رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از تحویل ۱۵۰ هزار تن گندم به سیلوهای خراسان رضوی خبر داد.

تحویل ۱۵۰ هزار تن گندم به سیلوهای خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، محمد رضا اورانی، ۳ تیر ماه، در مراسم برگزاری روز مزرعه و اجرای اولین طرح امینت غذایی به صورت پایلوت که در منطقه رهورد شهرستان قوچان برگزار شد، با تاکید بر لزوم پذیرش کشاورزی به عنوان یک علم عنوان کرد: امروز در مجموعه جهاد کشاورزی همانند حوزه دامپروی متخصصان بسیاری در بخش‌های تخصصی همچون گردو، پسته، زردآلو و... فعالیت می‌کنند که در صورت مراجعه کشاورزان و به کارگیری دانش در کنار تجربه، موجب اندوختن مهارت و افزایش در آمد کشاورزان می‌شود.

وی بیان کرد: کشت رقم محصول و زمان و میزان آن به تفکر نیاز دارد اما اگر کشاورز در منطقه‌ای که قطب کشت دیم است، برای کاشت محصول منتظر بارش چندین مرحله باران باشد، زمان کشت را از دست می‌دهد.

اورانی افزود: در کشور ۲۴ رقم گندم دیم کشت می‌شود؛ این در حالی است که در استان خراسان رضوی تنها ۲ نوع گندم کشت می‌شود. گندم موجود زنده است و از نظر علمی هر ۴ سال باید ارقام کشت گندم عوض شود؛ یعنی هر سال ۲۵ درصد رقم گندم و جو دیم و آبی تعویض شود اما عمده کشاورزان این کار را انجام نمی‌دهند و همین امر یکی از دلایلی است که یک نوع افت در منطقه بومی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر لزوم همکاری کشاورزان با مرکز تحقیق این سازمان گفت: در استان خراسان رضوی ۶۰۰۰ هکتار باغ‌ گردو وجود دارد که در سال جاری تمام این باغات سرمازده شده‌ است. البته این مشکل در سال‌های گذشته نیز وجود داشته و بهترین راه حل برای این مشکل کاشت رقم جدید گردو توصیه شده مرکز تحقیقات سازمان است.

اورانی با بیان این نکته که در شهرستان قوچان ۲۰ هزار هکتار کشت دیم گندم وجود دارد، اضافه کرد: در استان خراسان رضوی ۱۴۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به کشت دیم گندم اختصاص دارد که اگر با کمک علم به تولید بیشتر و هزینه کمتر برسیم و تنها در هر هکتار یک کیلوگرم افزایش تولید داشته باشیم، ۱۴۲ تن افزایش محصول گندم خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تا کنون ۱۵۰ هزار تن گندم تولیدی کشاورزان به سیلوها و مرکز تعیین شده توسط دولت تحویل داده شده، اظهار کرد: میزان مصرف گندم در استان ۶۰۰ هزار تن است که اگر ۳۰ میلیون نفر زائر در سال را نیز در نظر بگیریم، این میزان به ۷۲۰ هزار تن در سال افزایش می‌یابد. در همین راستا هدف‌گذاری ما برای سال جاری تولید ۶۰۰ هزار تن  گندم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: امیدواریم امسال گندم مورد نیاز استان را کشاورزان استان تامین کنند و برای سال آینده هدف‌گذاری ۷۲۰ هزار تن گندم داریم تا نیاز جمعیت استان و زوار را جوابگو باشیم.

وی مطرح کرد: میانگین تولید گندم آبی ۴۳۰۰ کیلوگرم در هکتار است که اگر با برنامه‌ریزی این میزان در سال ۱۴۰۰ به یک تن در هر هکتار افزایش پیدا کند، همه ۷۲۰ هزار تن گندم مورد نیاز استان تامین می‌شود.

اختصاص ۷۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به  کشت کلزا

اورانی با بیان اینکه یکی از مشلات کشور وابستگی به واردات دانه‌های روغنی است، عنوان کرد: سال گذشته در استان خراسان رضوی ۳۷۰۰ هکتار کشت کلزا داشتیم و برای سال جاری ۷۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به کشت کلزا اختصاص یافته و از این میزان، برداشت ۱۵ هزار تن کلزا هدف‌گذاری شده است.

وی در ادامه با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: آنچه تا کنون به نام یارانه به کشاورز اختصاص می‌یافت، در بهترین شرایط ۱۵ درصد آن به دست کشاورز می‌رسید. کود سفید یارانه‌ای به کشاورز به موقع و به اندازه داده نمی‌شد اما با حدف ارز ۴۲۰۰ تومانی به طور قطع قیمت‌ها اصلاح می‌شود و شرایط بهتری پیش روی حوزه کشاورزی خواهد بود.

میانگین عملکرد کاشت دیم در استان کمتر از میانگین کشوری است

در ادامه رضا اقنوم، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، با بیان این که پروژه امنیت غذایی یکی از پروژه‌های مهم جهاد کشاورزی است، عنوان کرد: این طرح در بسیاری از استان‌ها به صورت پایلوت اجرا شده بود و امروز برای اولین بار در استان خراسان رضوی و در شهرستان قوچان به صورت جدی انجام می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۱۲۰ محقق حوزه کشاورزی در سطح استان بیان کرد: در سیستم‌های زراعی دیم در استان به دلیل شکنندگی اقلیم و اوضاع بارش نامناسب، بهره‌وری کمتر است و میانگین عملکرد در کاشت دیم در استان خراسان در ۳ محصول گندم، جو، نخود به ۵۰ درصد میانگین کشوری هم نمی‌رسد.

اقنوم ادامه داد: در حوزه مکانیزاسیون، خاک‌ورزی و مدیریت تغذیه گیاهی در دیم‌زارها مشکلاتی وجود دارد و حوزه تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی توانایی این را دارد که هر دانشی که برای بهبود تولید در حوزه‌های مختلف استان نیاز است، به کارگیرد.

در ادامه هادی رجایی‌نیا، فرماندار شهرستان قوچان، با بیان اینکه پروژه امنیت غذایی یکی از موضوعات بسیار مهم و اولویت‌دار در سطح کشور است، گفت: با توجه به تغییر در نیازها و ذائقه مردم، تغییر در ظرفیت‌ها و اقلیم‌های ما و همچنین محدودیت‌هایی که هر سال به دلایل اقلیمی با آن مواجه هستیم، نیاز به تحقیقات جدید در همه حوزه‌ها داریم تا بتوانیم موضوع امنیت غذایی جامعه را تامین کنیم.

وی اظهار کرد: معمولا تحقیقات ما در گذشته به گونه‌ای بوده که در مجموعه‌های تحقیقاتی انجام می‌گرفت و به دستگاه‌های اجرایی منتقل می‌شد و دستگاه‌های اجرایی هم نتایج را به مجموعه گروه هدف انتقال می‌دادند اما امروز این کاری که در شهرستان قوچان انجام گرفته، به عنوان یک بسته کامل تحقیقاتی، اجرایی و گروه هدف در کنار هم قرار گرفته‌ است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.