گلستان- درخت سرخدار در مازندران به‌عنوان یک‌گونه فسیل زنده حساب می‌شود و لذا تلاش مردم برای حفاظت از سرخدارها باعث شده تا سازمان میراث فرهنگی برای حفظ ذخایر ژنتیکی سال گذشته این درختان را در فهرست آثار ملی به ثبت برساند.

«سرخدار» سرسبز می‌دهد به باد؛ یاقوت جنگل‌های شمال زینت قهوه‌خانه‌ها می‌شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: به موازات تلاش یک دهه‌ای کارشناسان برای ثبت جهانی جنگل‌های باستانی هیرکانی، تنه درختان سرخدار گلستان قطع می‌شوند تا به قلیان تبدیل شوند.

قلیان‌های سرخدار در حال حاضر دربرخی از سایت‌های پرفروش بین ۹۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد اما محلی‌ها در روستای سیاه رودبار علی آباد کتول بالاترین قیمت قلیان‌های چوب سرخدار را یک میلیون تومان اعلام می‌کنند و می‌گویند:«چوب سرخدار برای قلیان عالی است.»

رویشگاه سرخدار

رویشگاه این‌گونه درختی که از آن به‌عنوان یاقوت جنگل‌های شمال نیز یاد می‌شود، در کوهستان افراتخته علی‌آباد کتول است که از معدود رویشگاه‌های سرخدار جنگل‌های شمال است.

رویشگاه سرخدار افراتخته در زمره یکی از رویشگاه‌های منحصربه‌فرد ایران و حتی جهان است تا اینکه در سال ۱۳۷۱ به‌عنوان ذخیره‌گاه ژنتیکی ایران معرفی شد.

جنگل‌های سرخدار میراث کهن کشورمان است که زنده به دست ما رسیده است. درختانی کهن‌سال و بادوام که همیشه‌سبز هستند، این درخت متعلق به دوران سوم زمین‌شناسی و قبل از عصر یخبندان است درواقع می‌توان گفت آن‌ها ۱۹۰ میلیون سال بر روی زمین دوام آورده‌اند. پوست تنه درخت سرخ هستند و احتمالاً به همین علت است که چنین نامی را برای آن انتخاب کرده‌اند. چوب درون آن نیز به رنگ زیبای قرمز شاه‌بلوطی بارنگ‌های قهوه‌ای روشن و چوب برون سفیدرنگ و گاهی متمایل به زرد است.

به موازات تلاش یک دهه‌ای کارشناسان برای ثبت جهانی جنگل‌های باستانی هیرکانی، تنه درختان سرخدار گلستان قطع می‌شوند تا به قلیان تبدیل شوند

سرخدار در جنگل‌های شمال ایران در ارتفاعات نسبتاً زیاد دیده می‌شود که غالباً به‌صورت پراکنده است ولی در بعضی نقاط ازجمله جنگل‌های قسمت ییلاقی نهارخوران  ترکت جهان‌نما، افراتخته و سیاه رودبار دره زرین گل علی‌آباد کتول به‌صورت انبوه و تقریباً خالص دید ه می‌شود.

باوجود اهمیت این‌گونه گیاهی اما متأسفانه مدتی است که برخی از افراد سودجو برای خراطی و ساخت قلیان به جان این بازمانده‌های تاریخی افتاده و تیشه و به ریشه آن‌ها می‌زنند.

هشدار به سودجویان

سرخدار این میراث کهن که طی سال‌های گذشته و به‌ویژه پس از اجرای قانون طرح تنفس جنگل‌ها طمع سودجویان را برای قطع و تبدیل آن در کارگاه‌های نجاری به نی‌قلیان افزایش داده موجب شده تا رئیس دادگستری گنبدکاووس شخصاً به نجاری‌های سطح شهر سری زده و از نزدیک موضوع را بررسی و برخی متخلفان را از عواقب این اقدام خطرناک آگاه کند.

در همین راستا رئیس دادگستری گنبدکاووس با گلایه از قطع درختان هزارساله سرخدار برای ساخت قلیان در این منطقه به نجاری‌ها و کارگاه‌های چوب‌بری نسبت به عواقب حمل بدون مجوز و خریدوفروش قاچاق چوب آلات جنگلی هشدار داد.

علی یزدانی در سرکشی از نجاری‌ها و کارگاه‌های چوب‌بری گنبدکاووس اظهار داشت: متأسفانه برخی سودجویان از درختان سرخدار با عمر هزارساله و ارزش اقتصادی زیاد برای تولید چوب قلیان استفاده کرده و این نعمت ارزشمند را تخریب و قاچاق می‌کنند که با این افراد و دیگر تخریب‌کنندگان منابع طبیعی برخورد قانونی شدید خواهد شد.

رئیس دادگستری گنبدکاووس با گلایه از قطع درختان هزارساله سرخدار برای ساخت قلیان در این منطقه به نجاری‌ها و کارگاه‌های چوب‌بری نسبت به عواقب حمل بدون مجوز و خریدوفروش قاچاق چوب آلات جنگلی هشدار داد

اگرچه در قالب سرکشی رئیس دادگستری گنبدکاووس از نجاری‌ها و کارگاه‌های چوب‌بری، یک مورد تخلف از برای استفاده غیرقانونی از چوب کاج و توسکا شناسایی و پرونده تخلف برای آن تشکیل شد اما بنا بر گفته وی مردم باید با حساسیت بیشتری نسبت به حفظ میراث ملی با مسئولان همکاری کنند.

بهره‌برداری چوب ممنوع است

در همین راستا رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس، با اشاره به طرح تنفس جنگل‌های شمال هرگونه بهره‌برداری چوبی از گونه‌های جنگلی را ممنوع اعلام کرد و افزود: مردم می‌توانند در صورت مشاهده حمل و قطع چوب جنگلی مراتب را به شماره ۱۵۰۴ یگان حفاظت استان اطلاع دهند.

قربانعلی گرایلو افزود: پارسال ۱۰ پرونده حمل غیرمجاز چوب و سه پرونده قطع غیرمجاز ۲۵۰ اصله درخت در گنبدکاووس به مراجع قضایی ارسال شد.

وی تأکید کرد: با توجه به تغییر اقلیم و گرمایش جهان، حفظ بوته‌ها و درختچه‌ها در گنبدکاووس بسیار مهم است و کشاورزان در صورت ضرورت قطع درخت و درختچه باید به اداره منابع طبیعی مراجعه کرده و پس از بازدید کارشناس از محل موردتقاضا، مجوز قطع صادر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.