عشق و ارادت به امام مهربانی‌ها در دل بسیاری از زنان و مردان این کره خاکی نهفته است. شیفتگانی که از راه دور و نزدیک، تار و پود وجودشان را با صحن و سرای رضوی پیوند می‌زنند و دست نیاز خود را با توسل به این آستان ملکوتی به درگاه الهی بلند می‌کنند.

چگونه می‌توان واقف و ناذر امام رضا(ع) بود؟

این دریای محبت، گاه با سنت‌های نیکوی وقف و نذر هم گره می‌خورد تا از رهگذر دلدادگی نیک‌اندیشان اقصی نقاط جهان، خدمات متنوع و گسترده‌تری به زائران و مجاوران حرم مطهر امام هشتم(ع) و همچنین به دیگر عاشقان این امام همام به‌ویژه اقشار محروم و آسیب‌دیده در استان‌های مختلف کشور ارائه شود. به مناسبت آغاز دهه کرامت، شما را با روش‌های وقف و نذر بر حرم مطهر رضوی بیشتر آشنا می‌کنیم.

 راه‌های مهربانی غیرحضوری

در گذشته‌های دور وقتی یک کاروان زیارتی راهی مشهدالرضا(ع) می‌شد، بسیاری از مردم شهر و روستا، هدایا و نذورات نقدی‌شان را به زائران دوست و آشنای خود می‌سپردند تا به نیابت از آنان به حرم مطهر رضوی تقدیم شود. امروزه با توجه به پیشرفت‌های جامعه بشری و راه‌اندازی مراکز مختلف وابسته به آستان قدس رضوی در استان‌های کشور، امکانات مختلفی توسط این مجموعه فراهم شده است تا محبان معین الضعفا(ع) در هر زمان و مکانی بتوانند در امر وقف و نذر بر بارگاه نورانی امام رضا(ع) شریک شوند. کد دستوری ستاره هشت مربع(#۸*) آسان‌ترین روشی است که مردم با استفاده از آن می‌توانند نذر خود را بر حرم مطهر رضوی ادا کنند و یا در اقدامات این آستان مقدس در راستای کمک به محرومان و... سهیم شوند. بدین منظور اهل نیکوکاری باید این کد دستوری را با تلفن همراه خود شماره‌گیری کنند و سپس با انتخاب گزینه مورد علاقه خود و وارد کردن مبلغ مورد نظر، نذرشان را ادا کنند.

سامانه وقف و نذر رضوی، یکی دیگر از مسیرهای آسان وقف و نذر این بارگاه نورانی است. در این روش، علاقه‌مندان باید به این وب‌سایت به نشانی nazr.razavi.ir مراجعه کنند. در این سامانه سرفصل‌های مختلفی برای ادای نذر مانند نذر عام، توسعه حرم مطهر، قرآن کریم، زیارت اولی‌ها، مهمان‌سرای حضرت، نذر فرش، زائر شهر، نذر فرهنگی، کمک به ایتام، صدقه و انفاق، حتی قربانی و عقیقه وجود دارد. البته با توجه به شرایط کشور گاهی سرفصل‌های دیگری در این سامانه برای کمک به اقشار محروم و آسیب‌دیده قرار می‌گیرد. به‌طور نمونه می‌توان به دو سرفصل بسته معیشتی کرونا و سیل‌زدگان اشاره کرد. همچنین نسخه دیجیتال کتابی راهنما درباره وقف، در این سامانه قابل دانلود است. آیکونی به نام وقف هم در این سامانه اینترنتی وجود دارد تا علاقه‌مندان بتوانند درخواست اولیه وقف‌شان را ثبت کنند.

آستان قدس رضوی علاوه بر این دو سامانه، نرم‌افزار رسمی حرم مطهر رضوی را با نام «رضوان» راه‌اندازی کرده است. این نرم‌افزار، یک برنامه ایرانی و کاربردی است که از سوی مرکز فناوری اطلاعات آستان قدس رضوی به‌عنوان یک راهنمای جامع برای زیارت بارگاه مطهر امام هشتم(ع) معرفی شده است. رضوان دارای بخش‌های گوناگون همچون زیارت و ادعیه، نقشه مشهد و حرم مطهر رضوی، پخش زنده برنامه‌های حرم مطهر و... است. زائران می‌توانند با مراجعه به لینک خیرات و نذورات این نرم‌افزار و بهره‌گیری از دروازه امن پرداخت آن، نذرها و هدایای نقدی مورد نظر خود را در سرفصل‌های مشابه سامانه اینترنتی مذکور، فوری و آسانی پرداخت کنند.

 

مشارکت حضوری در سنت‌هایی پسندیده

فهرست بلندبالایی از واقفان حرم مطهر رضوی وجود دارد که هر ساله با مشارکت بزرگمردان و شیرزنان این آب و خاک در مسیر وقف، بر تعداد نام‌های این فهرست هم افزوده می‌شود. در این بین، اگر سعادت تشرف به مشهد مقدس نصیب‌تان شده است و می‌خواهید به جمع این واقفان بپیوندید، می‌توانید به مدیریت نظارت بر موقوفات آستان قدس رضوی واقع در سازمان مرکزی این آستان مقدس در چهارراه شهدا در فاصله نه‌چندان دوری از حرم مطهر رضوی مراجعه کنید. کارشناسان این مجموعه آماده راهنمایی علاقه‌مندان به امر وقف هستند. دفاتر نمایندگی آستان‌ قدس رضوی در استان‌ها هم می‌توانند در تسهیل مسیر وقف واقفان ساکن سایر شهرها اثرگذار باشند. بی‌تردید وقف املاکی مانند آپارتمان، زمین، مغازه و... شرایط و مراحل اداری خاصی دارد. در کنار وقف که واقفان از آن به‌عنوان صدقه جاریه نام می‌برند، نذر و اهدا هم اهمیت خاصی دارد. دفاتر نذورات حرم مطهر رضوی زیر نظر مدیر کل نذورات آستان قدس رضوی آماده دریافت نذورات نقدی و غیرنقدی زائران و مجاوران به‌صورت حضوری هستند. همچنین با راه‌اندازی دفاتر نذورات از تابستان ۱۳۹۷ در دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان‌های مختلف کشور، عموم هم‌وطنان می‌توانند برای پرداخت نذورات خود به این دفاتر مراجعه کنند. نذورات دریافتی مردم در دفاتر نذورات حرم مطهر رضوی و اماکن متبرکه و دفاتر نذورات استان‌های مختلف کشور با ارائه رسید به آنان دریافت می‌شود. نیت ناذران در این رسیدها ذکر شده و منابع حاصله به‌طور دقیق در اجرای نیت صرف می‌شود.

لازم به ذکر  است، شماره حساب‌ها و شماره کارت‌هایی هم برای پرداخت نذورات مشخص شده است. بدین‌ترتیب افراد از سراسر کشور می‌توانند وجوه نقدی خود را به حساب‌های جاری ارزی و ریالی رسمی اعلام شده از سوی آستان قدس رضوی واریز کنند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.