قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از برگزاری ۳۷۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در دهه کرامت خبر داد.

اجرای برنامه‌های دهه کرامت با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی

محمدحسین مروج کاشانی/

 قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از برگزاری ۳۷۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در دهه کرامت خبر داد.

مصطفی خاکسار قهرودی صبح سوم تیر ماه در نشست خبری «اعلام ویژه برنامه‌های دهه کرامت» که با حضور اصحاب رسانه در محل سازمان مرکزی این آستان مقدس برگزار شد، به تشریح جزئیات این ویژه برنامه‌ها پرداخت.

وی ضمن عرض تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و آغاز دهه کرامت، با تأکید بر اینکه بدون شک با تأسی و توسل به اهل ‌بیت(ع)، مشکلات و مسائل موجود در جامعه اسلامی به خصوص معضل ویروس کرونا که مدتی است کشور را با مشکل مواجه کرده است برطرف می‌شود؛ خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا اثرات غم و اندوه در بین خانواده‌ها حاکم شده است، ان‌شاءالله به برکت این روزها با توسل و تقویت رابطه قلبی با امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، خانواده امامت و پیامبر مکرم اسلام(ص) خوشحالی این روزها بر مشکلات و حزن و اندوه حاکم بر برخی از خانواده‌ها چیره شود و از برکات این روزها همه بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه آستان قدس رضوی به عنوان یک نهاد معرفتی و خدمت‌رسان، حل مشکلات مردم، تقویت‌ باورهای دینی و احیای امر امام رضا(ع) در جامعه را وظیفه خود می‌داند، ادامه داد: تمامی این اقدام‌ها جلوه‌هایی از خدمت است که هر ساله در قالب برنامه‌های مختلف ارائه می‌شود و امسال هم این برنامه‌ها در دهه کرامت اجرا خواهد شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه با فاصله‌گذاری‌های صورت گرفته با هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تغییرات زیادی در برنامه‌ها ایجاد شده است، عنوان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی مبنای دینی دارد و ما به عنوان وظیفه دینی و شرعی مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنیم و چیزی که امروز در قالب دستورالعمل‌های بهداشتی اتفاق می‌افتد بر پایه آموزه‌های دینی مکلف به انجام آن هستیم و امیدوارم با رعایت دقیق مسائل بهداشتی، ویروس کرونا هر چه زودتر از ایران و جهان رخت بربندد.

خاکسار قهرودی گفت: این فاصله مکانی و فیزیکی و همچنین سلب توفیق زیارت حضوری شرایطی را به وجود آورد که آستان قدس رضوی، شیوه‌ و روش‌های جدیدی را برای ارائه خدمات و برنامه‌ها اتخاذ کرد.

وی بیان کرد: ما شعیان باید توجه داشته باشیم، عنایت، اظهار ارادت، درس‌آموزی و درس گرفتن برای زندگی که بخشی از آن در قالب تمسک به محضر ائمه اطهار(ع) و استفاده از آموزه‌های دینی بدست می‌آید، حقیقتی است که همواره به آن نیازمندیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: در شرایطی که فاصله‌های فیزیکی می‌تواند مانع عرض ارادت حضوری به ائمه معصومین(ع) شود ما برای دستیابی به زندگی همراه با آرامش و سعادت بیشتر به این بزرگواران نیازمندیم و از آنان طلب کمک و استمداد داریم.

خاکسار قهرودی تصریح کرد: آستان قدس رضوی و خادمان این مجموعه مقدس با توجه به شرایط حاکم بر جامعه برنامه‌ها و خدمات خود را به گونه‌ای عرضه می‌کنند که خلأهای ناشی از محدودیت‌های زیارت را پر کند.

وی افزود: بخشی از برنامه‌های دهه کرامت امسال حاصل تلاش‌ها و اقدام‌های گذشته است که در قالب رونمایی انجام می‌شود و بخشی نیز با محوریت توجه به باورهای دینی و توسل به محضر حضرت رضا(ع) تدارک دیده شده است.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه مجموعه آستان قدس رضوی در تلاش است با ارائه خدمات و برگزاری برنامه‌هایی در دهه کرامت، شادی و نشاط را در بخش‌های مختلف جامعه افزایش دهد، گفت: ارائه خدمات به مناطق محروم یکی از برنامه‌های دهه کرامت امسال آستان قدس است.

خاکسار قهرودی با اشاره به برنامه‌های دهه کرامت در حوزه اجرایی گفت: در بخش اقتصادی، خدمات متعددی در بیمارستان رضوی از جمله تکمیل و افتتاح سه بخش دندان‌پزشکی، اتاق‌های عمل و آزمایشگاه جدید و همچنین رونمایی از سایت جدید بیمارستان برنامه‌ریزی شده است.

اجرای ۳۷۰ ویژه‌برنامه فرهنگی- تبلیغی در دهه کرامت

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: در مجموع ۳۷۰ ویژه‌برنامه در حوزه‌های خدماتی، فرهنگی، تبلیغی و... در دهه کرامت رضوی تدارک دیده شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به رعایت مسائل بهداشتی، برنامه‌های امسال آستان قدس رضوی در این روزها متفاوت از سال‌های گذشته برگزار خواهد شد. در همین راستا، در جلسه‌ای که با حضور آیت‌الله علم‌الهدی؛ نماینده ولی فقیه در مشهد و دکتر حریرچی؛ معاون وزیر بهداشت برگزار شد، در خصوص نحوه برگزاری برنامه‌های آستان قدس رضوی در روزهای شیوع کرونا بحث و گفت‌وگو شد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به شرایط موجود هنوز در خصوص چگونگی برگزاری برنامه‌ها تصمیم‌گیری نشده است اما اگر مقرر شود برنامه‌ها با حضور زائران و مجاوران برگزار شود این اتفاق خواهد افتاد و اگر با این موضوع موافقت نشود، همچون ماه‌های گذشته برنامه‌ها از طریق فضای مجازی و صدا و سیما در اختیار علاقه‌مندان و ارادتمندان قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها در سه سطح شهری، ملی و ۶ برنامه بین‌المللی تدارک دیده شده است که احتمال دارد به خاطر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی این برنامه‌ها با تغییراتی همراه باشد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال بسته شدن مجدد درهای حرم مطهر گفت: امیدوارم آن روز را دیگر به چشم نبینم، مسئله حرم مطهر موضوعی شخصی مربوط به آستان قدس، مشهد و ایران نیست، حرم مطهر متعلق به تمام شیعیان جهان است.

خاکسار قهرودی گفت: بازگشایی رواق‌ها تصمیمی است که توسط ستاد ملی مقابله با کرونا باید اتخاذ شود، اما اگر این ستاد اجازه بازگشایی رواق‌ها را صادر کند، این آمادگی وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.