رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با قدس، درباره پرونده هسته‌ای ایران و نیز گزینه‌های پیش‌روی کشورمان برای پاسخگویی به اقدام‌های اخیر آژانس انرژی اتمی و تحرکات آمریکایی‌ها در این زمینه، اظهار کرد: ایران می‌تواند گزینه‌های متعددی را در پاسخ به اقدام‌های غربی‌ها به رهبری آمریکا داشته باشد.

درصورت تداوم روند اقدام‌ها علیه ایران، خروج از ان پی تی محال نیست

قدس آنلاین: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با قدس، درباره پرونده هسته‌ای ایران و نیز گزینه‌های پیش‌روی کشورمان برای پاسخگویی به اقدام‌های اخیر آژانس انرژی اتمی و تحرکات آمریکایی‌ها در این زمینه، اظهار کرد: ایران می‌تواند گزینه‌های متعددی را در پاسخ به اقدام‌های غربی‌ها به رهبری آمریکا داشته باشد، بحث کاهش سطح همکاری‌ها با آژانس انرژی اتمی یکی از آن موارد است. گزینه دیگر اینکه، کشورمان می‌تواند برنامه هسته‌ای خود را بدون محدودیت‌هایی که در برجام  پیش‌بینی شده، جلو ببرد؛ زیرا ما تکالیفمان را در برجام انجام داده ایم، اما در مقابل از حقوقمان استفاده نکردیم و طرف مقابل هم به تکلیف و تعهدات خود عمل نکرد. ما باید از حقوقمان در معاهده بهره ببریم و در پی تأمین منافع خود باشیم، بدین ترتیب هر وقت طرف مقابل به توافق و اجرای کامل تعهدات برگشت، ما هم به توافق برمی‌گردیم.

مجتبی ذوالنوری تصریح کرد: گزینه بعدی، بحث تعلیق پروتکل الحاقی است که ایران این پروتکل را به صورت داوطلبانه و آن‌هم در راستای برجام اجرایی کرده بود. تعلیق اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی جزو مواردی است که نظام جمهوری اسلامی در حال حاضر در حال فکر کردن و بررسی اجرای آن است و البته ما هم در جلسه روز سوم تیر کمیسیون امنیت ملی مجلس، طرح الزام دولت به تعلیق اجرای پروتکل الحاقی را به تصویب رساندیم.

نماینده مردم قم در مجلس گفت: درحالی که خروج از ان پی تی نیز به عنوان یکی از گزینه‌ها عنوان می‌شود، باید گفت اگر وضعیت پرونده هسته‌ای و نیز کارشکنی‌ها و فضاسازی‌های غربی‌ها به همین روال استمرار پیدا کند، گزینه خروج ما از ان پی تی هم کار مشکل و محالی نیست و این موضوع قابل بررسی و اجراست.

رئیس فراکسیون دفاع و اقتدار ملی همچنین درباره برنامه‌های کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره این موضوع تأکید کرد: کمیسیون امنیت ملی با اینکه روز یکشنبه، یکم تیرماه انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون را برگزار کرد و در حالی‌که مرسوم است پس از انتخابات هیئت رئیسه تا جلسه بعدی کمیسیون، بررسی موضوعات در دستور کار نیست، اما ما همان روز ادامه جلسه را به بحث برجام و اقدام‌های آمریکا و اروپایی‌ها در این زمینه اختصاص دادیم. بنابراین کمیسیون از همان آغاز شروع به کار و رسمیت یافتن خود به طور جد در حال پیگیری و رصد پرونده هسته ای است تا بر اساس آخرین تحولات بتواند تدابیر لازم را درنظر داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.