زیارت یکی از آداب مهم عبادی اسلام و به معنای دیدار با پیشوایان دینی، برای اظهار ارادت و احترام و کسب فیض از وجود نورانی آن بزرگوارن است.

 امام هشتم(ع) در قلب شیعیان خود جای دارند

به گزارش قدس آنلاین در روایات دینی برای زیارت حرم مطهر معصومین(ع) فضایل زیادی ذکر شده است؛ برخی از این احادیث زیارت با معرفت امام رضا(ع) را أفضل زیارات اهل بیت علیهم‌السلام و برتر از هزار حج دانسته­اند. همزمان با ایام دهه کرامت و ولادت حضرت رضا(ع)، برای بررسی آثار و برکات زیارت امام هشتم(ع) با صاحبنظران دینی به گفتگو نشسته­ایم.

زیارت حرم مطهر پیشوایان معصوم(ع) جلوه­­ای از توحید ناب و یکی از راه­های ارتباط با خداوند است.

آیت الله محمد علی موحدی کرمانی، عضو مجلس خبرگان رهبری درباره معنا و مفهوم زیارت  به خبرنگار قدس آنلاین می­گوید: زیارت در مفهوم دینی به معنای حضور در مرقد مطهر پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) است که سبب اتصال ما به خداوند می­شود.

 وی می­ افزاید: ما معتقدیم که وقتی به زیارت امام معصوم(ع) می­رویم، ایشان زنده هستند، سخن و سلام ما را می­شنوند و اگر لایق باشیم به سلام ما پاسخ می­دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در روایات  دینی درباره زیارت  و تشرف به مرقد مطهر امام رضا(ع) و دیگر معصومین(ع)  تاکید فراوان شده خاطر نشان می­کند: در متن زیارتنامه­های ائمه اطهار(ع) هم آمده است: خدایا ما پیامبر(ص) و امام(ع) را زیارت کردیم و به دیدنشان آمدیم. همانطور که وقتی فردی به دیدن فردی دیگر می­رود حقی بر وی پیدا می­کند، ما هم وقتی به دیدار ائمه(ع) می­رویم آن­ها به پاس این زیارت به ما عنایت و محبت می­کنند. این یکی از برکات زیارت است.

 آیت­الله موحدی کرمانی تاکید می­کند: برکات زیارت نسبی است و به لیاقت زیارت کننده بستگی دارد. همچنانکه در نماز هم همین طور است؛ وقتی افراد در نماز با خدا صحبت می­کنند بهره­گیری آن­ها باقابلیت­های فرد و میزان توجه­اش به معبود هستی و درجه حضورش در نماز، یکسان نیست، برکات زیارت ائمه هم بر اساس معرفت زائر هست و ائمه اطهار(ع) بر اساس میزان معرفت زائر به وی مزد می­دهند.

*کلاس برجسته اخلاق

آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران نیز زیارت حرم مطهر امامان معصوم(ع) را کلاس درس برجسته سازندگی و اخلاق می­داند و به خبرنگار ما می­گوید: کسی که وارد حرم مطهر می­شود، حرمی که «ارض مشی جبریل فی عرصاتها»، جبرییل در آن گام نهاده، برایش این فضا بسیار سازنده است بخصوص اگر زیارت ما با توجه باشد یعنی توجه داشته باشیم که با امام زنده سخن می­گوییم.

وی تصریح می کند: وقتی زائر با این ادبیات وارد حرم بشود زیارت برایش سازندگی فراوانی خواهد داشت و تحول عمیق درونی در او پدید می­آید؛ راه و مسیر ما راه معصوم می­شود و آن اهدنا الصراط المستقیم که در نمازهایمان می­خوانیم با زیارت امام معصوم(ع) و با رهروی راه امام(ع) تحقق پیدا می­کند.

*فضیلت زیارت امام هشتم(ع)

در روایات معصومین(ع) برای زیارت امام رضا(ع) فضایل و برکات زیادی ذکر شده است. حتی  برخی از احادیث، زیارت حضرت رضا(ع) را أفضل زیارات اهل بیت(ع) دانسته­اند.

