سازمان عفو بین‌الملل با تهیه یک نقشه تعاملی «نقض گسترده و فاحش حقوق بشر» در آمریکا برای مقابله با معترضان را محکوم کرد.

عفو بین‌الملل از خشونت‌های «فاحش» پلیس آمریکا نقشه تهیه کرد

عفو بین‌الملل از خشونت‌های «فاحش» پلیس آمریکا نقشه تهیه کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سازمان «عفو بین‌الملل» با تهیه نقشه‌ای گزارش داده نیروهای پلیس آمریکا مرتکب نقض «گسترده و فاحش» حقوق بشر شده‌اند. 

در بیانیه این سازمان آمده است: «نیروهای پلیس ایالات متحده هنگام مقابله با تجمعات عمدتاً مسالمت‌آمیز برای اعتراض به نژادپرستی و خشونت سیستماتیک پلیس از جمله کشتار سیاه‌پوستان مرتکب نقض فاحش و گسترده حقوق بشر شده است.»

 عفو بین‌الملل می‌گوید به بررسی ۱۲۵ حادثه خشونت پلیس علیه معترضان در ۴۰ ایالت آمریکا و منطقه کلمبیا در بازه زمانی بین ۲۶ ماه می تا ۵ ژوئن ۲۰۲۰ پرداخته است. 

استفاده از زور مفرط توسط نیروهای پلیس و همچنین نیروهای گارد ملی آمریکا صورت گرفته است. ضرب و شتم، استفاده نابجا از گاز اشک‌آور و افشانه فلفل و شلیک نامتناسب و کور پرتابه‌های خطرناک مانند گلوله‌ پلاستیکی از جمله اقداماتی بوده که عفو بین‌الملل مستندات آنها را جمع‌آوری کرده و در قالب یک نقشه تعاملی منتشر کرده است.

پس از انتشار ویدئویی که قتل «جورج فلوید» در اثر رفتار خشونت‌آمیز یک افسر پلیس سفیدپوست را نشان می‌داد شهرهای بزرگ آمریکا به صحنه یکپارچه اعتراض علیه نژادپرستی نهادینه‌شده در میان نیروهای پلیس تبدیل شد.

نیروهای پلیس از گاز اشک‌آور، اسپری فلفل و سایر انواع زور برای متفرق کردن جمعیت معترضان ضد نژادپرستی استفاده کرده‌اند.

رفتار واشنگتن با معترضان ضد نژادپرستی مورد توجه جامعه بین‌المللی و نهادهای مدنی قرار گرفته و برخی از آن‌ها معتقدند اقدامات پلیس آمریکا علیه معترضان مصداق نقض حقوق بشر بوده است.

انتهای پیام/ 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.