایانه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟! +عکس

به گزارش گروه دانش و فناوری قدس آنلاین، ابر رایانههای امروزی از هزاران پردازنده متصل تشکیل شدهاند و سرعت آنها طی چند دهه گذشته بصورت تصاعدی رشد کرده است. اولین ابر رایانه ای که در سال ۱۹۶۴ منتشر شد ، CDC ۶۶۰۰ نامگذاری شد که از یک پردازنده واحد برای دستیابی به ۳ میلیون محاسبه در ثانیه استفاده میکرد. اگرچه این اعداد ممکن است چشمگیر به نظر برسد اما دهها هزار بار کندتر از آیفون های امروزی است.

ابر رایانه ها برای توابع مانند پیش بینی وضعیت آب و هوا و روند آب و هوایی، شبیه سازی آزمایشهای هستهای، انجام تحقیقات دارویی و ترک کردن کلیدهای رمزگذاری استفاده میشوند. برخی از پروژههای اولیه، برای تحقیق در مورد پیش بینیهای ژنتیکی احتمالی سرطان یا اعتیاد به مواد مخدر بوده است.

ابر رایانه، رایانهای است که بالاترین میزان عملکرد رایانهای را در حال حاضر انجام میدهد، به طور سنتی ، ابر رایانه ها برای کاربردهای علمی و مهندسی مورد استفاده قرار می گیرند که باید پایگاه داده های بسیار بزرگی را اداره کنند یا محاسبات زیادی را انجام دهند (یا هر دو). اگرچه پیشرفتهایی مانند پردازندههای چند هستهای و GPGPU (واحدهای پردازش گرافیکی با هدف کلی) دستگاه‌های قدرتمند را برای استفاده شخصی فعال کرده است اما با این تعریف ، یک ابر رایانه از نظر عملکرد، استثنایی است.



در هر زمان معین ، چند ابر رایانه مشهور وجود دارد که نسبت به سایر رایانهها با سرعت بسیار بالایی کار میکنند. این اصطلاح همچنین گاهی اوقات برای رایانههای بسیار کندتر نسبت به ابر رایانه های برتر (اما هنوز هم بسیار سریع) اعمال می شود. بزرگترین و قدرتمندترین ابر رایانه ها، چند رایانه هستند که پردازش موازی را انجام می دهند و به طور کلی ، دو روش پردازش موازی به نامهای پردازش متقارن (SMP) و پردازش انبوه موازی (MPP) وجود دارد.

در ژوئن سال ۲۰۱۶ ، سریعترین ابر رایانه در جهان Sunway TaihuLight در شهر Wixu چین بود. چند ویژگی در مورد ابر رایانه TaihuLight:

۴۰.۹۶۰ پردازنده ۶۴ بیتی ، RISC با ۲۶۰ هسته در هر بخش.

عملکرد حداکثر ۱۲۵ petaflops (چهار مایل حرکت شناور در ثانیه).

حافظه DDR۳ ۳۲ گیگابایت در هر گره محاسبه ، در کل فضا حافظه ۱.۳ PB.

سیستم عامل Sunway Raise مبتنی بر لینوکس (OS).

ابر رایانه های قابل توجه در طول تاریخ:

اولین ابر رایانه موفق تجاری ، CDC (Control Data Corporation) ۶۶۰۰ توسط سیمور کرای طراحی شده است. CDC ۶۶۰۰ که در سال ۱۹۶۴ منتشر شد ، دارای یک پردازنده واحد و ۸ میلیون دلار قیمت داشت که معادل ۶۰ میلیون دلار امروز است، CDC می توانست سه میلیون عملیات ating شناور در ثانیه را کنترل کند.



کرای در سال ۱۹۷۲ شرکتی رایانه ای خود را به وجود آورد، اگرچه این شرکت چندین بار با مشکلات گوناگونی مواجه شد، اما هنوز در حال کار است. در سپتامبر سال ۲۰۰۸ ، کرای و مایکروسافت CX۱ ، یک ابر رایانه شخصی ۲۵۰۰۰ دلاری را با هدف بازارهایی از جمله هوافضا ، خودرو ، دانشگاهی ، خدمات مالی و علوم زندگی راه اندازی کردند.

شرکت IBM نیز در طول تاریخ فناوری همیشه رقیب مهمی برای دیگران بوده است. Roadrunner این شرکت ، زمانی ابر رایانه برتر و دو برابر سریعتر از IBM's Blue Gene و شش برابر سریعتر از سایر ابر رایانههای دیگر در آن زمان بود، IBM به دلیل داشتن ابر رایانههای برتر و پیشگامی در سایر عرصه های دانش و فناوری مشهور است.

ابر رایانه های برتر سالهای اخیر:



در ایالات متحده ، برخی از مراکز ابر رایانه با ستون اتصال به اینترنت که به vBNS یا NSFNet معروف است ، به هم پیوستهاند. این شبکه پایه و اساس یک زیرساخت شبکه در حال تحول است که به عنوان شبکه فناوری ملی شناخته می شود و Internet۲ یک پروژه دانشگاهی است که بخشی از این ابتکار عمل است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علبرضا ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    1 0
    سلام. امید واریم ابر رایانه سیمرغ که توسط دانشجویان ایرانی در حال ساخت است به مرحله نهایی برسد