نخستین مدرسه امام رضا(ع) در یکی از محروم‌ترین مناطق شهر مشهد و از آن مهم‌تر برای دختران احداث شده. این دو ویژگی، حاکی از توجه ویژه آستان قدس رضوی به محرومیت‌زدایی از مسیر توسعه زیرساخت‌های آموزشی در مناطق کم‌برخوردار شهر و نگاه متفاوت به رشد سطح فکری دختران به عنوان نسل آینده‌ساز دارد.

نخبه پروری در مناطق محروم

در گفت‌وگویی کوتاه، صفیه شمقدری مدیر دبیرستان دخترانه واحد ۱ امام رضا(ع) به معرفی ابعاد مختلف مدرسه خود در این نقطه از حاشیه شهر مشهد می‌پردازد:

کمی به ویژگی‌ها و امتیازات آموزشی و پرورشی واحد ۱ اشاره بفرمائید.

این مدرسه یک واحد آموزشی سرآمد به لحاظ جایگاه علمی و سطح تربیتی در سطح منطقه ۵ آموزش و پرورش شناخته می‌شود به گونه‌ای که از نواحی دیگر متقاضی تحصیل و تدریس در این مدرسه هستند. اینکه دوشادوش فعالیت‌های علمی و تحصیلی، امور تربیتی بچه‌ها پیگیری می‌شود و حائز اهمیت است و همین امتیاز باعث شده، خانواده‌های دغدغه‌مند برای یافتن محیطی علمی، معنوی و سالم، این مدرسه را انتخاب کنند.

امسال چه تعداد دانش‌آموز در این مدرسه تحصیل کردند؟ آیا امور تربیتی در پذیرش دانش‌آموزان و گزینش دبیران مدارس امام رضا(ع) حائر اهمیت است؟

امسال حدود ۵۰۰ دانشآموز در سه رشته نظری مختلف انسانی، تجربی و ریاضی مشغول تحصیل بودند و ۸۰ نفر هم پرسنل آموزشی و اجرایی در خدمت امور تحصیلی دانش‌آموزان هستند که از بین بهترین‌های ناحیه ۵ آموزش و پرورش انتخاب شده‌اند.

باید تأکید کنم که یکی از مهمترین شاخصه‌های این واحد و دیگر مدارس امام رضا(ع)، دغدغه‌مندی برای تربیت مبتنی بر مبانی اسلامی و مفاهیم ارزشی است. نکته بسیار حائز اهمیتی که شاید چندان در دیگر مدارس اولویت نداشته باشد و پرداختن به امور علمی و تحصیلی در کانون توجه باشد. رویکرد تربیتی که در مدارس امام رضا(ع) طی دو سال اخیر با گنجاندن یک تیم تربیتی با حضور کارشناسان پیاده شده، در مقایسه با مدارس دیگر با رویکرد دینی در این منطقه آموزشی کم نظیر است. ضمناً باید اضافه کنم این تیم تربیتی علاوه بر انجام فعالیت‌های خود، بسترهای به میدان آمدن و فعالیت خلاقانه دانش‌آموزان را فراهم می‌کنند تا به تدریج زمینه رشد و بالندگی اجتماعی آنها مهیا شود.

از افتخارات و توانمندی‌های دانش‌آموزان در عرصه‌های مختلف بگوئید.

بچه‌های این منطقه دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف هستند که از بدو ورود به واحد ۱ مدارس امام رضا(ع) شناسایی و به تقویت آنها کمک می‌شود. نخست باید از رتبه‌های برتر علمی محصلان این دبیرستان در سطح ناحیه ۵ تعریف کنم. اما دوشادوش آن، اکثر عناوین رقابت‌های فرهنگی و هنری این ناحیه آموزشی به دانش‌آموزان این مدرسه اختصاص دارد و همیشه دانش‌آموزان ما یک پای کسب رتبه‌های برتر رقابت‌ها هستند. کسب رتبه‌های اول قرآنی چه در سطح استانی و چه مراحل بالاتر و نیز کسب عناوین متعدد در مسابقات فرهنگی و هنری امسال نمونه بارز این مدعا است. این دانش‌آموزان در مسابقات ورزشی هم حرف برای گفتن دارند؛ به عنوان نمونه چند سال متوالی رتبه نخست مسابقات رشته والیبال ناحیه ۵ به دختران مدرسه ما تعلق دارد. حتی در زمینه فعالیت در تشکل‌ها و انجمن‌های دانش‌آموزی، دختران واحد ۱ مدارس امام رضا(ع) حضور خلاقانه و فعالی داشتند که برگزاری نمایشگاه «مدرسه انقلاب» در دهه فجر گذشته به پیشنهاد انجمن اسلامی مرکزی و کسب رتبه اول استانی مصداق آن است.

این مدرسه در چه سالی تأسیس شده و دارای چه امکاناتی است؟

این واحد آموزشی اولین مدرسه از سری مدارس امام رضا(ع) است که در سال ۶۸ تأسیس شده است. باید توجه داشت که تأسیس یک مدرسه در منطقه‌ای با این سطح از محرومیت در آن سالها که بی‌تردید محرومیتش بیش از امروز است، خود گویای توجه و بلند نظری متولیان امر دارد.

مدرسه از استانداردهای خوبی برخوردار است تا دختران دانش‌آموز در فرصت‌هایی مختلف از آن استفاده‌های متنوعی ببرند. سالن ورزشی، سالن اجتماعات، نمازخانه و حیاط بزرگ از امکانات لحاظ شده در این مدرسه است. مدرسه دارای ۲۰ کلاس با فضای استاندارد و بخش‌های اداری مجهز است. همین طور آزمایشگاههای تخصصی فیزیک، شیمی و زیست از جمله ویژگی‌های متمایز این واحد آموزشی از برخی مدارس دیگر است. وجود سالن مطالعاتی مناسب برای دانشآموزان کنکوری از دیگر امتیازات این واحد آموزشی محسوب می‌شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.