فرماندار مشهد گفت: با توجه به جایگاه مهم و موثر عشایر در تولید کیفی و کمی محصولات دامی، رسیدگی به مشکلات، پاسخگویی به درخواستها و تامین نیازمندیهای این قشر بطور جدی و مستمر در دستور کار قرار دارد.

رفع نیازهای عشایر در دستور کار است

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا هاشمی افزود: "کمیته برنامه‌ریزی فرمانداری شهرستان مشهد" برای پاسخ به درخواستهای عشایر و تامین بهنگام نیازهایشان تمهیدات مناسبی را در نظر گرفته است.

وی افزود: در همین چارچوب روز سه‌شنبه هفته جاری هیاتی ۱۲ نفره از مدیران استان و شهرستان برای دیدار و گفتگو با عشایر عازم مناطق شرقی شهرستان مشهد شد.

فرماندار مشهد گفت: این هیات از مسوولان اجرایی در جمع عشایر مقیم ارتفاعات هزارمسجد حضور یافته و نشست شورای عشایری شهرستان مشهد را در یکی از محلهای عشایرنشین برگزار کرد.

وی "اصلاح نقاط حادثه‌خیز در مسیرهای رفت و آمد و کوچ عشایر و تامین آب آشامیدنی بهداشتی"  را از مهمترین درخواستهای نمایندگان عشایر مشهد اعلام و بیان کرد: علاوه بر اقداماتی که تاکنون صورت گرفته برنامه جدیدی نیز به منظور رفع این نیازها اندیشیده می‌شود.

هاشمی جمعیت عشایر شهرستان مشهد را هزار و ۱۰۰ خانوار اعلام و بیان کرد: این جمعیت در چارچوب فرایند تولید گوشت قرمز که از مایحتاج اساسی مردم است بطور مستقیم دست‌اندرکار پرورش افزون بر ۸۵ هزار راس دام سبک هستند.  

وی عشایر را مردمانی بسیار کم‌توقع و  قدرشناس توصیف و بیان کرد: عشایر عزیز علاوه بر فعالیت اقتصادی و تولیدی موثر در حوزه دامپروری و مرتعداری نقش‌آفرینی مهمی نیز در حوزه امنیت مرز و امور مرزی دارند.  

۵۰۰ هزار نفر از جمعیت ۳.۵ میلیون نفری شهرستان مشهد روستانشین هستند.

۳۲  هزار نفر عشایر خراسان رضوی با ۶۵۰۰ خانوار جمعیت در قالب  ۳۵ طایفه، دارا بودن ۹۰۰ هزار راس دام و تولید ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۱۷ هزار تن فراورده های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و ۴۱ هزار و ۸۰۰  مترمربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش بسزایی در اقتصاد این استان دارند.

بر این اساس جمعیت عشایری خراسان رضوی با جمعیتی کمتر از یک درصد کل جمعیت استان ۱۵ درصد دام منطقه را در اختیار دارند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.