آیت الله حسن  عالمی، عضو مجلس خبرگان رهبری در همین زمینه به خبرنگار قدس آنلاین اظهار می­دارد:  در روایات معصومین(ع)، ثواب زیارت حضرت رضا(ع) را از ثواب حج بیشتر دانسته­اند. در روایاتی که از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام درباره حج وارد شده، اولی ترین و یا به تعبیری دیگر اولین برکت حج این است که وقتی حاجی از حج فارغ می­شود تمام گناهانش بخشیده می­شود.

وی ادامه می دهد: در روایت دیگر آمده است که وقتی کسی به حج می­رود تمام گناهانش بخشیده می­شود و تا آخر عمر هم فقر به سراغ او نمی­رود. در روایتی دیگر هم از قول امام جواد(ع) آمده است: اگر زیارت پدرم علی بن موسی الرضا(ع) با توجه و معرفت باشد بیشتر از هزار حج ثواب دارد.

 وی درباره دلایل فضیلت زیارت امام رضا(ع) می­گوید: از امام جواد(ع) سوال کردند که چرا زیارت حضرت رضا(ع) این قدر فضیلت دارد و حضرت فرموند: برای اینکه به حج خیلی­ها می­روند؛ چه کسانی که مشکل اعتقادی دارند و چه کسانی که مشکل اعتقادی ندارند، اعتقاداتشان کامل نیست و خودشان را تا آخر به آنچه در فرهنگ دین باید اعتقاد داشته باشند نرسانده­اند. اما در مورد زیارت امام رضا(ع) کسی که به زیارت ایشان مشرف می­شود عمود اعتقادات را تا آخر رسانده است؛ یعنی کسی که به زیارت امام رضا(ع) می­آید، پیامبران الهی، قرآن، پیامبر آخرالزمان(ص) و همه امامان را تا علی بن موسی الرضا(ع) پذیرفته و فردی که حضرت رضا(ع) را پذیرفته تا آخرین امام یعنی حضرت صاحب الزمان(عج ا...) را هم پذیرفته است.

آیت الله عالمی با بیان اینکه در زمینه اعتقاد به جریان امامت تا قبل از حضرت رضا(ع) تعدادی از صحابه به صورت فرق مختلفی مثل زیدیه، واقفیه، اسماعیلیه و... از سلسله امامت جدا شدند اما آنکه توانسته خودش را در سلسله امامت به حضرت رضا(ع) برساند تا حضرت مهدی(عج ا...) را هم پذیرفته است خاطر نشان می­کند: ما از این روایت درمی­یابیم آنکه به زیارت علی بن موسی الرضا(ع) می­آید با اعتقادات و اخلاص کامل می­آید و اعتقادات که کامل باشد دقیقا معرفت مد نظر در فرمایش حضرت جواد(ع) که فرمودند اگر زیارت از روی معرفت باشد بیش از هزار حج ثواب دارد اتفاق می­افتد. این دلیلی است که ثواب زیارت حضرت رضا(ع) را بالا می­برد.

*زیارت از راه دل

گرچه قرار گرفتن در فضای ملکوتی حرم مطهر ثامن الحجج(ع)، نقش مهمی در ایجاد ارتباط قلبی با آن حضرت دارد ولی  تشرف ظاهری، شرط قبولی زیارت نیست و از راه دور و هر کجای عالم می­توانیم با قصد و نیت زیارت، به امام هشتم(ع) سلام و اظهار ارادت کنیم و از برکات این زیارت بهرمند شویم.

