باید اعتراف کنم که بخاطر شوق زیادی که برای گرفتن عکس از محیط و نشان دادن به دوستانمان داشتیم قوانین این محل را زیر پا گذاشتیم البته با اینکه قوانین را زیر پا گذاشتیم و راهنما ها متوجه دوربین های ما شدند ولی تا زمانی که از خودمان عکس میگرفیتم و زیاد جلب توجه نمیکردیم راهنماها به ما اجازه اینکار را دادند. ما از مراسم مسلمانان در حال دعا عکس نگرفتیم و فقط از خودمان و سازه های بسیار زیبا و موزه عکس گرفتیم.

خاطرات جالب یک معلم ایرلندی از حرم مطهر رضوی

هر ساله گردشگران زیادی از نقاط مختلف دنیا راهی ایران و مشهد می شوند و از این کلان شهر مذهبی بازدید می کنند. جانی بلر یکی از این افراد است که تجربه سفر به مشهد را دارد. پیشه اصلی او معلمی است اما علاقه زیادی به سفر و گردشگری دارد. او تاکنون به ۱۸۰ کشور دنیا سفر کرده است اما تعاریف او از مشهد و حرم مطهر امام رضا(ع) حاکی از آن است که سفر بسیار متفاوتی را نسبت به دیگر مناطق تجربه کرده است. او این نکته را در ابتدای صحبت هایش اینگونه یادآوری می کند که " این مکان بی شک با سفرهای معمول متفاوت است. می توانم بابت این موضوع به شما اطمینان دهم"   خاطرات او را از حرم مطهر رضوی با هم می خوانیم.

گشت و گذاری در حرم امام رضا 

با اینکه حرم امام رضا یکی از دیدنی ترین مکان های ایران است، ممکن است بسادگی و بسرعت این این حقیقت نادیده گرفته شود. بازدید کنندگان حرم اکثرا مسلمانان و مردم محلی هستند. این مکان بی شک با سفرهای معمول متفاوت است. می توانم بابت این موضوع به شما اطمینان دهم.  

ما تنها توریست های حاضر در قطار و هتل و حرم امام رضا در آن زمان بودیم. خودتونو برای دیدن مناطق کودکانه ای مثل دیزنی لند آماده نکنید وقتی دارید به مشهد سفر می کنید واقعا احساس می کنین که دارید سفر می کنید.

در این مطلب جزئیات بازدیدمونو از حرم امام رضا در مشهد براتون می نویسم


 

رفتن با قطار به مشهد

رفتن به مشهد ایده من بود به نامزدم پنی در مورد حرم توضیح دادم البته که سفر در شب با قطار هم هیجان این سفر رو برام بیشتر کرده بود. ما بلیط شبانه از تهران به مشهد گرفتیم. مشهد در شمال شرقی ایران قرار دارد و دومین شهر بزرگ ایران است. قطار و اتوبوس از اکثر شهرهای دیگر ایران به مقصد مشهد حرکت می کنند. قیمت بلیط قطار ما ۹ دلار بود و این قطار از نوع گرانتر بود که اثباتی بر این بود که سفر به ایران چقدر می تواند ارزان باشد. سفر با قطار حدود ۱۴ ساعت بود تخت های راحت، کابین ۴ تخته امن و چای، قهوه و میان وعده رایگان از خدمات این سفر با قطار بود.

مشهد به قدر کافی به افغانستان و ترکمنستان نزدیک هست که بتوان گفت شهر مناسبی برای افرادی که فقط با یک کوله پشتی سفر میکنند(بکپکرز) است. تقریبا صبح به مشهد رسیدیم و برنامه داشتیم که بعد از دو روز توقف در مشهد به شهر کرمان  و کویر لوت سفر کنیم.

در مشهد کجا اسکان کنیم

بنظر می رسد که در مشهد صد ها هتل وجود دارد و این موضوع کاملا قابل باور است.

البته هتلی که ما انتخاب کردیم چندان تمیز نبود و خبری از صبحانه و وای فای مجانی نبود. در واقع چندان دلپذیر نبود که بتونم این هتل رو بهتون پیشنهاد کنم و حتی اگر بخوام هم اسمشو به خاطر نمیارم و نمیخوام که یاد بیارم. در این شهر خوابگاه برای مسافران کوله پشتی(بکپکرز) وجود ندارد. که البته با توجه به اینکه هیچ بکپکری در این شهر ندیدیم بنظر منطقی می رسد!!

