معاون بهداشت وزارت بهداشت بر لزوم استفاده از ماسک و همچنین اجباری شدن آن در تجمعات، اماکن سربسته و فضاهای حمل و نقل عمومی تأکید کرد.

ماسک زدن در تجمعات و اماکن سربسته اجباری شود

ایسنا نوشت: دکتر علیرضا رییسی در نشستی ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران از استودیو سلامت وزارت بهداشت، در توضیح اهمیت استفاده از ماسک جهت کاهش احتمال انتقال ویروس کرونا، گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که اکنون دنیا و همچنین کشور ما با آن روبروست، بازگشایی‌ مشاغل، اصناف و مباحث مرتبط با رونق اقتصادی است.

وی تاکید کرد: کارشناسان دنیا این اصل را پذیرفته‌اند که نمی‌توان به مدت طولانی همه مشاغل را تعطیل کرد؛ این موضوع شدنی نیست هم از نظر روال عادی زندگی هم از نظر اقتصادی و اجتماعی و روحی و روانی. بنابراین راهی که همه کارشناسان دنیا به آن رسیده‌اند و ما نیز آن را پیش گرفته‌ایم این است که مهم‌ترین راه برای اطمینان از عدم انتقال بیماری و قطع زنجیره ویروس و به عبارت دیگر کاهش انتقال بیماری، استفاده از ماسک است و همه باید آن را جدی بگیرند.

رییسی با بیان اینکه استفاده از ماسک در اجتماعات، مکان‌های سرپوشیده و وسایل حمل و نقل عمومی در کشورها در حال اجباری شدن است، افزود: لازم است که استفاده از ماسک اجباری شود. من اعتقادم بر آن است که با تکیه و همکاری مردم اگر از ماسک استفاده شود، بویژه در مکان‌های سربسته و تجمعات، می‌توانیم خطر انتقال بیماری را بسیار کاهش دهیم.

معاون وزیر بهداشت، استفاده از ماسک را نوعی احترام به حقوق شهروندی و محافظت از دیگران خواند و گفت: این موضوع باید ترویج شود. بویژه تأکید می‌کنم در فضاهای سربسته استفاده از ماسک مهم است. این قدر که بر استفاده از ماسک تأکید دارم بر استفاده از دستکش تأکید نمی‌کنم. در مجموع ماسک و رعایت فاصله دو متری کاهش خطر انتقال بیماری را به دنبال دارد.

وی درباره نوع ماسک‌ها نیز توضیح داد: هر نوع ماسکی می‌تواند باعث کاهش انتقال بیماری شود؛ یک پارچه ساده یا چند لایه دستمال کاغذی و پوشاندن دهان و بینی با آن می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. بنابراین نیازی نیست سراغ ماسک‌های پیچیده و گران برویم. یک پارچه معمولی با قابلیت شست‌وشو، اتو و ضدعفونی کردن می‌تواند کمک کننده باشد و می‌توان این ماسک‌ها در خانه و تحت عنوان ماسک خانگی تهیه کرد.

وضعیت مطلوب در تخت‌های ویژه و بستری کرونا

وی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت تخت‌های بستری و تجهیزات بیمارستانی با توجه به افزایش مراجعات و بستری بیمارستانی کووید-19 در کشور گفت: خوشبختانه از نظر تخت‌های ویژه و بستری وضعیت مطلوبی داریم و به هیچ وجه در وضعیت بحرانی کمبود نیستیم. البته در برخی از استان‌ها که اکنون استان‌های درگیر این بیماری هستند، ممکن است درصد بالایی از تخت‌ها اشغال شده باشد، اما این به معنای آن نیست که آنجا تخت کمبود دارد.

رییسی ادامه داد: ضمن آنکه برنامه وزارت بهداشت آن است که اگر در استانی کمبود تختی ایجاد ‌شود، قبل از رخداد کمبود، حتما از ذخیره مرکزی امکانات را به آنجا گسیل ‌کنیم. کما اینکه تا کنون نیز در هیچ کجای کشور چیزی به نام کمبود تخت نداشته‌ایم.

وی درباره تجهیزات تنفسی بویژه دستگاه‌های ونتیلاتور نیز گفت: همانطور که می‌دانید طی این مدت تقریبا سه چهار ماه، نه تنها نیاز به واردات ونتیلاتور نداریم، بلکه مازاد هم تولید می‌شود و برخی از آنها اجازه صادرات هم گرفته‌اند. مهم‌ترین ابزار برای بیماری‌های تنفسی، دستگاه کمک تنفسی، تخت ویژه و مراقبت ویژه است. در مجموع از نظر تجهیزات نیز هیچ کمبودی در کشور نداریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.