روزنامه انگلیسی با اشاره به انزجار فزاینده از طرح صهیونیستی اشغال کرانه باختری و همچنین عدم چراغ سبز آمریکا، در گزارشی نوشت شاید نتانیاهو مجبور شود اجرای این طرح را به تعویق بیندازد.

گاردین: احتمال وقفه در طرح اشغال کرانه باختری در پی انزجار بین‌المللی

قدس آنلاین

کابینه رژیم صهیونیستی قرار است امروز یکشنبه برای نهایی کردن طرح اشغال بخش‌هایی از کرانه باختری در میانه افزایش مخالفت‌های بین‌المللی و درخواست برای تحریم این رژیم در صورت اجرا شدن این طرح، تشکیل جلسه دهد.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته این رژیم ۳۰ درصد کرانه باختری شامل شهرک‌های صهیونیست‌نشین و زمین‌های غنی کشاورزی در دره اردن را اشغال خواهد کرد.

بنابر گزارش روزنامه انگلیس «گاردین»، روز جمعه دو روز بعد از آن که جنبش حماس هشدار داد اشغال کرانه باختری به معنای اعلان جنگ است، دو راکت از غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد. به گفته ارتش رژیم صهیونیستی، در واکنش، جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی ۲ تاسیسات نظامی را در جنوب نوار غزه هدف قرار دادند.

رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) هفته گذشته به امان سفر کرد تا درباره این طرح با «عبدالله دوم»، پادشاه اردن صحبت کند. عبدالله دوم پیش از این اسرائیل را به «درگیری گسترده» در صورت پیش بردن این طرح تهدید کرده بود.

بنابر این گزارش، گرچه نتانیاهو پیش از این گفته بود که روز چهارشنبه دستور اشغال را صادر خواهد کرد، شاید مجبور شود از شدت این طرح بکاهد یا آن را به تاخیر بیندازد، زیرا ۳ روز مذاکره در روزهای گذشته در کاخ سفید درباره این طرح بدون تایید واشنگتن پایان یافت.

زمانی که نتانیاهو ۶ ماه قبل از طرح موسوم به «چشم‌انداز صلح» برای اشغال بخش‌های مذکور رونمایی کرد، روی حمایت دولت ترامپ بسیار حساب می‌کرد. «کِلییِن کانوِی» یکی از دستیاران ارشد ترامپ روز پنجشنبه گفت که گرچه رئیس‌جمهور آمریکا مجبور شد در این باره اعلام عمومی کند، اما مقامات کاخ سفید بعداً اعلام کردند مذاکرات ادامه خواهد یافت.

به نوشته گاردین، گرچه مخالفت بین‌المللی قابل توجهی با این طرح وجود دارد، تایید ترامپ می‌تواند حمایت از وی را در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر آمریکا در بین مسیحیان اوانجلیک افزایش دهد. تندروها در رژیم صهیونیستی هم حضور ترامپ در راس دولت آمریکا را فرصتی می‌دانند که شاید یک بار در زندگی اتفاق بیفتد و به دنبال استفاده از آن برای انجام اقداماتی هستند که برای دولت‌های سابق آمریکا غیرقابل قبول بودند. رژیم صهیونیستی که می‌داند رئیس‌جمهور آمریکا که در مقایسه با همتایان معاصر خود از همه بیشتر حامی اسرائیل است شاید نتواند در دور دوم پیروز انتخابات شود، تمایل دارد هر چه سریعتر و تا قبل از انتخابات نوامبر برنامه‌هایش را عملی کند.

هفته گذشته بریتانیا، آلمان و فرانسه از جمله ۷ کشور اروپایی عضو شورای امینت سازمان ملل بودند که با انتشار بیانیه‌ای مشترک اشغال کرانه باختری را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» خواندند که امکان تشکیل کشور فلسطین و امنیت منطقه را تهدید می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: الحاق بر رابطه نزدیک ما با اسرائیل اثر منفی دارد و ما آن را به رسمیت نخواهیم شناخت.

پیش از آن هم بیش از ۱۰۰۰ نماینده پارلمانی در اروپا از جمله چهره‌های ارشد محافظه‌کار در انگلیس درباره این اقدام هشدار دادند و از رهبران اروپایی خواستند قاطعانه عمل کنند. حزب کارگر انگلیس و چند مقام سابق این کشور خواستار ممنوع شدن ورود کالاهای تولید شده در شهرک‌های غیرقانونی واقع در کرانه باختری در واکنش به این طرح شدند.

حدود ۵۰ کارشناس سازمان ملل هم در بیانیه‌ای هشدار دادند به دست آوردن قلمرو با زور نقض قوانین بین‌المللی است. این تصمیم حتی نارضایتی یهودیان بریتانیا را هم برانگیخته است. بیش از ۴۰ نفر از سرشناس‌ترین این افراد درباره تهدید موجودیتی و پیامدهای وخیم چنین اقدامی برای مردم فلسطین، هشدار دادند.      

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.