پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: بیش از یکصد و پنجاه تن از شاعران نامی در اماکن متبرک رضوی و فضاهای حرم مطهر و پیرامون آن دفن شده اند.

بیش از ۱۵۰ شاعر نامی در اماکن متبرک رضوی دفن شده‌اند

به گزارش قدس آنلاین، امیرسلمانی رحیمی پژوهشگر حوزه ادبیات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با آستان نیوز، به شعرای مدفون در حرم مطهر رضوی اشاره و عنوان کرد: این شعرا چهره‌های برجسته‌ای در طول تاریخ بوده‌اند و در آسمان ادب ایران خوش درخشیده‌اند.

وی تصریح کرد: شاید بتوان گفت قدیمی‌ترین شاعر مدفون در حرم امام رضا(ع) شخصی به نام ابوالحسن عراقی است که در سال ۴۲۹ یعنی قرن پنجم هجری وفات یافته است؛ ابوالحسن عراقی دبیر مخصوص سلطان مسعود غزنوی بوده که در کارهای سلطان مسعود دخالت‌های بسیاری داشته و به عنوان یک مشاور علمی و ارشد در دستگاه او ایفای نقش می‌کرده است.

این پژوهشگر ادامه داد: حتی گفته شده سلطان مسعود به تشویق او به شمال خراسان لشکرکشی کرده و به مناطق دیگری از جمله گرگان و مازندران نیز سفر کرده است. بیهقی در گزارشی می‌گوید در سال ۴۳۱ هجری قمری (اواسط قرن پنجم) با سپاه سلطان مسعود به توس و نوقان سفر کردم و پس از زیارت تربت امام رضا(ع)، قبر ابوالحسن عراقی را نیز که در مسجد کنار مشهد بود زیارت کردم.

وی خاطر نشان کرد:از نکات دیگری که در خصوص این شاعر نامدار می‌توان گفت، موقوفاتی است که او برای این آستان مبارک دارد؛ از جمله این موقوفات، کاروان‌سرایی است که وقف حرم مطهر حضرت رضا (ع) شده همچنین او کاریز مشهد را نیز دوباره روان و احیا کرده بود.

سلمانی رحیمی افزود: مسجد بالاسر که اولین بنای ساخته شده پس از روضه منوره است و بیش از هزار سال سابقه تاریخی دارد، از دیگر موقوفات این شاعر نامی است و گفته شده قبر او نیزهمانجا قرار دارد.

پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: این بیت شعر از ابوالحسن عراقی بر جای مانده است.

زلفین تو به عاشق تو ماند خو کرده در نگون و نگونساری

پنداریا که روز فراقستی آشفته وسیه شده و تاری

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.