رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه ژسیو پاریس با تأکید بر اینکه با نامگذاری صرف یک روز مردم شادنخواهند شد، گفت: روزی را می‌توان روز شادی نام نهاد که در آن روز مشکلی از مشکلات مردم را حل کنیم و مدعی باشیم که مردم را شاد کردیم.

دولت برای شادکردن مردم اقدام عملی انجام دهد/ مردم برای شادی نیازی به حرف‌های قشنگ ندارند

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین؛  امروز چهارشنبه(۴ تیرماه) برابر است با دومین روز از «دهه کرامت» است که به شعار «در شادی اهل بیت(ع) شاد باشیم» مزین شده است.

به این بهانه قدس آنلاین گفت‌وگویی با دکتر «مصطفی اقلیما» پدر مددکاری و رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران در باره چیستی مسأله شادی و چگونه شادبودن و شادزیستن و عوامل و ملزومات شادی و دلایل شادنبودن ایرانی‌ها ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید.

«مصطفی اقلیما» رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران با تأکید بر این نکته مهم که وقتی بحث شادی را مطرح می‌کنیم یعنی یک داشتن احساس آرامش که هر فردی باید داشته باشد؛ مثلا اگر وقتی من احساس آرامش داشته باشم فکر و نگرانی داشته باشم حتی وقتی یک گل را می‌بینم لذت می‌بریم این را می‌گویند شاد شدن؛ یا وقتی از لبخند یک کودک شاد می‌شویم. وقتی آرامش روحی و ذهنی داریم و از همه نظر آرامش داریم حتی در صورتی که فردی با شما پرخاشگرانه هم صحبت کند شما با لبخند به او پاسخ می‌دهید؛ چرا چون فشاری روی شما نیست. وقتی صحبت از شادی می‌کنیم باید ببینیم از چه زمانی صحبت می‌کنیم و جامعه هدف ما از این شادی کدام است؟  برای کودکان می‌خواهیم، برای بزرگسالان می‌خواهیم یا برای چه گروه و رده سنی؟

آیا عوامل و الزامات شادی را در کشور ایجاد کردیم؟

وی ادامه داد: یک نکته مهم که نظر ما را چه در داخل و چه در خارج از کشور به خودش جلب میکند این است که برخی ایام سال را تحت یک عنوان خاص نامگذاری می‌کنند. مثلا روز کارگر، روز مادر ، روز دانشجو ، روز شادی و از این دست؛ در آن روز خاص در رابطه با آن موضوع و دلیل نامگذاری آن صحبت می‌کنند و برنامه اجرا می‌کنند؛ اما تمام اینها محدود به همان روز می‌ماند؛ و بعد از آن روز دیگر کسی به فکر آن کارگر، آن پلیس، آن معلم و آن دانشجو و مادر عزیز نیست. درواقع وقتی یک روز را به یک عنوان خاص مزین می‌کنیم باید در آن روز بیاییم بینیم که برای آن قشر یا گروه چه کرده ایم؟ دست‌کم اگر طی یک سال برای آنها کاری انجام ندادیم در این روز خاص انجام بدهیم؛ این همه از روز کارگر صحبت می‌کنند اما دریغ از توجه واقعی.

متأسفانه از روزهای خاص فقط یک نام باقی مانده است

پدر مددکاری ایران افزود: متأسفانه از این روزها فقط یک نام باقی مانده است؟ باید از خودمان بپرسیم چه چیزی تغییر کرده است؟ رفتارمان کردارمان نسبت به این قشر تغییر کرده است؟ بیایم حداقل در این روز به مشکلاتشان رسیدگی کنیم. مسئولین پاسخگو باشند که طی سالی که گذشت چه کاری در این زمینه انجام داده و چه کاری نتوانسته‌اند انجام بدهند؟ متأسفانه تنها چیزی که از این اسامی و نامگذاری‌ها به خاطر می‌آوریم این است که در حد یک نام باقی مانده است. روز مادر چیزی برای مادران نیست؛ روز کارگر چیزی برای کارگر نیست. روز شادی هم به همین شکل است وقتی از شادی سخن می‌گویم باید اول ببینیم آیا عوامل و الزامات شادی را در کشور ایجاد کردیم؟ آیا دست مایه ای برای شادی مردم فراهم آورده ایم؟آیا مفهومی برای شادی وجود دارد؟

وی تاکید کرد: وقتی بحث شادی را مطرح می‌کنیم باید یک مشکل یا یک معضل را حل کنیم؛ باید پرسید چه مشکلی را قرار است در این روز حل کنید که آن روز روز شادی عنوان شود؟ امروز که ما میگویم روز شادی مردم بدانند همه چیز ۴۰ درصد افزایش یافته است ما هم حقوق شما را ۴۰درصد افزایش می‌دهیم که حداقل دخل و خرجتان سر به سر باشد.

