جامعه و خانواده مهدوی محور جامعه‌ای است که سه عنصر اصلی معرفت افزایی و شناخت نسبت به امام زمان علیه السلام، ایجاد زمینه انس و الفت با ایشان و تبیین وظایف منتظران در عصر غیبت را دارا باشد.

خانواده و جامعه مهدوی محور بر سه عنصر معرفت افزایی، انس با امام زمان (عج) و تبیین وظایف منتظران مبتنی است

قدس آنلاین: دهه کرامت ده روز مابین ولادت حضرت معصومه(س) و ولادت امام رضا(ع) است. دهه کرامت یک موهبت الهی است تا ما از آن برای تحکیم کرامت انسانی بهره ببریم. خداوند در قرآن می‌فرماید: «ولقد کرمنا بنی‌آدم». همچنین دهه کرامت فرصتی برای تزکیه نفس و پیشرفت آدمی برای حصول درجه‌های والای انسانی است.

زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) و زحماتی که ایشان در راه رسیدن به برادر و امام خود متحمل شدند به ما درس برادری و اخوت می‌دهد. ایشان جان خود را در راه برادری و اخوت بذل کردند و ما می‌دانیم یکی از مهمترین مسائلی که پیامبر اکرم(ص) همواره بر آن تأکید داشتند همین مسئله برادری و پیمان مودت و اخوت بود؛ مسئله‌ای که مایه کرامت انسان است.

شعار کلی دهه کرامت امسال "خدمت کریمانه؛ همدلی به رسم اهل بیت(ع)" است و هریک از روزهای این دهه نیز با عنوان خاصی نامگذاری شده است که امروز یعنی سومین روز دهه با عنوان "خانواده مهدوی محور، جامعه مهدوی" نامگذاری شده است.

ابراهیم صدوقی معاون خدمات زائرین مسجد مقدس جمکران در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در ارتباط با ویژگی های خانواده مهدوی محور و جامعه مهدوی محور گفت: هر جامعه ای متشکل از جامعه ای کوچکتر به نام خانواده است؛ جامعه مهدوی محور جامعه ای است که سه عنصر اصلی باید در آن وجود داشته باشد که شکل گیری آن ابتدا در خانواده باید باشد؛ اولین عنصر بحث معرفت افزایی نسبت به امام زمان علیه السلام و شناخت ایشان، دوم ایجاد زمینه انس و الفت با امام زمان علیه السلام و سوم آنکه وظایف منتظران در عصر غیبت تبیین شود.

ابراهیم صدوقی افزود: به خانواده ای خانواده مهدوی محور می‌گوییم که عملکرد اعضای آن خانواده مورد رضایت ولی خدا باشد. در زمان غیبت ولی خدا نایب ایشان یعنی ولی فقیه چراغ هدایت است و سرمنشأ تمام مباحثی است که یک خانواده مهدوی محور می‌تواند از او الگو برداری کند. مسجد مقدس جمکران در حوزه فرهنگی و خدماتی دو وظیفه ویژه دارد؛ اول ملجأایت مهدوی و عبادی دارد، یعنی آنکه تمام زائرینی که به صورت خانوادگی، کاروانی و یا انفرادی به این مکان مقدس مشرف می شوند، مسجد جمکران طبق فرمایش ولی عصر عج که فرمودند: «قل للناس لیرغبوا الی هذا الموضع و یعزروه» وظیفه دارد به عنوان یک ملجأ و پایگاه، منتظران را به سمت خود ترغیب بدهد، دومین بحث، ملجأبودن مهدوی مسجد مقدس جمکران است؛ به این مفهوم که علاوه براینکه مکانی برای تشرف زائران است، وظیفه آن نشر معارف قرآن و تعالیم اهل بیت خاصه آموزه‌ها و مباحث مهدوی است.

معاون تولیت مسجد مقدس جمکران ادامه داد: ما در حال حاضر در حوزه فرهنگی چهار مدل مخاطب داریم و به صورت ویژه در حال کار بر روی آن هستیم که یکی از این حوزه ها، حوزه کودک و نوجوان است، در واقع تاثیرپذیرترین قشری که مخاطب مسجد هستند ومی توانند بر خانواده ها تاثیرگذار باشند. دومین حوزه، حوزه جوانان و سومین حوزه خانواده است. این چهار گروه مخاطبان مسجد جمکران هستند که در تعلیم آنها در تمام مباحث حوزه مهدویت وارد می شود. خانواده مهدوی خانواده ای است که تصمیم گیری‌های آن در تمام امور اجتماعی، فردی، زناشویی، اقتصادی و سیاسی بر محور امامت و ولایت باشد و این محور بر تمام ارکان خانواده اعم از پدر و مادر و فرزندان تأثیرگذار باشد. در ذیل همین دو وظیفه پروژه معرفت افزایی از طریق فعالیت های فرهنگی انجام می شود تا همه اعضای خانواده معرفت پیدا کنند و امام زمان واقعی را بشناسند نه آن امام زمانی را که صهیونیست‌ها ترویج کرده و می‌گویند سوار براسب و شمشیر به دست تا مثلاً رکاب اسب پر از خون است. مرحله دوم ایجاد انس به حضرت است که با ارائه خدمات به زائرین صورت می‌گیرد و سومین رویکرد ما تبیین وظیفه منتظر در عصر غیبت است که در واقع مسجد مقدس جمکران یک کارخانه انسان سازی است، اگر خانواده ها در این جلسات شرکت کنند و مسئولان مسجد نیز وظیفه خود را به خوبی انجام دهند ماحصل آن خانواده مهدوی خواهد بود. منتظر کسی است که در همه شرایط امامت و ولایت را درک کرده و دستورات آنها را در زندگی خود جاری و عمل کند.

ابراهیم صدوقی در پاسخ به این سوال که اساسا چرا جامعه و خانواده ما باید مهدوی محور باشد با تبیین فواید مهدوی باوری گفت: مهدویت اصلی ترین مقوله زندگی ماست؛ امام زمان علیه السلام مسئولیت زندگی مردم را دارد و تمام ما اهل و عیال ایشان هستیم و ما زمانی می‌توانیم در زندگی خود به اوج برسیم که عملکردمان مورد رضایت ولی خدا یعنی همان امام زمان باشد. وظیفه اصلی اماکنی مانند مسجد مقدس جمکران هم تبیین همین مسئله است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.