آیت الله کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با بیان اینکه زیارت پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) از راه دل و با برقراری ارتباط قلبی با آن بزرگواران هم امکانپذیر است به خبرنگار ما اظهار می­دارد: زیارت نبی مکرم اسلام(ص) و زیارت اهل بیت پیامبر(ع)؛ زیارت امیرالمومنین(ع)، زیارت ائمه بقیع(ع)، زیارت امام حسین(ع)، زیارت کاظمین، زیارت سامرا و زیارت صاحب این کشور علی بن موسی الرضا علیه آلاء تحیة و الثنا، در قدم اول دیدار قلوب شیعیان با ارواح مطهر این نوریان و عرشیان است و در مرحله  دوم زیارت مرقد مطهر آنهاست؛ این قبر مطهر در قدم اول همان مرقد ملکی و در قدم دوم دلهای شیعیان و ملکوتشان است، «ان قلوب شیعتنا»، زیرا دل­های شیعیان قبور ائمه اطهار علیه اسلام هستند و مرقد مطهرشان در قلب دوستدارانشان است.

امام جمعه موقت تهران می­افزاید: اینکه ما در اذن دخول عرضه می داریم: اشهد انک تشهد مقامی و تسمع کلامی و ترد سلامی، شهادت می­دهم که جایگاه مرا می­بینی، صدای من را می­شنوی و سلام مرا جواب می­دهی، نشان می­دهد امام حی و میت ندارد. امام روح خداست. امام وجودی است که به همه کائنات احاطه دارد. چشم بینای خداست. گوش شنوای پروردگار عالم است. هر کسی در هرکجا با امام نجوایی داشته باشد ایشان می­شنود. همانطور که خدای متعال همه اصوات و ناله ای آدمیان را هم از قعر دریا، هم از اوج آسمان­ها و هم از افق­ها می­شنود، امام گوش شنوای خدا و چشم ناظر پروردگار متعال است. او جنب الله است. هر کسی با خدا کار داشته باشد، او واسطه می­شود. درهای بارگاه پروردگار متعال، ائمه اطهار(ع) هستند.

وی ابراز می دارد: بنابراین زیارت حضرت رضا(ع) و زیارت حضرات معصومین(ع) منحصر به شهری که بدن نازنین آنها در آنجا مدفون است نمی­شود. البته رفتن به حرم معصومین(ع) هجرت الی الله است و زیر قبه بودن برکات خاص خودش را دارد. ولی اگر نتوانستیم زیر قبه باشیم زیارت برای ما ممنوع نیست.

آیت ­الله صدیقی می­ افزاید: در باب ۹۶ از  کتاب کامل الزیارات نوشته ابن قولویه قمی که جزو معتبرترین و تحقیقی­ترین کتب شیعه است و به قدری اعتبار دارد که اگر روایتی در این کتاب شریف نقل شده باشد نیازی به تحقیق سندی ندارد آمده است: اگر کسی خانه­اش از امام دور و مسافت طولانی باشد به جای بلندی برود، دو رکعت نماز بخواند و با سلام به سوی قبور ما اشاره کند. این زیارت به سوی ما می­رسد.

وی اضافه می­ کند: شش یا هفت روایت در این رابطه از وجود نازنین امام صادق(ع) و دیگر معصومین(ع) روایت شده که به ما رهنمون داده­اند دلتان با ما باشد وهر جا باشید رو به قبر ما باستید و ما را زیارت کنید.

آیت ­الله صدیقی با تاکید بر اهمیت ارتباط قلبی با امام هشتم(ع) خاطر نشان می­کند: حضرت رضا(ع) عین ناظره پروردگار هستند. ایشان در قلب ما استقرار دارند. در همه جا حضور دارند و ناظر بر حالات و احوالات ما هستند. اشک ما را می­گیرند و ذخیره می­کنند. دل ما را خودشان به هیجان می­آورند. صاحبدل خودشان هستند و حوایج ما را می­دانند و جواب می­دهند. قبر شریف ایشان دل شیعیانشان است. اگر هر یک از شیعیان ایشان نتواند به حرم ایشان مشرف شود، هر وقت اراده کند و دلش هوای امام رضا(ع) را کند به پشت بام برود، دو رکعت نماز بخواند و مطمئن باشد ایشان جواب سلام را مضایقه نمی­کنند و ناظر بر حالات ما هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.