پیش درآمدی بر حرم امام رضای مشهد

وقتی به ورودی حرم امام رضا می رسید می فهمید که چقدر شلوغ است این قسمت توسط بازدید کنندگان کاملا پر می شود

ولی خیلی کم پیش می آید که این بازدید کنندان غیر مسلمان باشند به همین دلیل در این شلوغی خیلی مورد توجه قرار می گیرید و حتی ممکنه است از شما بخواهند که در عکسشان حضور داشته باشید و با آنها عکس بگیرید

حرم امام رضا تقریبا هر ساله ۲۰ میلیون زائر مسلمان دارد رقمی سرسام آور ولی با توجه به اینکه در آنجا حضور داشتم و شلوغی را دیدم این رقم کاملا برایم باور پذیر است

حرم امام رضا ع دقیقا چیست؟

حرم امام رضا ع مجموعه بزرگی است که در آن آرامگاه امام هشتم مسلمین(شیعیان) امام رضا (ع) قرار دارد

در داخل این مجموعه قسمت ها و مراسم های بسیاری وجود دارد که میتوان دید و انجام داد

آیا افراد غیر مسلمان را به داخل حرم راه می دهند؟

این قسمت کمی مشکل دار است. به هر دو ما اجازه ورود به داخل مجموعه داده شد. ما دو نفر تنها افراد خارجی حاضر در آن زمان در مجموعه بودیم. البته شما باید همراه یک راهنما به داخل حرم بروید و اجازه ورود به خود قسمت مقبره را ندارید.

دیدن خود مقبره (ضریح اما رضا) فقط برای مسلمانان امکان پذیر است و ما قصد دروغ گفتن راجع به دینمان برای دیدن مقبره امام رضا ع را نداشتیم

به ما اجازه بازدید از ضریح قبلی امام را دادند. این مکان بنظر در دنیای اسلام بسیار مقدس است. به عنوان یک بازدید کننده غیر مسلمان ما باید به آنچه در این مکان میگذرد احترام بگذاریم.

لباس مناسب حرم امام رضا چیست؟

برای این مکان باید لباس مناسب بپوشید. پوشیدن شلوارک و تیشرت های آستین کوتاه، دامن و ... در این مکان ممنوع است.

حجاب مناسب این مکان فقط دیده شدن دست ها(تا مچ) و صورت است. برای بانوان دیده شدن مو در این مکان ممنوع است.

برای احترام به این مکان و مذهب از حجابتان اطمینان حاصل کنید. اگر (در ورودی بانوان) حجاب مناسب نداشته باشید به شما چادری میدهند تا در صورت همراه نداشتن ازآن استفاده کنید.

وارد کردن دوربین در این مکان مجاز است؟

به صورت رسمی وارد کردن دوربین به این مکان غیرمجاز است. عکس برداری نیز در تمامی قسمت های حرم امام رضا ممنوع است. با اینحال هر دو ما دوربین هایمان را به داخل بردیم و عکس هم گرفتیم. باید اعتراف کنم که بخاطر شوق زیادی که برای گرفتن عکس از محیط و نشان دادن به دوستانمان داشتیم قوانین این محل را زیر پا گذاشتیم البته با اینکه قوانین را زیر پا گذاشتیم و راهنما ها متوجه دوربین های ما شدند ولی تا زمانی که از خودمان عکس میگرفیتم و زیاد جلب توجه نمیکردیم راهنماها به ما اجازه اینکار را دادند. ما از مراسم مسلمانان در حال دعا عکس نگرفتیم و فقط از خودمان و سازه های بسیار زیبا و موزه عکس گرفتیم.

وقتی داخل مجموعه هستید مسلمانان را در حال عکس برداری نمی بینید، این کار بنظر عمومی نمی آید ولی گاهی افراد جوانتر را می بینید که با احتیاط از خودشان با دوربین گوشی هایشان در حرم عکس می گیرند.

دیگر چه قوانینی در داخل مجموعه وجود دارد؟

شما اجازه وارد کردن کوله پشتی را به مجموعه ندارید. البته کیف های دستی کوچک بانوان مشکلی ندارد، ولی کوله پشتی من باید قبل از ورود تحویل داده می شد. البته برای نگهداری وسائل هیچ هزینه ای دریافت نشد. قسمت نگهداری غرفه ای در سمت راست ورودی است. نوشته ها فقط به زبان فارسی است که نهایتا متوجه می شوی که باید کیفتان را درآنجا تحویل دهید. اگر با کیفتان از این قسمت عبور کنید افرادی در ورودی ایستاده اند که شما را به قسمت تحویل کوله تان راهنمایی می کنند

بعد از تحویل وسیله ها و گرفتن برگه تحویل شما از قسمت بازرسی امنیتی عبور میکنید، پس اگر قصد وارد کردن دوربین یا کتاب راهنما را دارید سعی کنید آنها را مخفی کنید. دوربین من در جیبم بود با اینحال اجازه وارد کردن دوربینم را بمن دادند.