با نامگذاری شادی به وجود نمی آید/چیزی که می‌تواند کل مردم ایران را شاد کند وام بانکی نیست

اقلیما با تاکید بر اینکه با نامگذاری صرف، شادی بوجود نمی‌آید. با کوچکترین اقدامی برای مردم می‌توان برای آنها شادی ایجاد کرد. لزوما قرار نیست این چیز پول باشد؛ چیزی که می‌تواند کل مردم ایران را شاد کند وام بانکی نیست که برای ازدواج بدهند؛ مثلا بگوییم از امروز هرکس قصد ازدواج دارد پول پیش رهن و اجاره یک خانه در یک منطقه متوسط را که حدود ۲۰۰ میلیون تومان است این مبلغ را تا ۵ سال در اختیار این زوجین قرار دهیم تا خیال زوجینی که ازدواج می‌کنند حداقل ۵ سال از بابت خانه راحت باشد و ۵ سال وقت دارد تا این مبلغ را پس انداز کند و بازپس دهند.

دولت اقدام عملی برای شادکردن مردم انجام دهد/ مردم برای شادی نیازی به حرف های قشنگ ندارند

به گفته رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران دولت باید اقدام عملی برای شادکردن مردم انجام دهد نه اینکه حرف های قشنگ بزند و انتظار شادشدن مردم را داشته باشد؛ مردم برای شادی نیازی به حرف های قشنگ رئیس جمهور یا اقلیما یا اشخاص دیگر ندارند.

 اقلیما با اشاره به این که وقتی می‌خواهیم به یک مسئله خاص بپردازیم باید به ریشه‌های آن نیز بپردازیم، تاکید کرد: وقتی ما بحث شادی را میکنیم یعنی میخواهیم یک ساختمان بسازیم پدر می‌خواهد شادی به خانواده بدهد، مادر می‌خواهد شادی به فرزندانش بدهد، اما وقتی با مشکلات عدیده ای مواجه است و تحت فشار قرار دارد خب نمی‌تواند شاد باشد تا شادی را گسترش دهد.

باید چیزی را که مردم را شاد می‌کند به آنها بدهیم نه چیزی را که خود می‌خواهیم/شادی جایگاهی مثل دین در مغز ما دارد

استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: ما باید چیزی را که مردم را شاد می‌کند به آنها بدهیم نه اینکه چیزی را که خودمان مدنظر داریم.پول و مسائل مالی تنها بخشی از ماجرا است بقیه مسائل جای دیگری است. زمانی بود که پدرانمان ما را با گشت و گذار و سوار ماشین کردن خوشحال می‌شدیم اما الان مردم آنقدر مشکلات دارند که نمی‌توانند در دلشان حس شادی داشته باشند.

وی ادامه داد: شادی جایگاهی مثل دین در مغز ما دارد؛ همانطور که امنیت اینطور است؛ امنیت باید در ذهن ما باشد. ببینید ما با دیدن پلیس لزوماً احساس امنیت نخواهیم کرد؛ امنیت در ذهن ماست و ما باید امنیت را احساس کنیم. شادی هم یک احساس است ما باید از تمام چیزهایی که در کنارمان است حس شادی کنیم؛ از پدر، مادر، از کار، از درس از امید به آینده ام شرایط جامعه آنچه که در جامعه حکم فرما است تمام این موارد دست به دست هم خواهند داد تا اینکه من نوعی احساسی را به عنوان احساس شادی شکل بدهد تا من شاد باشم؛ با دادن تنها یکی از این عوامل نمی‌توان انتظار شادشدن فرد را داشت. شادی احساسی است که با هیچ چیز و به هیچ قیمتی نمی‌توان آن را خرید و به دست آورد. به عنوان مثال شما با اینکه با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستید به فرد دیگری کمکی انجام می‌دهید و فردا می‌بینید که آن فرد با آن کاری که شما برایش انجام دادید و دستش را گرفتید به زندگی بازگشته، صاحب شغلی شده و زندگی او به سمت بهتری کشیده شده است آن موقع است که از عمق وجودتان شاد می‌شوید؛ این احساس رضایتی که بواسطه کمک به ان فرد در شما ایجاد شده است شادی است با هیچ پولی خریدنی نیست.

