دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور در پاسخ به قدس آنلاین درباره تناقض رویه اعمالی دولت در کاهش محدودیت‌های اجتماعی با آنچه رئیس جمهور در مورد اعمال محدویت‌ها و مقررات بهداشتی در صورت افزایشی شدن روند کرونا دیده می‌شود، گفت: تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا اینست که محدودیتها در مورد مناطقی که دچار پیک شده یا از منحنی نرمال خارج شوند اعمال شود و دیگر سیاست یکپارچه نداریم.

نباید دوگانه معیشت و سلامت ایجاد شود/ بخش تولید با کمترین میزان شیوع کرونا روبرو بوده است

قدس آنلاین: علی ربیعی در نشست مطبوعاتی امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه آقای رئیس جمهور در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا مدام تاکید می‌کنند در صورت رعایت نشدن اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و بالا رفتن آمار مبتلایان و فوتی های کرونا محدودیت ها باز خواهند گشت اما با وجود اینکه حدود ده روز است هفت استان کشور در وضعیت قرمز هستند و این آمار رو به افزایش است و تعداد مبتلایان و فوتی ها نیز به روزهای اوج بازگشته نه تنها محدودیتی اعمال نشده که سیاست اعمالی دولت کاهش محدودیتها  بوده است و به نظر می‌رسد هشدارها و سخنان رئیس جمهور در مورد اعمال محدودیتها و مقررات بهداشتی صرفا برای دوربین‌های خبری است؟ گفت نباید دوگانه سلامت و معیشت ایجاد کنید.

سخنگوی دولت اظهار داشت: آنچه که ما در ستاد کرونا برای برگشت محدودیت ها تصمیم گرفتیم مربوط به استان‌هایی است که دچار پیک می‌شوند یا عدم مراعات در آنها به اندازه‌ای است که از منحنی نرمال خارج می شوند. این اختیارات به استانداران داده شده و سیاست ما اینست که از گرفتن تصمیمات یکپارچه برای کل کشور  اجتناب و تصمیمات را محلی کنیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور افزود: حتی به پیشنهاد وزیر بهداشت از تصمیمات استانی به سمت تصمیم‌های شهری و شهرستانی حرکت کرده‌ایم. یعنی تصمیم‌ها  و اعمال محدودیت ها دیگر در سطح ملی برای همگان یکسان نیست.اختیارات به ستادهای استانی داده شده تا محدودیت های لازم را اعمال کنند.

وی با بیان اینکه درخواست ما اینست که دوگانه معیشت و سلامت را ایجاد نکنیم، تصریح کرد:  از دشواریهای مبارزه با کرونا ایجاد توازن و تعادل بین دو خواست اصلی یعنی حفاظت از جانها در مقابل ویروس و  فقر و بی‌کاری است. این مسئله کل دنیاست. در همه کشورها که کرونا را تجربه کردند این تناقض‌نما وجود دارد. البته حفظ جان مردم برای ما همواره یک اصل اساسی بوده بنابراین باید موضوع را به سمتی ببریم که بر تناقض تکیه نشود.

ربیعی با بیان اینکه دولت و ستاد مقابله با کرونا برای ایجاد تعامل و تعادل بین سلامت و معیشت سیاستهای ما پیشتاز بوده استراتژی ما حداکثر معیشت  و حداکثر مراقبت است، خاطرنشان کرد: بنابراین ما در این جهت باید همکاری مردم را بطلبیم وگرنه تعطیلی مجدد کوتاه مدت خواهد بود و ما مجبور خواهی شد تعطیلی ها را دوباره برداریم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه من آمار کرونا را دنبال کرده‌ام، گفت:  بررسی ها نشان می‌دهد بیشترین میزان مرگ و میر در مراکز تولیدی رخ نداده بلکه در جاهایی بوده که تجمع‌ها مثل عروسی‌ها و مراسم های عزاداری و سنت های اجتماعی برگزار شده است. به‌خصوص در صنایع بزرگ با آسیب جدی از بازگشایی روبرو نبودیم. در بخش کارگاه‌های کوچک هم مراقبت‌ها بالا رفته و شیوع کمتر بود.

ربیعی افزود: ما مدارس را تعطیل کردیم، اما وقتی این جمعیت می‌روند در شهرستانی سه روز جشن می‌گیرند، این تعطیلی فایده ای ندارد. باید یک جنبش عظیم فاصله گذاری اجتماعی را ایجاد کنیم تا روزی که واکسن  پیدا شود و به ایران برسد . باید سبک زندگی مردم را به سمتی ببریم که پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی به درستی اجرا شود.

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کرونا مسئله اولویت دار ما است خاطرنشان کرد: این بیماری فعلا نه واکسنی دارد و نه درمانی موثر و بنا بر گزارش کارشناسان تنها راه مقابله رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است و مهمترین شیوه استفاده از ماسک است.

وی با اشاره به اینکه کماکان هفت استان در پیک هستند و پیش‌بینی می‌کنیم دو استان دیگر وارد پیک شوند، اظهار داشت: به رغم افزایش آمارها خوشبختانه تحقیقات نشان می‌دهد ۴۰ درصد از افراد مشکوک تستشان منفی شده و بسیاری از بیماران با توصیه های ارائه شده در منازل بستری شدند و ای‌سی‌یوهای بیمارستانها بجز در شهرهای درگیر پیک، خلوت هستند. 

وی تاکید کرد: با توجه به افزایش دانش و علم و تجربه کادر درمانی و مراعات اصول بهداشتی در استانهایی که دارای پیک شده‌اند مرگ و میر ما نسبت به بهمن و اسفند ماه کمتر است که علامت خوبی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.