بیش از ۲۰۰۰ کانتینر که قرار بود از مرز خراسان رضوی به مرزهای ترکمنستان و آسیای میانه عازم شوند، معطل مانده و امکان برگشت آن‌ها نیز وجود ندارد.

معطلی بیش از دو هزار کانتینر برای ورود به ترکمنستان از خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، احمد زمانیان یزدی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی مشهد گفت: حدود ۴ ماه است که مرزهای ترکمنستان مسدود شده و فعالیت در آسیای میانه عملا امکان پذیر نیست.
او افزود: بیش از ۶۰ درصد شرکت‌های حمل و نقل در این مسیر فعالیت می‌کنند و تعطیلی مرزها باعث آسیب‌های جدی به فعالان حمل و نقل بین المللی به خصوص شرکت‌های استان خراسان رضوی شده است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: هم اکنون بیش از ۲۰۰۰ کانتینر که قرار بود به مرزهای ترکمنستان و آسیای میانه عازم شوند، معطل مانده و امکان برگشت آن‌ها نیز وجود ندارد. نکته مهم اینکه توقف آن‌ها باعث تحمیل هزینه‌های انبارداری سنگین بر شرکت‌های حمل و نقل شده است و گمرک و سازمان بنادر هزینه این انبارداری‌ها را اخذ می‌کنند.
زمانیان یزدی بیان کرد: شرکت‌ها روز به روز در حال پرداخت هزینه هستند و انتظارمان این است در آسیبی که وارد شده، حداقل دولت ورود کند و تخفیفاتی اعمال نماید و یا در مدتی که مرزها بسته است، هزینه‌های انبارداری را اخذ نکنند.
او تصریح کرد: موضوع دوم این است که کانتینرهای متوقف، روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه دموراژ به خطوط کشتیرانی پرداخت می‌کنند و در این توقف ۴ ماهه هزینه‌های سنگین و سرسام آوری از شرکت‌ها اخذ می‌شود و کشتیرانی دولتی در این میان، بیش از همه هزینه مطالبه می‌کند. این موضوع آسیبی جدی به شرکت‌های حمل و نقل بین المللی وارد می‌کند، چون ارقام دریافتی به صورت دلار است و شرکت‌ها روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه دموراژ می‌پردازند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد تاکید کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی به شرکت‌های حمل و نقل بین المللی فشار زیادی وارد می‌آورد و حتی برای ترخیص کالاهایی که مقصد افغانستان دارند نیز شرکت‌های حمل و نقل را ملزم به پرداخت هزینه دموراژ معادل کالاهای مقصد ترکمنستان و آسیای میانه می‌کند.
زمانیان یزدی اظهار کرد: کرونا باعث شد کالاهایی که بارگیری شده بودند با بسته شدن مرزها مواجه شدند؛ راننده‌ها در این میان هزینه توقف میخواهند و شرکت هم نمیتواند این هزینه را بپردازد و این باعث درگیری بین راننده‌ها و شرکت‌های حمل و نقل گردیده و موضوع به مراجع قضایی کشیده شده است. تقاضای ما این است که اداره کل راهداری در این زمینه ورود کند و برخورد بین این دو قشر را سر و سامان بدهد.
او افزود: با توجه به بسته شدن مرزها و عدم چرخش پول برای شرکت‌های حمل و نقل بین المللی، این شرکت‌ها درخواست دریافت تسهیلات با نرخ پایین دارند تا بنگاه‌ها به طور روزانه اداره شوند. ما موضوع را از طریق وزارت راه پیگیری کردیم و قرار است در نشستی در مرکز این موضوع بررسی شود، اما انتظارمان این است که موضوع به طور استانی نیز پیگیری شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.