اختتامیه جشنواره نقالی نقشا امشب با حضور فعالان عرصه نقالی و ادب دوستان در آرامگاه فردوسی برگزار شد.

جشنواره نقالی نقشا با اعلام برگزیدگان خاتمه یافت

به گزارش قدس آنلاین، مرشد ورزمزیار امشب در مراسم اختتامیه جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی «نقشا» که با حضور پیشکسوتان و فعالان عرصه نقالی در آرامگاه فردوسی برگزار شد، زبان فارسی به ویژه اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی را دارای زیبایی کلامی بسیاری دانست اما به شکاف میان عموم و گسترش زبان فارسی اشاره کرد و علت آن را کم‌کاری متولیان برشمرد.

عضو هیات داوران جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی نقشا خاطرنشان کرد: مردم فارسی زبان توانایی جایگزینی زبان دیگری را به عنوان زبان خود ندارند؛ عدم تحقق این امر به این معناست که فرد دارای هویت کامل زبان فارسی نیست.

وی یادآور شد: هویت دینی و ملی هر فردی نباید توسط سایر ادیان و ملیت‌ها زیر سوال برود، سند هویت ملی ما شاهنامه حکیم، مثنوی معنوی، غزلیات حافظ، خواجو و نظایر این افراد بزرگ است.

ورزمزیار با بیان اینکه هر فردی در هرجای کره زمین در صورت زیر پا گذاشتن زبان و دین و ملیت خود هویت خود را کامل نکرده است، گفت: ۳۷۰ سال تاریخ هخامنشی، کوروش و نظایر این افراد در شاهنامه یافت نمی‌شود که دلیل آن تنگ نظری موبدان "خدای نابک" بوده است.

عضو هیات داوران جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی نقشا عنوان کرد: صرف‌نظر از حذف برخی بخش‌ها مانند حکومت هخامنشی و نظایر آن‌ها پیچیده‌ترین، فخیم‌ترین و مستحکم‌ترین داستان در کل ایران زمین بوده است.

وی ادامه داد: جشنواره امسال به‌شدت پرشور و در سطح بالایی تشکیل شد، البته باید در نظر داشت که ما اختتامیه جشنواره را پایان ماجرا نمی‌دانیم؛ بلکه این امر آغاز ماجرای بزرگ شاهنامه‌خوانی بوده است.

زبان فارسی در خطر است

دبیر علمی و عضو هیات داوران جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی نقشا نیز در بخش دیگری از این برنامه گفت: زبان فارسی دایره بزرگی را در ادبیات ایجاد کرده و فردوسی با عملکرد خود این امر را زنده نگاه داشته است، به طوری که سایر زبان‌ها در این مورد غبطه می‌خوردند.

احمدرضا آذری بیان کرد: زبان فارسی در حال خطر است، در حال حاضر دایره زبان کودکان محدودتر شده و این امر تهدید بزرگی برای زبان فارسی بوده است، رستم یک الگوی رازآلود بوده که به معنای ظرفیت داشتن برای اندیشه عمیق در مدل زندگی آن است.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با جشنواره نقشا فضای متفاوتی ایجاد شد، البته بحران کرونا وجود داشت اما مسوولان با رعایت این مورد و راه اندازی فضاهای آموزشی مجازی اجازه ایجاد خلاء در این زمینه ندادند، به عنوان مثال ما ورزش‌های مرتبط با شاهنامه را مطرح و به آن توجه کردیم و استقبال آن باید توسط عموم صورت پذیرد.

آذری ادامه داد: برخی از امور با تأخیر صورت پذیرفت اما به طور کلی جشنواره امسال به نحو مطلوبی اجرا شد.

محسن میرزاعلی دبیر جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی نقشا دیگر شخصی بود که در این برنامه به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: برآن شدیم تا به عنوان سربازان کشورمان برای زبان پارسی گام برداریم، ۷۱۳ اثر به این جشنواره ارسال شد و ۳۲۱ اثر از آنها به مرحله داوری راه یافت، ۶۴ نفر نیز در بخش‌های مختلف کاندید شدند، اختتامیه جشنواره نقشا پایان دوره نبوده و این قصه سر دراز دارد.

هنر امروز از حماسه خالی است

رئیس سابق حوزه هنری نیز در این برنامه گفت: هنر امروز ما خالی از حماسه بوده و باید خلاءهای موجود در این بخش پر شوند، باید بیش از وضعیت کنونی به این حوزه اهتمام شود.

محسن مؤمنی شریف ادامه داد: جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی از راه‌حل‌هایی برای بهبود شرایط در زمینه هنر حماسی بوده است، در روزگار فردوسی حماسه ملی و مذهبی درآویخته بودند اما مدتی است که این دو از یکدیگر متمایز شدند.

قدردان نقالان باشیم

محمدجعفر یاحقی، عضو هیات مدیره دانشگاه فردوسی در دیگر بخشی از این مراسم اظهار کرد: نقل به معنای انتقال فرهنگ و تمدن از گذشته تاکنون بوده است، ما باید قدردان پهلوانان و نگاه دارندگان اخلاق و فرهنگ ایرانی و اسلامی و همچنین نقالان و منتقل کنندگان این فرهنگ باشیم.

میثم مرادی؛ رئیس حوزه هنری خراسان‌رضوی نیز در ادامه آئین اختتامیه گفت: مجموعه فعالیت‌های حوزه هنری سبب ایجاد جایگاه بالای هنر حماسی شده است.

در پایان ضمن تقدیر از برگزیدگان، هستی شایسته‌فر، نیوشا فرزنده، محمدحسین دادمال، سید الناز تهماسبی‌نژاد، علی اکبر کلاهدوز، آوا فیاضی، ریحانه خدایی، نیوشا ارزنده، پریات سادات نعیمی، سارینا حیدری، طناز سادات حسینی، مهیا محمدجعفری، پریان سادات نعیمی، کیانا رهنورد، مهشاد باقرپور، نفس محمدی نیک‌پور و آدرین زهرایی برگزیدگان بخش نقالی این جشنواره انتخاب شدند.

در بخش نوجوانان دختر، آتنا بیات، نادیا نظری دهلو، و نیوشا تنگسیری به ترتیب به عنوان نفر نخست تا سوم انتخاب شدند.

در میان نوجوانان پسر هم محمدرضا محمدی نصرآبادی، علیرضا متشفع و حمیدرضا محمدلو به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.

در بخش شاهنامه‌خوانی نوجوانان هانرستریس میرفلبرسکی، پرنیان شبانی و نرگس فکرنشان مقام اول تا سوم این بخش را کسب کردند.

فهیمه باروتچی، بهاره جهاندوست و معصومه لشنی در بخش بانوان بزرگسال شرکت کننده در این جشنواره موفق به کسب رتبه اول تا سوم شدند و در بخش آقایان بزرگسال هم احسان افچنگی، سیدمهرداد کابوسی و محمدرفیع شیخی نظر داوران را برای کسب رتبه اول تا سوم جلب کردند.

اجرای نقالی، بازخوانی یکی از اشعار فردوسی تجلیل از پیشکسوتان نیز دیگر بخش‌های این برنامه حماسی بود.

در بخشی از این برنامه کاشی متبرک صحن رضا (ع) به چمی‌گو؛ مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی و کوروش زارعی؛ مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری خراسان رضوی اهدا شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.