رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از ناحیه حوادث مختلف طی سال جاری به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد شده که موضوع باید از طریق وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی در هیأت دولت پیگیری و طرح شود.

پرداخت خسارت‌های کشاورزی خراسان رضوی منتظر طرح در هیات دولت است

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا اورانی با یادآوری این موضوع که سال گذشته یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت براثر عوامل مختلف به بخش کشاورزی خراسان رضوی وارد شد، گفت: دولت در حد مقدورات خود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار تأمین کرد که ۲۷۰ میلیارد تومان آن به‌صورت قبول بار مالی تسهیلات سررسید شده پرداخت شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: حدود ۳۴ میلیارد تومان به‌صورت تعمیر و بازسازی زیرساخت‌های آسیب‌دیده، حدود ۳۲ میلیارد تومان به‌صورت اعتبارات بلاعوض، ۳۲ میلیارد تومان تسهیلات ارزان ‌قیمت ۴درصد و ۳۵ میلیارد تومان در بحث غرامت بیمه به کشاورزان خسارت‌ دیده خراسان رضوی در سیل فروردین ۹۸ پرداخت شد.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزان، باغداران، دامداران و مرغداران باید قبل از تولید به دنبال پوشش بیمه‌ای محصولات خود باشند، تصریح کرد: باغداران حتماً باید باغ خود را با ارقام دیر گل یا ارقامی که در مقابل تنش‌های سرمایی مقاوم هستند اصلاح کنند و در بحث گندم یا دیگر محصولات زراعی نیز تاریخ‌های کشت اصلاح شود.

اورانی بابیان اینکه اقلیم خراسان رضوی خشک بوده و باید رفتار، گفتار و کردار با آن سازگاری پیدا کند، افزود: امسال نیز حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده به بخش کشاورزی خراسان رضوی است که این موارد با همکاری فرمانداران به وزارت جهاد کشاورزی انعکاس پیداکرده و در اختیار سازمان مدیریت بحران کشور نیز قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: باید از طریق وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی پیگیری شود تا مساله در هیأت دولت طرح شود و در حد مقدوراتی که دولت دارد به کشاورزان خسارت‌دیده کمک‌های لازم  صورت بگیرد.

وی با اشاره به این موضوع که  تاکنون ۵ هزار تن کلزا و بالغ‌بر ۱۶۰ هزار تن گندم به مراکز دولتی  خراسان رضوی تحویل داده‌ شده است، تصریح کرد: هدف‌گذاری شده بتوانیم  ۱۵ هزار تن دانه روغنی و ۶۰۰ هزار تن خرید گندم خریداری کنیم.

اورانی بابیان اینکه اجرای پروژه امنیت غذایی در راستای افزایش راندمان تولید در مناطق دیم انجام می‌شود، یادآور شد: متوسط تولید گندم دیم در واحد سطح زیر یک‌تن است که با اجرای این پروژه و آموزش کشاورزان می‌توانیم این راندمان را در یک برنامه ۵ ساله افزایش دهیم و به یک رقم قابل ‌قبول برسانیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: ۲۲ رقم گندم، ۶ رقم جو و ۱۲ رقم حبوبات با همکاری یکی از کشاورزان به‌صورت الگویی در این شهرستان کشت ‌شده که کارشناسان، کشاورزان و مدیران ۵ شهرستان استان از روش‌های کشت آن بازدید کردند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.