شیوع کرونا در ایران موجب شد برخی از کشورهای همسایه محدودیت‌هایی در روند واردات از کشورمان ایجاد  و حتی واردات از ایران را متوقف کنند. با گذشت زمان البته بسیاری از آن‌ها به شرایط پیش از کرونا برگشته و مسئله واردات از کشورمان را حل نمودند.

۲ هزار کانتینر پشت مرزهای بسته ترکمنستان

قدس آنلاین: شیوع کرونا در ایران موجب شد برخی از کشورهای همسایه محدودیت‌هایی در روند واردات از کشورمان ایجاد  و حتی واردات از ایران را متوقف کنند. با گذشت زمان البته بسیاری از آن‌ها به شرایط پیش از کرونا برگشته و مسئله واردات از کشورمان را حل نمودند. اما هستند کشورهایی که هنوز پس از بیش از چهار ماه از شیوع کرونا در ایران روابط تجاریشان به حالت گذشته برنگشته و همچنان درزمینه ورود کالا از کشورمان مقاومت می‌کنند. ترکمنستان یکی از این آن‌هاست. کشوری که با خراسان رضوی هم‌مرز است و مرزهای این استان به عنوان گلوگاه‌های تجاری بین ایران و ترکمنستان همراه مورد استفاده قرار گرفته است. بسته شدن مرز از طرف ترکمن‌ها موجب شده در مدت چهار ماه گذشته بیش از ۲ هزار کانتینر حاوی کالاهایی که به مرز ایران و ترکمنستان منتقل شده‌اند در مرزهای تجاری مشترک پیش از ورود به کشورهمسایه باقی بمانند. طولانی شدن دپو کانتینرها در مرز و هزینه‌های زیادی که این موضوع برای صاحبان کالا و شرکت‌های حمل و نقل به همراه دارد سبب گلایه‌مندی آن‌ها از این موضوع شده است.

در همین خصوص رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی مشهد گفت: حدود چهار ماه است که مرزهای ترکمنستان مسدود شده و فعالیت در آسیای میانه عملاً امکان‌پذیر نیست.

احمد زمانیان یزدی افزود: بیش از ۶۰ درصد شرکت‌های حمل و نقل در این مسیر فعالیت می‌کنند و تعطیلی مرزها سبب آسیب‌های جدی به فعالان حمل و نقل بین‌المللی به خصوص شرکت‌های خراسان رضوی شده است.

۲هزار کانتینر معطل در مرز ایران و ترکمنستان

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: هم اکنون بیش از ۲ هزار کانتینر که قرار بود عازم مرزهای ترکمنستان و آسیای میانه شوند، معطل مانده و امکان برگشت آن‌ها نیز وجود ندارد. نکته مهم اینکه توقف آن‌ها سبب تحمیل هزینه‌های انبارداری سنگین بر شرکت‌های حمل و نقل شده و گمرک و سازمان بنادر هزینه این انبارداری‌ها را دریافت می‌کنند.

زمانیان یزدی بیان کرد: شرکت‌ها روز به روز در حال پرداخت هزینه هستند و انتظارمان این است در آسیبی که وارد شده، حداقل دولت ورود کرده و تخفیف‌هایی اعمال نماید و یا در مدتی که مرزها بسته است، هزینه‌های انبارداری را دریافت نکنند.

اداره کل راهداری ورود کند

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد اظهار کرد: کرونا موجب شد کالاهایی که بارگیری شده بودند با مرزهای بسته روبه‌رو شوند؛ راننده‌ها در این میان هزینه توقف می‌خواهند و شرکت هم نمی‌تواند این هزینه را بپردازد و این موجب درگیری بین راننده‌ها و شرکت‌های حمل و نقل و موضوع به مراجع قضایی کشیده شده است. تقاضای ما این است که اداره کل راهداری در این زمینه ورود کند و اختلاف بین این دو قشر را سر و سامان دهد.

تلاش استانداری و سفیر ایران برای حل مشکل

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز با اشاره به مشکل موجود بر سر راه ترانزیت کالاهای متوقف شده پشت مرزهای ترکمنستان به خبرنگار قدس گفت: این موضوع مربوط به تصمیم‌های مقام‌های ترکمنستانی پس از شیوع کروناست  که موجب توقف ترانزیت زمینی و ریلی شد.

دکتر علی رسولیان در این باره افزود: طرف ترکمستانی چهار ماه است که این تصمیم را گرفته. در این مدت برای اینکه موضوع حل شود جلسات متعددی را برگزار کردیم؛ سه جلسه با سفیر ایران در ترکمنستان برگزار شده که پس از آن آقای ارباب خالص جلساتی را با مقام‌های ترکمن برای رسیدن به نتیجه مطلوب داشته و حتی پس از پیگیری وزارت امور خارجه، آقای رئیس جمهور نیز شخصاً با رئیس جمهور ترکمنستان تلفنی مذاکراتی را داشتند که در نهایت فعلاً به برقراری خطوط ریلی انجامیده است.

وی همچنین اظهار کرد: برای اینکه مشکلات حل شود حتی بحث ایجاد تونل‌های ضدعفونی نیز در دستور کار قرار گرفت؛ نقشه‌های جدیدی برای ساماندهی این بحث طراحی و پل جدیدی نیز در مرز سرخس ساخته و به بهره‌برداری رسید اما طرف ترکمن هنوز آزادسازی مرز زمینی را نهایی نکرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: ما به همراه سفیر ایران در ترکمنستان تمام تلاشمان را به کار گرفته‌ایم تا هر چه زودترموضوع تردد ترانزیتی ایران به این کشور همسایه به روال عادی خود برگردد؛ اما این بحث در اختیار ما نیست و کشور مقابل است که باید همکاری لازم را با ما داشته باشد. امیدواریم با تلاش‌هایی که می‌شود هر چه زودتر به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنیم.

رسولیان در توضیح این مطلب که با باز شدن ترانزیت ریلی بین دوکشور آیا امکان انتقال کانتینرهای موجود در مرز با خطوط ریلی وجود دارد، اظهار کرد: قطعاً این امکان وجود دارد، اما برخی از شرکت‌های حمل و نقل دوست ندارند از طریق ریلی ترانزیتشان انجام شود، ضمن اینکه باز هم اعلام می‌کنیم ما محدودیتی برای این موضوع نداریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.