زنجان- وقتی صحبت از نرخ تورم به میان می‌آید، افراد در بخش کالا و خدمات به دنبال جلوگیری از ریزش سرمایه هستند و لذا بازار مسکن نیز از این شرایط تأثیر می‌پذیرد و بخشی از گرانی‌ها مسکن را باید به این موضوع ربط داد.

 ۳۳درصد زنجانی‌ها مستأجرند؛ طرح مسکن ملی مشکلی را حل نمی‌کند

قدس آنلاین-گروه استان ها: قیمت مسکن و هم‌چنین اجاره بهاء نه‌تنها در استان زنجان بلکه در تمامی کشور افزایش چشمگیری داشته تا آنجا که بسیاری از خانواده‌ها را در پرداخت اجاره‌های میلیونی مستأصل کرده است.

افزایش قیمت مصالح و مواد اولیه ساخت و از طرفی تورم موجب شده تا طی دو سال گذشته قیمت مسکن در استان زنجان تا سه برابر قیمت قبلی رشد کند.

اگرچه دولت وعده‌های متعددی مبنی بر اقدام برای مسکن ملی و یا طراحی سامانه جامع املاک را برای شناسایی خانه‌های خالی به مردم برای حل مشکل مسکن می‌دهد اما واقعیت این است که این موارد در کوتاه‌مدت مشکل مردم را حل نمی‌کند.

نبود سامانه قیمت‌گذاری

در این راستا یکی از شهروندان زنجانی بابیان اینکه هیچ مرجعی برای قیمت‌گذاری اجاره بهاء و یا ملک شخصی در استان نداریم اظهار می‌کند: دولت برای خریدوفروش ملک‌های خود و یا ارزش‌گذاری از کارشناسان دادگستری استفاده می‌کند اما در بازار شاهد هستیم که هیچ مرجع و یا نهادی برای قیمت‌گذاری و نظارت بر قیمت اجاره بهاء و یا خریدوفروش ندارد و تمام نرخ‌های اعلام‌شده اختیاری است.

حبیب‌الله ضیایی اظهار می‌کند: در شهر شاهد ساخت‌وسازهای بسیاری هستیم اما مشاهده می‌شود که بسیاری از سازندگان باوجود اتمام کار اما تمایلی برای اجاره ملک خود نداشته و به امید گران شدن بیشتر در انتظار فروش هستند.

وی بابیان اینکه حقوق‌های کارمندی به‌هیچ‌وجه تناسبی با اجاره‌بهای ۳ میلیونی ندارد می‌افزاید: متأسفانه این موج گرانی خانواده‌های بسیاری را به سمت فقر سوق می‌دهد.

رشد سه برابری

در همین راستا یکی از مشاوران املاک و پیمانکار ساختمانی در این شهر به ما گفت: قبل از گرانی دلار و در سال‌های ۹۶ در شهر زنجان قیمت آپارتمان بین ۱.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان بود، ولی الآن تا ۱۸ میلیون تومان بالا رفته است.

مسلم ذوالفقاری بابیان اینکه قیمت ساخت مسکن بین ۳ تا ۵ میلیون تومان است اضافه کرد: قیمت زمین و گرانی مصالح موجب شده تا این قیمت تمام‌شده به متری ۱۸ میلیون تومان برای فروش برسد که قابل توجیه نیست!

وی تصریح کرد: متأسفانه هیچ کنترل و نظارتی بر قیمت‌ها در این حوزه وجود ندارد و  دست متقاضیان مسکن هرروز کوتاه‌تر از قبل می‌شود.

بالا بودن سود بانکی و محدودیت‌ها در دریافت تسهیلات مسکن باعث شده که تولید در این بخش کاهش یابد و درنتیجه نرخ اجاره‌بها بیشتر شود

ذوالفقاری بیان کرد: کاهش ساخت‌وساز یکی دیگر از عوامل مهم در بالا رفتن قیمت مسکن و اجاره‌بهاست.

وی ادامه داد: همچنین بالا بودن سود بانکی و محدودیت‌ها در دریافت تسهیلات مسکن باعث شده که تولید در این بخش کاهش یابد و درنتیجه نرخ اجاره‌بها بیشتر شود.

وی گفت: به نظر می‌رسد وضعیت مسکن در زنجان نیازمند ورود صحیح مراجع ذی‌صلاح است تا سروسامان یابد درحالی‌که تاکنون این امر محقق نشده است.

۳۳ درصد زنجانی‌ها مستأجرند

در همین راستا معاون شهرسازی و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در جدیدترین آمار اعلام کرده است که در حال حاضر۲۱۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای زنجان وجود دارد که ۲۳ هزار و ۶۲۷ واحد آن خالی است.

محسن محرمی یگانه بابیان اینکه در شهر زنجان تا افق ۱۴۰۴ باید ۱۳ هزار و ۵۹۷ واحد مسکونی ساخته شود تا همه خانوارها صاحب‌خانه شوند، گفت: این میزان شامل ساخت سالانه ۱۰ هزار واحد مسکونی می‌شود که ۵ هزار واحد آن باید توسط دولت احداث شود.

طرح مسکن ملی مشکلی را حل نمی‌کند

معاون شهرسازی و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان بابیان اینکه ۳۳ درصد خانوارهای زنجانی مستأجر هستند، گفت: این تعداد شامل ۷۲ هزار خانوار می‌شود.

وی  گفت: مسکن کالایی سرمایه‌ای است یعنی این‌که افراد بیشتر از نیاز خود آن را می‌خرند و از این طریق سرمایه‌گذاری می‌کنند که دراین‌باره باید آسیب‌شناسی شود.

وی با اشاره به طرح‌های دولت برای حل مشکل مسکن و اجرای طرح اقدام افزود:طبیعتاً طرح مسکن ملی اقدام ۱۰۰ درصد نیازهای مسکن استان را حل نخواهد کرد، چون ۹۵ درصد ساخت‌وسازهای استان به‌صورت خصوصی انجام می‌شود، زنجان نیز از این موضوع مستثنا نیست.

وی با اشاره به اینکه طرح مسکن ملی اقدام به اشکال مختلف اجرایی خواهد شد، افزود: یک سری از واحدها مشارکتی و یک سری حمایتی است و قطعاً ساخت‌وساز این ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد به شکل یکسان اجرایی نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.