جدیدترین دستگاه سی‌تی‌آنژیوگرافی ۲۵۶ اسلایس با حمایت آستان قدس رضوی در بیمارستان رضوی راه‌اندازی می‌شود.

رونمایی از جدیدترین دستگاه سی‌تی‌آنژیوگرافی در بیمارستان رضوی
به گزارش قدس آنلاین، علی فانی مسئول مرکز تصویربرداری بیمارستان رضوی ضمن اعلام این خبرگفت: سی‌تی‌اسکن مولتی۵۶ اسلایس که در مرکز تصویربرداری بیمارستان رضوی خریداری شده و قرار است که نصب شود، بسیار پیشرفته بوده و می‌تواند از جزئیات قلب و سایر اندام‌های بدن تصویربرداری بسیار دقیقی داشته باشد.
او  در خصوص مزایای این دستگاه افزود: میزان اشعه‌ای که این دستگاه به بیمار وارد می‌کند، تقریباً نزدیک به ۷۵ تا ۸۰ درصد کمتر از نسل‌های پیشینش بوده و این امر در حفظ ایمنی بیمار بسیار ارزشمند است.
مسئول مرکز تصویربرداری بیمارستان رضوی ادامه داد: مزیت دیگر این دستگاه این است که سرعت بالای این دستگاه در تصویربرداری می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد؛ به‌طوری که مثلاً در مورد اندام قلب می‌تواند در کمتر از ۳ ثانیه حدود ۱۲۰۰ تصویر با کیفیت بسیار بالا را برای ما ثبت کند.
فانی بیان کرد: در تشخیص بیماری قلبی اطفال و درمان آن نیز زمانی که بخواهیم سیستم قلبی و عروقی را از نظر بیماری‌های مادرزادی بررسی کنیم، با توجه به اینکه کودکان نمی‌توانند به درستی نفس خود را حبس کنند نیاز می‌شد تا آن‌ها را بیهوش کرده و بررسی‌های تصویری را انجام دهیم.
او تصریح کرد: اما  اکنون با راه‌اندازی این دستگاه نیازی به بیهوش کردن افرادی نظیر کودکان و سالمندان نیست و در  زمان بسیار کوتاهی می‌توان به کیفیت بالایی از عکس‌های اندام‌های درونی آن‌ها دسترسی پیدا کرد.
این رادیولوژیست تاکید کرد: موارد استفاده این دستگاه در طیف وسیعی از بیماری‌ها و ارگان‌های بدن است؛ به‌طوری که در بیماری‌های انسدادی عروق کرونر و قلب، اندازه‌گیری دقیق قطر درجه آئورت در بیماری‌های انسدادی عروق مغزی، سکته‌های مغزی و تشخیص آن‌ها و سایر ارگان‌ها و نیز در تشخیص بررسی تومورها می‌تواند کمک‌کننده باشد.
 فانی با بیان اینکه این دستگاه در مواردی خاص می‌تواند جایگزین آنژیوگرافی عروق کرونر نیز باشد، اظهار کرد: این دستگاه در مباحث درمانی نیز می‌تواند یاری‌گر درمانگر باشد و با توجه به کاربردهای زیادی که دارد می‌توان برخی فعالیت‌های مداخله‌ای را با آن انجام داد.
او افزود: پس هم می‌تواند تشخیص دهد و در برخی موارد مانند درناژ و تزریق‌های خاص می‌توان در درمان نیز از این روش بهره برد و افق جدیدی است که می‌تواند نوآوری‌ها و تحقیقات فراوانی را پیش روی ما می‌گذارد.
این مقام مسئول ادامه داد: درباره عروق کرونر و تصویربرداری از آن‌ها وجود این نسل جدید از دستگاه سی‌تی‌آنژیوگرافی به بسیاری از بیمارانی که کاندید آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی بوده و آنژیوهای نرمال برای آن‌ها انجام می‌شود و درصد آن‌ها بسیار زیاد است، کمک فراوانی می‌کند؛ بنابراین از مداخله‌ای که ممکن است پرخطر باشد و به بیمار آسیب وارد کند، پیشگیری می‌شود.
 فانی بیان کرد: این تکنولوژی خطری نداشته و تنها از طریق یک رگ محیطی تزریق انجام شده و در کمتر از چند ثانیه تصویر لازم گرفته می‌شود و از این جهت، یک اقدام پیشگیرانه از بروز آسیب‌ها و عوارض ثانویه محسوب می‌شود.
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.