رئیس بسیج سازندگی کشور گفت: بیش از ۱۸۲ هزار پروژه محرومیت‌زدایی در کشور در طول ۳ سال آینده در ۱۰ هزار روستا انجام می‌شود.

اجرای ۱۸۲ هزار پروژه محرومیت‌زدایی در کشور

قدس آنلاین: محمد زهرایی چهارم تیرماه در جلسه نهضت جنبش تولید و پشتیبانی از گروه‌های جهادی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سپاه و بسیج محرومیت‌زدایی را از رسالت به مأموریت تبدیل کرد، اظهار کرد: سپاه در کنار مأموریت نظامی و امنیتی محرومیت‌زدایی را به صورت هدفمند در قالب برنامه جامع محرومیت‌زدایی به صورت روستا و محله محور با اجرای برنامه‌های جهش تولید آغاز کرده است.

رئیس بسیج سازندگی کشور ادامه داد: اشرافیت اطلاعاتی جامعی از میزان محرومیت در روستاها و شهرهای کشور وجود ندارد و نسخه‌پیچی از مرکز برای محرومیت‌زدایی در روستاهای دورافتاده منتج به نتیجه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۳۹ هزار روستا در کشور وجود دارد، گفت: نزدیک به ۱۰ هزار روستا تحت پوشش برنامه جامع محرومیت‌زدایی قرار می‌گیرد، ناگزیر هستیم برای جلوگیری از موازی‌کاری با دستگاه‌های اجرایی برای محرومیت‌زدایی به صورت مشترک عمل کنیم.

زهرایی گفت: بیش از ۱۸۲ هزار پروژه محرومیت‌زدایی در کشور در طول ۳ سال آینده انجام می‌شود، اولویت اول ما بحث آب است و در مراحل بعدی مسکن، اشتغال و راه روستایی در دستور کار محرومیت‌زدایی قرار می‌گیرد.

رئیس بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه در حال حاضر با اشاره به اینکه ۶ هزار و ۲۰۰ روستا در کشور فاقد آب شرب سالم است، عنوان کرد: از این تعداد تنها  حدود ۳ هزار و ۵۰۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود و مابقی روستاها حتی امکان آبرسانی با تانکر برای آن‌ها وجود ندارد، درصدد هستیم برای این روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شود مجتمع‌های آبرسانی احداث یا تانکر ثابت برای آبرسانی درنطر بگیریم.

وی افزود: ۱۶۰ هزار رده بسیج و ۵۴ هزار پایگاه مقاومت بسیج در کشور وجود دارد، این رده‌ها و پایگاه‌های بسیج ظرفیت عظیم نیروی انسانی را دارا هستند که کمتر در محرومیت‌زدایی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، همچنین ۲۱ هزار گروه جهادی ثبت شده با ۶۰۰ هزار نیرو در کشور وجود دارد که می‌توان از ظرفیت آن‌ها در محرومیت‌زدایی بهره‌مند شد.

زهرایی با اشاره به اینکه مشارکت مردم در محرومیت‌زدایی کمتر از ۶۰ درصد است، تأکید کرد: درصدد هستیم با اجرای برنامه‌های جامع محرومیت‌زدایی میزان مشارکت مردم را به ۶۰ درصد برسانیم.

رئیس بسیج سازندگی کشور با تأکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی منع قانونی در واگذاری پروژه‌های عمرانی ندارند، یادآور شد: بسیج سازندگی به دنبال اجرای پروژه‌های زودبازده، کوچک و عام‌المنفعه است، دستگاه‌های اجرایی می‌توانند پروژه‌های خود را در قالب موافقت‌نامه جهت اجرا به بسیج سازندگی واگذار کنند.

وی اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری تاکنون حدود ۲۷۰ میلیارد تومان پروژه محرومیت‌زدایی به بسیج سازندگی پیشنهاد داده است، لازم به ذکر است هرچه تعداد پروژه‌ها بیش‌تر باشد آورده بسیج نیز بیش‌تر است، پروژه‌ها می‌تواند در قالب آبخیز تا جالیز، تأمین آب شرب، آب بندان، معابر، فضای سبز، احداث خانه بهداشت، زیرساخت اشتغال و خدمات روبنایی برای کاهش آسیب اجتماعی در حاشیه شهرها و روستاها باشد.

زهرایی در پایان با بیان اینکه دهکده اقتصادمقاومتی از طرح کلان محرومیت‌زدایی پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: بسیج می‌تواند در این راستا از ظرفیت مکان، تسهیلات، آموزش و توانمندسازی استفاده کند، درصدد هستیم در گام اول ۴۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی را در کشور اجرا کنیم.

محرومیت‌زدایی در روستاها و حاشیه شهرها از مهم‌ترین برنامه‌های سپاه و بسیج است

در ادامه  جلسه نریمانی معاون طرح و برنامه سازمان بسیج با بیان اینکه بسیج در سه سطح جهت‌دهی، هدف‌گذاریی و اجرا به دستگاه‌های اجرایی در محرومیت‌زدایی کمک می‌کند، اظهار کرد: دشمنان جمهوری اسلامی تمام توان خود را بکار گرفتند تا نظام جمهوری اسلامی پایدار نباشد، اما موفق نشدند.

وی افزود: در حال حاضر ناامیدی مردم با هدف گرفتن معیشت هدف اصلی دشمنان جمهوری اسلامی است، بنابراین مقام معظم رهبری در سال‌های پیاپی نامگذاری سال‌ها را با رویکرد اقتصادی مدنظر قرار دادند، بسیج و سپاه نیز در تحقق شعار سال که همان جهش تولید اقداماتی را انجام می‌دهند.

نریمانی با تأکید بر اینکه محرومیت‌زدایی در روستاها و حاشیه شهرها از مهم‌ترین برنامه‌های سپاه و بسیج است، گفت: تمام ظرفیت خود را در این راستا بکار می‌گیریم تا مردم پایان سال احساس کنند اتفاقی رخ داده است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.