مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: حدود ۳۲ واحد گشتی در سطح استان به صورت روزانه تغییر کاربری اراضی کشاورزی را رصد می‌کنند، در سال ۹۸ بیش از ۳۰۰۰ مورد برخورد و قلع و قمع بناهای احداث شده انجام شده و از ابتدای سال تاکنون نیز در شهرستان‌های مختلف با حدود ۱۰۰۰ واحد غیر مجاز برخورد کردیم.

برخورد با ۱۰۰۰ واحد غیر مجاز احداث شده در اراضی کشاورزی خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا قوسیان در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی، اظهار کرد: ما در سازمان جهاد کشاورزی وظیفه مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی را داریم. در پنج شهرستان اصلی استان مانند مشهد، نیشابور، طرقبه، فریمان، چناران و در شهرستان‌های دیگر، تغییر کاربری را مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه حدود ۳۲ واحد گشتی در سطح استان به صورت روزانه تغییر کاربری اراضی کشاورزی را رصد می‌کنند، عنوان کرد: در سال ۹۸ با بیش از ۳۰۰۰ مورد برخورد و قلع و قمع بناهای احداث شده در خارج محدوده خدماتی شهرها و محدوده قانونی روستاها که در اراضی کشاورزی ساخت و ساز انجام دادند، انجام شده است. از ابتدای سال تاکنون نیز در شهرستان‌های مختلف با حدود ۱۰۰۰ واحد غیر مجاز برخورد کردیم.

قوسیان افزود: در شهرستان‌هایی همچون مشهد، طرقبه،  شاندیز و چناران که جاذبه‌های گردشگری دارد، افراد سودجو اراضیی که معمولا دیمه است و کشت آبی در آنها انجام نمی‌شود را خریداری می‌کنند، آنها را قطعه‌بندی کرده و به صورت غیر مجاز به مردم می‌فروشند و در واقع مردم را اغفال می‌کنند.

در شهرستان‌هایی که تغییر کاربری اراضی وجود دارد، برخوردها به موقع صورت می‌گیرد

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به اینکه هر زمان در کشور قیمت دلار و سکه کاهش پیدا می‌کند مردم سرمایه خود را به بخش زمین گسیل می‌دهند، این افراد سوءاستفاده‌گر هم در حاشیه شهرها چنین کارهایی را انجام می‌دهند، سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی نیز برخورد قاطعانه با آنها است و افرادی که اینگونه سازماندهی شده تغییر کاربری‌ها را انجام می‌دهند، با حکم و هماهنگی دستگاه‌های قضایی، عملیات قلع و قمع انجام می‌شود. اکنون در اکثر شهرستان‌هایی که مسأله تغییر کاربری‌ها را دارند، برخوردها به موقع صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان‌های مختلف افراد سودجو و فرصت‌طلبی هستند که زمین ۵۰ هکتاری را برداشته، قطعه‌بندی کرده و می‌فروشند، تصریح کرد: برخی از املاک و بنگاه‌های غیر مجاز نیز که در روستاها پراکنده هستند، کار فروش این واحدها را انجام می‌دهند. به همت دستگاه‌های قضایی در اکثر شهرستان‌ها با بنگاه‌های غیر مجاز برخورد می‌شود،  در سطح استان نیز به تمام اتحادیه‌های املاک اطلاع‌رسانی شده که از خرید و فروش اراضی کشاورزی کمتر از حد نصاب زراعی که توسط هیات وزیران مشخص شده، خودداری کنند، اگر این کار را انجام دهند، برخورد قضایی از طرف دستگاه قضایی صورت می‌گیرد.

قوسیان بیان کرد: هماهنگی بین بخشی بین دستگاه‌های مرکز استان در قالب شورای حفظ حقوق بیت‌المال وجود دارد، فرماندهی عملیات مقابله با تغییر کاربری‌ها توسط کمیته صیانت از اراضی در حریم شهر مشهد انجام می‌شود و آنها مدیریت اصلی را انجام می‌دهند. ما دستگاه‌های اجرایی نیز به فراخور وظایف قانونی و امکاناتی که داریم، برای برخورد در خدمت همکاران قضایی هستیم.

تغییر کاربری‌ها را در مرحله اول انجام می‌دهیم

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ما تغییر کاربری‌ها را در مرحله اول انجام می‌دهیم و قلع و قمع این زمین‌ها در حین ساخت و ساز و قبل از اینکه به طور کامل انجام شود، صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سامانه ۱۳۱ در کل کشور، سامانه متمرکزی است که از مردم می‌خواهیم اطلاعات اخبار تغییر کاربری و بحث‌های مربوط به زمین را به این سامانه اطلاع دهند، عنوان کرد: مردم با این سامانه تماس می‌گیرند، همکاران ما اطلاعات و آدرس زمین مورد نظر را یادداشت کرده، روز بعد گشت‌های حفظ کاربری به منطقه مراجعه کرده و برخورد می‌کنند.

قوسیان اضافه کرد: کار فرهنگی نیز در کل شهرستان‌ها انجام داده و به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنیم. با هماهنگی رهبران محلی، معتمدین محل در روستاها، دهیاران، شوراها و بخشداران اطلاع‌رسانی عمومی در حال انجام است. نصب بیلبورد، اطلاعیه‌نویسی، کارهای عمومی و آموزش انفرادی نیز در روستاها انجام می‌شود. مالکانی که برای تغییر مالکیت به جهاد کشاورزی مراجعه می‌کنند نیز توجیه می‌شوند.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی آموزشی نیز داریم، سال گذشته به حدود ۴۵۰۰ نفر در خصوص قوانین کاربری مالکان آموزش دادیم تا بدانند حق ندارند زمین خود را قطعه‌بندی کنند یا به افرادی که می‌خواهند کار تعاونی مسکن انجام دهند، بفروشند. ما همه ساله اطلاع‌رسانی عمومی انجام می‌دهیم.

زمین برای تامین مواد غذایی کشور است، نه تفریح و رفاه

وی با اشاره به اینکه باید به وظیفه بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور پرداخته شود، تصریح کرد: همه باید بدانند زمینی که امروز در اختیار ما قرار دارد، برای تامین امنیت غذایی کشور است، نه برای تفریح و رفاه. ما در شرایط اقتصادی بحرانی هستیم و قطعا وظیفه داریم آب و زمینی که در اختیارمان است، صرف تولید شود نه ویلاسازی.

قوسیان افزود: آنها که سمت ویلاسازی می‌روند، علاوه بر زمین، به امنیت غذایی کشور نیز خیانت می‌کنند. باید با این رویکرد وارد ویلاسازی شویم که یعنی به کشور خیانت می‌کنیم و امنیت غذایی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.