عضو مجلس خبرگان رهبری اهمیت مردمداری و اداره معیشت روزمره براساس سیره رضوی را تبیین کرد.

نقش مردمداری و اداره معیشت روزمره در سیره رضوی چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله حسن عالمی با اشاره به سیره رضوی و ایام دهه کرامت اظهار داشت: ابتدای دهه کرامت میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و در اواسط آن میلاد حضرت احمد بن موسی کاظم (ع) و در یازدهم ذی القعده نیز میلاد باسعادت حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع) است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: سیره رضوی در تعالی معنوی و فکری و رفتاری ما بسیار مفید است؛ سخن نخست اینکه حضرت رضا(ع) فرموده‌اند: «رأس عقل که انسان‌ها به آن افتخار کرده و به آن ارزیابی می‌شوند این است که بعد از ایمان به پروردگار عالم، نقطه برجسته انسانی، محبت به مردم و مرمداری است.»

آیت الله عالمی خاطرنشان کرد: بعد از ایمان به خدا، ارزشمندترین مسئله مردم‌دوستی است؛ نکته دیگر اینکه انسان باید نیکوکار و دست به خیر باشد و از خیر انسان بد و خوب استفاده کنند؛ انسان بد و خوب باید از خیر انسان استفاده کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه این نکته درس بلندی برای انسان و بشریت است گفت: سخن دیگر از حضرت رضا(ع) نقل شده مبنی بر اینکه هیچ انسانی حقیقت ایمانش کامل نمی‌شود مگر اینکه در وی سه خصلت وجود داشته باشد: نخست اینکه در دین، فهم داشته باشد و برود به سمت اینکه دین را درک کرده و در مورد آن عمیق شود.

آیت‌الله عالمی گفت: انسان زمانی چیزی را می‌داند اما ممکن است به عمق آن نرسیده باشد؛ تفقه در دین یعنی تعمق و رسیدن به جوهره دین؛ این از خصائلی است که اگر انسان داشته باشد حقیقت ایمانش کامل شده است؛ نکته دیگر اینکه براساس سیره رضوی، باید در زندگی روزمره و اداره آن، تقدیر معیشت داشته باشد یعنی همیشه خرج و دخلش را اندازه‌گیری کند.

وی افزود: براساس سیره رضوی، انسان باید از اسراف و تبذیر بپرهیزد و زندگی را با برنامه آغاز و با برنامه ادامه دهد و این حسن تقدیر در معیشت است. خصلت دیگری که حضرت رضا(ع) بر آن تأکید می‌کند این است که انسان در برابر مصیبت‌ها و مشکلات، صبر کند زیرا زندگی همیشه بر وفق مراد انسان نیست و انسان نباید در مقابل مشکلات، از کوره در برود.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: اگر این سه خصلت در انسان وجود داشته باشد این انسان ایمانش و حقیقت ایمانش کامل شده و به مغز ایمان دسترسی پیدا کرده است.

آیت‌الله عالمی تصریح کرد: حضرت رضا(ع) فرمودند انسانی که مشکلات را با صبر پشت سر بگذارد خداوند عالم برای وی پاداش هزار شهید را می‌نویسد؛ بنابراین انسان در مشکلات زندگی باید صبر کند زیرا اجر بسیار بالایی دارد.

وی با اشاره به جایگاه علمی حضرت رضا(ع) گفت: ایشان جایگاه بسیار بالایی داشتند و در زمان خود سرآمد تمام علوم بودند.

آیت‌الله عالمی با اشاره به اخلاق و سیره حضرت رضا(ع) تأکید کرد: یکی از اصحاب حضرت می‌فرماید ندیدم ایشان آن چنان سخن بگوید که دیگری از سخن وی رنجیده شود؛ در حقیقت حضرت هیچگاه با سخن خویش بر دیگری جفا نکردند و ابداً این مورد از حضرت دیده نشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: حضرت رضا(ع) زمانی که با مخاطب خود سخن می‌گفتند هیچگاه سخن دیگری را قطع نمی‌کردند و با حوصله تمام سخن مخاطب و فرد مقابل را می‌شنید؛ ایشان هرگز حاجت حاجتمندی را رد نمی‌کرد.

آیت‌الله عالمی عنوان کرد: مطلب دیگر در مورد سیره رضوی این است که اصحاب ایشان فرمودند هرگز ندیدم حضرت در جمعی نشسته باشند و تکیه داده باشند؛ از یکی از اصحاب ایشان نقل شده که ایشان با کارگر خود نیز با رعایت تمام اصول انسانی رفتار می‌کردند.

وی افزود: اصحاب ایشان نقل می‌کنند که حضرت رضا(ع) هیچگاه کاری صورت نمی‌دادند که دیگری از این کار ناراحت شوند و این نیز بر خصلت مردمداری حضرت تاکید دارد. زمانی که سفره پهن می‌شد و ایشان قرار بود غذا تناول کند با تمامی کارگران و خدمه خود بر یک سفره می‌نشستند و این مهم نیز بار دیگر بر خصلت مردمداری ایشان تاکید دارد.

آیت‌الله عالمی تصریح کرد: براساس سیره رضوی، ایشان بسیار کم می‌خوابیدند و بسیار شب زنده‌دار و سحربیدار بودند و بسیاری از شب‌ها را احیاء می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: ایشان بسیار روزه‌دار بودند و همیشه سه روز در ماه را روزه بودند، ابتدای ماه و وسط ماه و آخر هر ماه را ایشان روزه بودند. می‌فرمودند کسی که این گونه روزه بگیرد مثل این است که تمام روزگارش را روزه گرفته است. زندگی ایشان مصداق کثیرالمعروف بود و خیر و نیکی در زندگی ایشان سرشار بود و ایشان رسم صدقه دادن داشتند و صدقه فراوان می‌دادند و این امر را نیز پنهانی صورت می‌دادند. ایشان صدقه را در شب‌های تاریک به مستحقین می‌دادند.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: زندگی حضرت رضا(ع) فضائل زیاد و مناقب فراوانی داشت و راوی می‌گوید اگر کسی بگوید مثل حضرت را دیده‌ام، باورتان نشود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.