شادی احساس خوبی است در مقابل کاری که انجام دادیم/به اندوه و غم خو گرفته ایم

عضو هیأت علمی دانشگاه ژسیو پاریس خاطرنشان کرد: قرار نیست ما از دولت انتظار شاد کردن خودمان را داشته باشیم. احساس شادی چیزی است که به انسان آرامش می بخشد؛ احساس شادی را بسیاری از ما در طی روز،هفته و ماه بارها و بارها تجربه کرده‌ایم. حتی گریه کردن می‌تواند منجر به شادی ما بشود چون با گریه کردن فرد به آرامش می‌رسد. همین که فرد قبول می‌کند اشتباه می‌کند آرامش می‌کند.

وی در رابطه با چرایی شادنبودن ایرانی ها هم گفت: متاسفانه ما به واسطه مشکلاتی که در زندگی با آنها مواجه هستیم به اندوه و غم خو گرفته ایم، از موسیقی غمگین خوشمان می‌آید چون یادآور درماندگی‌های ما است و با گوش سپردن به ان احساس آرامش می‌کنیم. ببینید همه با مشکلاتی مواجه هستندشخصی  مرد، عاشقی رفت؛ یعنی با کمبودهایی که در زندگی مواجه بودیم با یادآوری و تکرار آن حرف ها احساس خوبی می‌کنیم.

احساس شادی را میتوان در رفتار یک مادر دید/ برای شادبودن نیاز به روز مشخص نیست

این استاد دانشگاه احساس شادی را می‌توان در رفتار یک مادر به وضوح دید. مادر با تصمیم خرید پوشاکی برای خودش از خانه خارج میشود اما در حین خرید متوجه لباسی برای فرزندش می‌شود ؛ خرید خود را فراموش می‌کند و لباس مورد نظر را برای فرزندش می‌خرد. همان فرزندی که به یاد می آورد همین امروز با فریاد با او سخن گفته است؛ اما مادر همین که احساس می‌کند فرزندش با آن لباس خوشحال می‌شود احساس آرامش می‌کند. پس لزومی ندارد که برای شادبودن و شادکردن مردم یک روز خاص اختصاص بدهیم هر روز شادی هست هر روز روز شادی است باید ببنیم که چه اقداماتی احساس شادی ما را فراهم می آورد .

«توقع نداشتن» به ما احساس شادی می‌دهد/احساس شادی با شادی تفاوت دارد

به گفته اقلیما اما احساس شادی با داشتن توقع امکان پذیر نیست. اگر ما برای احساس شادی برای فردی کاری می‌کنیم یا به شخصی کمکی می‌کنیم نباید از او توقع و چشم‌داشتی داشته باشم چون احساس شادی با توقع به وجود نمی آید. بیشترین چیزی که به ما احساس شادی می‌دهد توقع نداشتن است.

وی تاکید کرد: احساس شادی با شادی تفاوت دارد؛ شادی موقتی است؛ احساس شادی با خرید خانه، خرید اتومبیل که یک شادی موقت در ما ایجاد می‌کند بوجود نمی آید؛ احساس شادی باید از ته دل ایجاد و احساس شود. کاری که برای فردی انجام می‌دهیم و همان لحظه مشکل یک فرد را حل می‌کند به ما احساس شادی می‌دهد. احساس شادی در ذهن و روح انسانها ایجاد می‌شود.احساس شادی مال خود فرد است مثل دین آدم است که در وجود او نهادینه شده است؛ همان طور که هیچ کس نمی‌تواند به زور دین را در وجود انسان تزریق کند؛ این احساس را هم نمی‌توان به زور ایجاد کرد. احساس شادی همان حسی است که به واسطه خواندن نماز در فرد مؤمن  بوجود می‌آید .

احساس شادی را می‌توان با حل کردن مشکل آب شرب خوزستان در مردم ایجاد کرد

اقلیما در پایان تاکید کرد: روزی را می‌توان روز شادی نام نهاد که در آن روز مشکلی از مشکلات مردم را حل کنیم و مدعی باشیم که مردم را شاد کردیم. حال قانونی به تصویب می‌رسانیم یا قانونی که تاکنون اجرا نکردیم را اجرایی می‌کنیم. پاسخگو بودن دولت نیز می‌تواند موجب شادی مردم را فراهم کند یعنی وقتی مردم احساس کنند که مشکلاتشان گوش شنوایی دارد احساس شادی خواهند کرد. احساس شادی را می‌توان با حل کردن مشکل آب شرب خوزستان در مردم ایجاد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.