حامد مغروری، طراح پوستر هجدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی - هنری امام‌رضا(ع) برای سومین بار متوالی طراحی پوستر این رویداد هنری را انجام داده است.

هنر گرافیک‌ و تولید مصداق‌های دینی

قدس آنلاین: مغروری که در کارگاه سه‌روزه ملی طراحی آثار گرافیک همدلی با موضوع «مردم‌داری و کرامت انسانی در سیره رضوی» حضور داشت، در خصوص ویژگی‌های پوستر دوره هجدهم گفت: در طراحی پوستر دوره هفدهم و هجدهم جشنواره، تکنیک‌های قدیمی با هنر روز گرافیک تلفیق شده است. به عنوان مثال، در طراحی پوستر هجدهمین دوره، از تکنیک کاشی‌های زرین دوره سنجری که در داخل روضه‌منوره حرم‌مطهر رضوی وجود دارد، الهام گرفته شده، این موضوع با هنرهای جدید در نگارش عنوان پوستر یعنی «امام رئوف» تلفیق شده است.

مغروری در ادامه گفت‌وگو به تأثیر هنر گرافیک در اشاعه فرهنگ ایرانی و سیره‌رضوی اشاره کرد و توضیح داد: گرافیست با مطالعه می‌تواند به مرحله‌ای از نبوغ و خلاقیت دست پیدا کند تا هنرش را در خدمت فرهنگ کشورش به کار گیرد، چون هر اندازه هنرمند برای خلق اثر هنری با محوریت‌های مختلف به ویژه فرهنگ‌رضوی مطالعه کند، به نگاه‌های تازه‌تری در حوزه هنر می‌رسد و نسبت به موضوع مورد نظر خود اشراف بیشتری پیدا می‌کند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های مهم همه رشته‌های زیرمجموعه هنرهای تجسمی از جمله گرافیک این است که انواع مصداق‌های دینی را می‌توانند در تولید اثر برای مردم به تصویر بکشند.

به گفته این هنرمند، فضای‌مجازی به شناخته شدن هنر گرافیک و ارتباط با مخاطب کمک کرده است و این مسئله به هنرمند امکان می‌دهد از هنرش برای انتقال پیام‌های مختلف از جمله ترویج فرهنگ و سیره رضوی، کرامت انسانی و... استفاده کند.

ظرفیت آستان قدس‌رضوی برای رشد هنرمندان

مغروری به امکانات و ظرفیت آستان قدس برای رشد هنرهایی مانند گرافیک اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه‌هایی مانند کارگاه «همدلی» کمک می‌کند تا هنرمند با کسب تجربه وارد عرصه هنری شود. اگرچه تا به حال این کارگاه‌ها برگزار شده، اما آستان قدس رضوی می‌تواند فعالیت بیشتری در گردهمایی هنرمندان و ایجاد بستر برای تجربه‌اندوزی آن‌ها انجام دهد.

گفتنی است، کارگاه سه‌روزه ملی طراحی آثار گرافیک همدلی با موضوع «مردم‌داری و کرامت انسانی در سیره رضوی» با حضور استادان و مربیان برجسته کشور و ۷۰ هنرمند شناخته شده این عرصه برگزار و با استقبال خوب هنرمندان گرافیست از نقاط مختلف کشور روبه‌رو شد.

هنرمندان شرکت‌کننده در این کارگاه هزینه تعیین‌شده برای خلق آثار خود را به یک مؤسسه آبرسانی به روستاهای سیستان وبلوچستان اهدا کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.