مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان خراسان رضوی گفت: انجمن صنفی به عنوان توزیع‌کنندگان جزئی، مرغ را از مرغدار می‌خرند، به کشتارگاه می‌برند و مراحل پالایش و بسته‌بندی انجام می‌شود، در نهایت مرغ بسته‌بندی شده و آماده توزیع در مغازه‌ها بوده که این قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است، با این قیمت ما صددرصد ضرر می‌کنیم

قیمت مصوب مرغ ضرر دهی صددرصدی مرغداران را در پی دارد

به گزارش قدس آنلاین، شاهرخ صادقی، در خصوص وضعیت بازار مرغ، اظهار کرد: از چند منظر باید به این قضیه نگاه کنیم، اول درگیری کشور با ویروس کرونا و تاثیر بسیار زیاد این ویروس بر صنعت مرغداری کشور، دوم تولید بیش از اندازه جوجه یک روزه در کشور و سوم تحریم‌های ظالمانه‌ای بوده که کشور را در تنگنا قرار داده است.

وی بیان کرد: در سال جهش تولید نباید تولیدکننده یا پرورش‌دهنده مرغ گوشتی وقت و زمان خود را در جهت تامین نهاده در بیرون از مزرعه بگذراند و یک مرغدار به دلیل مسائل امنیتی نباید از مرغداری خود خارج شود، در حالی که به دلیل نبود دان برای پرنده و کمبود آن باید وقت بیشتری را در بازار طی کند.

صادقی خاطرنشان کرد: در زمینه کرونا باید به ابتدای بهمن ماه ۹۸ برگردیم، در این زمان جوجه‌ریزی برای ایام عید انجام شد، جوجه را دو برابر قیمت مصوب و دان را نیز با قیمت بالاتر از قیمت مصوب خریداری کردیم، اما قیمت مرغ در شب عید بسیار کاهش پیدا کرد و حتی هر کیلو حدود سه هزار تومان زیر قیمت مصوب یعنی هشت هزار و ۵۵۰ تومان بود و تا امروز مرغدار در حال ضرردهی است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان خراسان رضوی با بیان اینکه در بحث تحریم‌ها به علت عدم تخصیص ارز و مسائل دیگر نهاده به صورت صد در صد تامین نشده است، عنوان کرد: آقای اورانی مدیر جهاد کشاورزی و آقای جعفری مدیر بهبود تولیدات دامی پشتیبان اتحادیه در جذب نهاده بودند، اما سهمیه استانی ما که سومین تولیدکننده گوشت مرغ در کشور هستیم، بسیار کم است. هرچند که سهمیه اختصاص یافته در ماه‌های ابتدای سال رشد داشته، اما توانستیم ۵۰ درصد را برای مرغدار فراهم کنیم و ۵۰ درصد دیگر را مرغدار از بازار آزاد تامین کرده است.

وی افزود: مورد دیگر عدم تناسب میزان تخصیص نهاده‌ها مانند ذرت و سویا است که به اتحادیه دادند، این نیز مشکلات خاص خود را دارد. با قیمت فعلی که ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای گوشت مرغ قیمت‌گذاری شده، صنف توزیع‌کنندگان گوشت مرغ باید در محدوده ۱۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان مرغ را از مرغدار بخرند تا بتوانند به قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان بفروشند که این قیمت در محدوده ضرردهی قرار دارد.

صادقی ادامه داد: قیمت تمام شده مرغ در حال حاضر که سویا در بازار آزاد حدود هشت هزار تومان و ذرت دو هزار و ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان است، از هفته قبل تا امروز قیمت جوجه سیر صعودی داشته و سه هزار تومان بوده که نسبت به ماه گذشته دو برابر شده، قیمت دان افزایش یافته، واکسن آزاد شده و به سه برابر قیمت قبل از عید رسیده، حقوق کارگری افزایش یافته و استهلاک سالن‌ها با توجه به افزایش روزافزون لوازم بسیار بالا رفته، همه این موارد باعث می‌شود قیمت تمام شده هر کیلو مرغ در محدوده حدود ۱۳ هزار تومان قرار گیرد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان خراسان رضوی گفت: در سال جهش تولید باید مشوق‌هایی در این زمینه به مرغدار بدهیم تا بتواند جوجه‌ریزی و تولید کند، اگر این نهاده‌ها و مشوق‌ها به مرغدار تخصیص داده نشود، این صنعت دچار رکود خواهد شد و مشکلاتی در ماه‌های بعدی به وجود خواهد آورد.

وی اضافه کرد: این اتحادیه اعلام می‌کند که اگر نهاده به صورت صددرصد با قیمت مناسب به مرغدار واگذار شود، توانایی صادرات آن به کشورهای افغانستان و عراق را دارد، کمااینکه در ماه گذشته هم توانستیم صادرات خوبی به این کشورها داشته باشیم و برای کشور ارزآوری کنیم. این اتحادیه توان آن را دارد که پروتئین مورد نیاز استان خراسان را نه تنها تامین کرده، بلکه به خارج از کشور هم صادر نماید به شرط اینکه نهاده به اندازه مناسب تخصیص یابد.

صادقی با اشاره به اینکه افرادی که قیمت مرغ را ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین می‌کنند، در چند استان چند مرغداری را پایلوت قرار داده و یک دوره جوجه‌ریزی کنند تا قیمت تمام شده هر کیلو مرغ برای آنها مشخص شود، تصریح کرد: من به عنوان مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی اعلام می‌کنم که هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری استان با سود حداقلی ۱۰ درصد در خدمت نهاد یا سازمانی قرار خواهم داد تا خودشان جوجه‌ریزی را انجام دهند و ما سود حداقلی را از آنها بگیریم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان خراسان رضوی بیان کرد: انجمن صنفی به عنوان توزیع‌کنندگان جزئی گوشت مرغ یا کشتارکن‌ها، مرغ را از مرغدار می‌خرند، به کشتارگاه می‌برند و مراحل پالایش و بسته‌بندی انجام می‌شود، در نهایت مرغ بسته‌بندی شده و آماده توزیع در مغازه‌ها بوده که این قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است،  با این قیمت ما صددرصد ضرر می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تنها مرجع خرید نهاده ما سایت بازارگاه بوده و این سایت هم زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است، مقدار نهاده عرضه شده در سایت بازارگاه جوابگوی نیاز حدود ۶ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه را در استان ندارد، برای ۶ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه تا پایان دوره حدود ۳۰ هزار تن نهاده لازم بوده که ماهانه در محدوده ۱۰ هزار تن نهاده به اتحادیه تعلق گرفته است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.