عضو مجلس خبرگان رهبری در خراسان رضوی گفت: از نگاه امام رضا(ع) وقف عاملی برای هدر ندادن اموال است و وقف کردن اموال یک نوع اداره و مدیریت معنوی آنها است که واقفان را تا ابد از خیر و سعادت بهره‌مند می‌کند.

سفارش  امام رضا (ع)به وقف اموال به عنوان عاملی برای مدیریت معنوی آنها / وقف کردن اموال وسیله‌ای برای پرکردن ذخیره قیامت انسان ها

آیت الله  حسن عالمی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: در مورد اهمیت وقف و اجر و مزد واقف روایت های متعددی از اهل بیت (ع) وجود دارد.

وی تصریح کرد: پیامبر(ص)، حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا(س) جزو اولین واقفان در اسلام بوده اند و از آن جا که بعد از حضرت علی (ع)  در زمان بنی امیه و بنی عباس حکومت در اختیار دشمنان ائمه بوده است از این رو آنها  عموما در مضیقه و تنگنا زندگی کرده و قادر  به انجام وقف نبودند.

آیت الله  عالمی ادامه داد: از نگاه  امام رضا(ع) وقف عاملی برای  هدر ندادن اموال است  و  وقف کردن اموال یک نوع اداره  معنوی آنها  است که افراد را تا ابد  از خیر و سعادت بهره‌مند می‌کند.

وی  افزود: ازامام رضا (ع) روایت شده است که عاقبت همه انسان‌ها مرگ است  از این رو  باید  راهی برای ماندگار شدن پیدا کنند و   وقف کردن اموال وسیله‌ای برای ماندگار شدن و پر کردن ذخیره  قیامت انسان ها است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امام رضا(ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده اند که وقف به معنای آن است که اصل مال نگهداری و حفظ شود و  قابل انتقال نباشد و درآمد و محصول آن در راه خدا صرف شود.

وی ادامه داد: احمد بن محمد بن ابی نصر بزنکی یکی از بهترین یاران امام رضا(ع) از این امام سوال می کند که حیطان سبعه یا همان العواف ، الصافیة ، الدلال ، برقه ، المیثب ، حسنی  و  مشربه ام ابراهیم که به مزرعه های هفت گانه تعبیر شده است به چه معنا می باشد که امام پاسخ می دهند  این مزرعه ها از پیامبر (ص) به حضرت فاطمه (س) به ارث رسیده بود  که ان حضرت نیز انها را وقف کرد تا   درآمد آنها برای مهمانان و افرادی  که  از راه های دور به مدینه سفر  می کردند  صرف شود.

آیت الله عالمی افزود: در روایت دیگری محمد بن سهل از پدرش نقل می کند که از امام رئوف سوال کردم که کسی مالی را بعد از فرزندانش وقف می کند و تمایل دارد فرزندانش را نیز در این وقف شریک کند آیا می تواند؟ حضرت پاسخ دادند مانعی ندارد.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع)، همچنین  افراد را به نذر کردن و قرض دادن سفارش کرده اند، تصریح کرد: قرض‌الحسنه به مسلمانان  یک ارزش بزرگ محسوب می‌شود. از این رو شایسته است مسلمانان خود را از شر ربا در امان بدارند  تا زندگی دنیوی و اخروی آنان عاقبت بخیر شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.