رئیس‌جمهور آمریکا یک بار دیگر از سرنگونی مجسمه‌های نماد برده‌داری توسط معترضان انتقاد کرد.

دفاع مجدد ترامپ از مجسمه‌های نماد برده‌داری

به گزارش قدس آنلاین؛ «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر از اقدام معترضان در سرنگون کردن مجسمه‌های نماد برده‌داری انتقاد کرد. 

ترامپ نوشت: «بسیار غم‌انگیز است که ایالت‌ها اجازه می‌دهند باندهای سرگردان از آدم‌های خردمند، آنارشسیت‌ها و غارتگران بدون آنکه بدانند دارند چکار می‌کنند مجسمه‌ها و یادگارهای دوران گذشته ما را تکه تکه کنند. بعضی از اینها آثار عظیم هنری هستند ولی همه‌شان، چه آنها که خوبند و چه آنها که بدند نماینده تاریخ و میراث ما هستند.»

ترامپ چند روز پیش هم در توئیتی از پلیس شهر واشنگتن دی‌.سی، پایتخت آمریکا انتقاد کرد و نوشت پلیس وظیفه‌اش را برای مقابله با سرنگونی مجسمه‌ها انجام نمی‌دهد. 

رئیس‌جمهور آمریکا در این پیام نوشت: «پلیس دی‌.سی، کار خود را انجام نمی‌دهد، در حالی که آنها مشاهده کردند که یک مجسمه در حال واژگونی و سوخته شدن است. این افراد باید فوراً دستگیر شوند. (این اقدام) برای کشور یک ننگ است.» 

 معترضان در سراسر آمریکا در روزهای گذشته به شمار زیادی از به مجسمه‌های مربوط به شخصیت‌های نماد دوران «ایالات مؤتلفه» حمله کرده و آنها را سرنگون کردند.

کنفدراسیون‌های ایالات جنوبی آمریکا، مجموعه‌ای از ایالات جنوبی بودند که پس از پیروزی «آبراهام لینکلن» در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۸۶۰ میلادی، جدایی خود را از ایالات متحده اعلام کردند. لینکلن، بعد از این انتخابات شعار تبلیغاتی خود برای مبارزه با برده‌داری را دنبال کرد. این امر موجب شد ایالت‌های جنوبی برای تشکیل اتحادیه جدید و خودمختاری اقدام کنند. در این حال جنگ بین ایالات شمالی و جنوبی آغاز شد.  

استفاده از پرچم این کنفدراسیون و نمادهای آن مانند مجسمه رهبران آن در شهرهای جنوبی آمریکا از مسایل جنجالی در این کشور است.

مخالفان کنفدراسیون، این نمادها را میراث برتری‌جویی نژادی می‌دانند ولی بعضی از ساکنان ایالات جنوبی، با رد این موضوع آن را یادبود اجدادشان تلقی می کنند.

بسیاری از شهرهای بزرگ آمریکا در هفته‌های گذشته، بعد از انتشار فیلمی که قتل نژادپرستانه یک سیاه‌پوست به دست یک افسر پلیس را نشان می‌داد به صحنه گسترده اعتراض علیه نژادپرستی نهادینه‌شده در ساختار جامعه آمریکا و خشونت پلیس تبدیل شده‌اند. 

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.