برای ورود بانوان و آقایان ورودی های متفاوتی وجود دارد پس قبل از ورود به اینکه مردم از کدام قسمت وارد میشوند توجه کنید تا از ورودی اشتباه اقدام به ورود به مجموعه را نکنید(مشکل عدم وجود تابلوهای انگلیسی راهنما)

برای ورود و بازدید داشتن راهنما اجباری است؟

در راه ورود به مجموعه متوجه شدیم که ما دو نفر تنها افرادی غیرمحلی(خارجی) در این لحظه در مجموعه هستیم برای همین فردی که در ورودی بود مجبور بود تماس هایی برقرار کند تا بتواند راهنمایی برای بازدید از مجموعه برای ما فراهم کند. به نظر می رسید این روند استاندارد است اگر بتوانید از ورودی بدون راهنما رد شوید قطعا در میانه راه کسی می آید و به زبان انگلیسی برایتان راهنمایی فراهم می کند. درابتدا ما نمیخواستیم همراهی راهنما را قبول کنیم و با نشون دادن کتاب راهنمایمان به آنها گفتیم که ترجیح می دهیم خودمان از قسمت های مختلف بازدید کنیم. ولی نهایتا در اکثر زمان های بازدید همراه راهنماها ماندیم و واقعا مشکلی پیش نیامد. ما در مورد هزینه راهنماها هم نگرانی داشتیم که با کمال تعجب آنها هزینه ای برای اینکار دریافت نمی کنند و در واقع اگر پیشنهاد پرداخت هزینه کنید به نوعی توهین محسوب می شود تنها پیشکشی که در این مکان داده می شود در احترام به امام رضا برای خود حرم است.

ما دو راهنمای خانم داشتیم. این دو راهنما به ما اجازه عکس گرفتن را دادند(البته به صورت عمومی عکس گرفتن در حرم مجاز نیست) و رفتار مودب، فروتن و مهربانانه ای با ما داشتند. ما از آنها خواستیم که با ما عکس بگیرند اما آنها قبول نکردند، پس عکس هایی که میخواهید را بگیرید ولی فروتن باشید و حدود را درک کنید.

باید اشاره کنم که برای بازدید از موزه حرم هزینه ای دریافت می شود که ما با توجه به اینکه از موزه ی فرش بسیارزیبایی در تهران بازدید کرده بودیم از پرداخت هزینه خودداری کردیم ولی راهنماها بصورت مجانی تمامی قسمت های موزه را نشان دادند

حدود ۳ ساعت در کل داخل حرم امام رضا ع بودیم. بابت هیچ چیز هزینه ای پرداخت نکردیم.

چه چیزهای دیگری در حرم امام رضا ع وجود دارد

داخل حرم بسیار بزرگ است با اینکه کتاب سیاره ی تنهای ایران برای شروع بازدید کمک بسیاری است ولی وقتی وارد حرم شدید میتوانید مستقیما به مرکز اطلاعات برای کمک بیشتر مراجعه کنید

مراکز اطلاعات(راهنمای زائر) داخل حرم

در این مکان پلاستیکی پر از چیز های جالب به شما می دهند که شامل کتاب های اطلاعات و نقشه ها و حتی کارت پستالهای مجانی!

در داخل مرکز اطلاعات هم قسمت مورد احترامی با سقفی بسیار زیبا وجود دارد.

موزه اصلی

به صورت نرمال برای ورود به موزه اصلی هزینه ای دریافت می شود ولی از ما چیزی دریافت نشد. تمبرهای قدیمی، سکه ها، اسنکناس های قدیمی و عتیقه هایی در این موزه بود که واقعا ارزش بازدید را داشت.

موزه فرش

موزه فرش حرم بسیار زیبا و بود و باید اعتراف کرد بسیار بهتر از موزه فرش تهران بود.

مسجد گوهرشاد

مسجد بسیار بزرگی در داخل حرم به نام گوهرشاد وجود دارد

گنبد طلایی

حرم مقدس گنبدی طلایی در بالایش دارد. گذشته از تمام این، هر چیزی که در حرم میبینید تحسینتان را برمی انگیزد. بسیار کم پیس می آید که توریست هایی که از ایران بازدید می کنند به مشهد بیایند ولی من به شدت بازدید از این شهر را توصیه میکنم. از آنجایی که بردن دوربین به داخل حرم ممنوع بود برای احترام به این قانون فیلمی از داخل حرم نگرفتیم ولی ویدیویی کوتاه از اطراف حرم تهیه کردم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.