رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: مصرف گندم استان با توجه به جمعیت آن ۶۰۰ هزار تن در سال است که با احتساب ۳۰ میلیون زائر خراسان رضوی به ۷۲۰ هزار تن می‌رسد.

خراسان رضوی سالانه ۷۲۰ هزار تن گندم نیاز دارد

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا اورانی در مراسم روز مزرعه دیم و اولین طرح امنیت غذایی استان خراسان رضوی که به‌صورت آزمایشی در قوچان اجرا می شود افزود: امیدواریم امسال گندم مورد نیاز استان توسط کشاورزان خود استان تأمین شود و برای سال آینده هدف‌گذاری بر اساس تولید ۷۲۰ هزار تن خواهد بود تا هم جمعیت استان و هم زائران را جوابگو باشیم.

وی ادامه داد: تاکنون نزدیک به ۱۵۰ هزار تن گندم را کشاورزان به سیلوها و مراکزی که دولت تعیین کرده تحویل داده‌اند که هدف‌گذاری ما ۶۰۰ هزار تن برای سال جاری بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی یکی از مشکلات کشور را وابستگی به واردات دانه‌های روغنی خواند و گفت: سال گذشته سه هزار و ۷۰۰ هکتار کشت کلزا با تولید هفت هزار  و ۶۰۰ تن داشتیم که امسال به هفت هزار و ۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت رسیده است و هدف‌گذاری ما برداشت ۱۵ هزار تن کلزاست که تا به امروز پنج هزار تن از کشاورزان خریداری‌شده است.

اورانی افزود: ارز کشاورزی ۴۲۰۰ تومانی در حال جمع شدن است اما هیچ جای نگرانی نیست زیرا آنچه به نام یارانه می‌آمد در بهترین شرایط ۱۵ درصد به دست کشاورز می‌رسید و ۸۵ درصد مانده تنها به نام کشاورز گرفته می‌شد پس هرچه قدر ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی از بخش کشاورزی برداشته شود وضع کشاورزان بهتر خواهد شد همچون شکر که بعد از برداشته شدن یارانه اش قیمتش نیز اصلاح شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کود سفید نیز به‌صورت یارانه‌ای داده می‌شود اما متأسفانه نه به‌موقع و نه به‌اندازه است در حالی که شرط بهره‌وری با کود، به‌اندازه و به‌موقع دادن آن درزمانی است که زمین به کود نیاز دارد.

اورانی با تأکید بر این که کشاورزی علم است و این موضوع در بعضی قسمت‌ها همچون دامداری پذیرفته‌شده است افزود: در بخش زارعت و باغی نیز اگر بخواهیم تولید بیشتری داشته باشیم باید دانش به کمک کشاورزان بیاید و این دانش نیز از علم و تجربه کشاورز که از آن به دانش بومی یاد می‌کنیم حاصل می‌شود.

وی با اشاره به این که در سطح کشور ۲۴ رقم کشت گندم دیم وجود دارد ادامه داد: در خراسان رضوی تنها دو رقم آن کاشت می‌شود با وجود این که ازنظر علمی هر چهار سال باید ارقام کشت تغییر کند یعنی باید سالی ۲۵ درصد رقم گندم و جو را چه درکشت آبی و چه درکشت دیم تعویض کنیم که این موضوع در استان تحقق‌ نیافته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: حدود ۶ هزار هکتار باغ گردو در استان وجود دارد که متأسفانه در سرمای امسال تمامی این باغات خسارت‌ دیده‌اند و نسخه جدید کاشت گردو رقم جدیدی به نام چنلر بوده که می‌تواند در کاهش خسارات مؤثر باشد.

اورانی افزود: در سال‌های اخیر از ۱۵ تا ۲۵ فروردین‌ماه شاهد افت شدید دما در استان خراسان رضوی بوده‌ایم که عاقلانه‌ترین راه مجهز کردن باغات قطب تولید گردو به این رقم جدید خواهد بود تا با توجه به مقاوم بودن رقم چنلر در برابر سرما کمترین خسارات به باغات وارد شود.
وی ادامه داد: ۱۴۲ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم دیم در خراسان رضوی  وجود دارد که اگر بتوانیم در هر هکتار یک کیلو افزایش تولید داشته باشیم ۱۴۲ تن افزایش تولید خواهیم داشت.

او تأکید کرد: اگر مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی راه خودش را برود ترویج، اجرا و کشاورز هم هرکدام راه خود را بروند چیزی جز عقب‌ماندگی نخواهیم داشت و هر جا پیشرفت دیده می‌شود بدانید در آن کار همدلی، هم‌زبانی، هم‌افزایی و انسجام بوده است.

شهرستان قوچان در فاصله ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار داد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.