عضو هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا بتوانیم حداکثر در یکماه آینده تمام مبالغ باقی مانده کشاورزان را پرداخت کرده و از زیر دِین آنها خارج شویم.

تمام مطالبات زعفران کاران خراسانی تا ماه آینده پرداخت خواهد شد / کرونا صادرات زعفران را به کما برد

مهندس عباس علی آبادی در گفت و گو با رسانه ها در خصوص برنامه سازمان تعاون روستایی برای پرداخت مطالبات زعفران کاران خراسانی عنوان کرد: بدهی این سازمان به زعفران کاران در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است اما در حال حضار حدود یک میلیارد تومان زعفران در اختیار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران قرار دارد و به محض فروش این زعفران ها، به سرعت و سهولت، طلب کشاورزان پرداخت می شود.

وی ادامه داد: اکنون با توجه به فروش زعفران های تحویل گرفته شده از کشاورزان که سرعت خوبی نیز پیدا کرده است، نقدینگی مناسبی در حال ورود است و به همین دلیل تصور می کنم به زودی مطالبات زعفران کاران به طور کامل پرداخت شود.

علی آبادی در پاسخ به این سوال که میزان فروش زعفران هایی که دراختیار سازمان تعاون روستایی قرار گرفته بوده است، تاکنون چه میزان بوده، ابراز داشت: در بازار بورس در هفته های اول و دوم ۱۰ درصد عرضه اولیه را فروخته ایم. اکنون توافقاتی صورت گرفته است که بیش از ۴۰ درصد از زعفران ها توسط مشتریان خریداری شود و اکنون بیش از ۵۰ درصد از زعفران ها در شرف خروج از انبارها قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: البته باید به این نکته توجه داشت که مبلغی که از فروش زعفران ها عاید سازمان می شود ۱۰ درصد از کل مبلغ است. مابقی توسط ضمانت های ۶ ماهه تحویل سازمان تعاون روستایی خواهد گردید.

عضو هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: نکته دیگری که توجه به آن اهمیت دارد این موضوع است که خرید زعفران توسط تعاون روستایی به صورت حمایتی است. یعنی مطابق توافقات باید ۳۰ درصد از کل مبلغ را در ابتدا به کشاورزان پرداخت کرده و ۷۰ درصد دیگر را پس از فروش زعفران، تحویل زعفران کاران بدهیم. اما با ورود کرونا به ایران فروش زعفران و صادرات آن به مشکل خورد و زعفران ها در انبارهای تعاون روستایی باقی ماند.

وی تاکید کرد: تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا بتوانیم حداکثر در یکماه آینده تمام مبالغ باقی مانده کشاورزان را پرداخت کرده و از زیر دِین آنها خارج شویم. حتی اگر توانایی پرداخت مبالغ در مدت زمان کمتر از یکماه را نیز داشته باشیم حتما این کار کرده و از آن دریغ نخواهیم کرد.

علی آبادی با ذکر این موضوع که اکنون می توانیم تمام زعفران موجود در انبارها را بسرعت به فروش برسانیم بیان داشت: این کار مستلزم آن است که قیمت زعفران را بسیار پایین در نظر گرفته تا خریدار برای خرید کلی محصول وسوسه شود. اما این کار را نخواهیم کرد. چون با پایین آمدن قیمت این محصول استراتژیک، زعفرانکاران در سال  پیش رو با ضرر و زیان هنگفتی روبرو خواهند شد.

وی تصریح کرد: اکنون هر کیلو زعفران در خارج از مرزهای ایران بیش از ۱۵۰۰ دلار قیمت دارد. اگر پروازها و صادرات کالا به صورت هوایی دوباره آغاز شود، مبالغ زیادی عایدمان خواهد شد.

وی در خصوص اقدامات سازمان تعاون روستایی برای فائق آمدن بر مشکلات موجود در موضوع عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی گفت: یکی از الگوهایی که در سطح کشور و وزارت خانه در جریان است، الگوی خریدهای توافقی است. همچنین در تلاشیم که در این زمینه بازارهای داخلی را راه اندازی کرده و مشکلات صادرات به بازارهای خارجی را نیز مرتفع کنیم. اکنون برخی از باراندازهای کشاورزی و بازارهای داخلی در حال احداث و فعال شدن است.

مطالبات بیش از نیمی از زعفران کاران تسویه شده است

مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی نیز در ادامه گفت: تاکنون مطالبات بیش از ۵ هزار نفر از زعفران کاران خراسانی به طور کامل تسویه شده است. همچنین حدود ۷۲ درصد از مطالبات دیگر کشاورزان زعفران کار پرداخت شده و در تلاشیم که به زودی تمامی طلب کشاورزان باقی مانده نیز پرداخت شود.

مهندس ایرج ناصری مقدم ادامه داد: زعفران کاران استان های خراسان شمالی و جنوبی به طور کامل طلبشان را دریافت کرده اند و افراد طلبکار باقی مانده، صرفا در خراسان رضوی حضور دارند. به عبارت دیگر می توان گفت که طلب کشاورزانی که تا ۴ کیلو و ۸۰۰ گرم از زعفران های خود را در اختیار سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی قرار داده بودند به طور کامل پرداخت شده است. کشاورزانی که بیش از ۴ کیلو و ۸۰۰ گرم زعفران تحویل داده اند در واقع کشاورزانی دارای زمین های کشاورزی بزرگتر و وسع مالی بهتر هستند و حدود ۲۸ درصد از طلب این افراد باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: تامین اعتبار خرید محصولات حمایتی از جمله زعفران با بانک های عامل است. به همین دلیل برای پرداخت طلب کشاورزان نیاز به همکاری بانک مرکزی و بانک های عامل با این سازمان داریم.

وی ابراز داشت: تاکنون وجوه واریزی ای که توسط سازمان برنامه و بودجه و بانک های عامل به حساب تعاون روستایی واریز شده است، حداکثر ۱۲ ساعت در حساب بوده و به سرعت تحویل زعفران کاران شده است. اما زمانیکه از طرف بانک ها مبالغ تعیین شده واریز نشود کار با مشکل روبرو می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    0 0
    آبان 98 زعفران دادم الان مرداد 99 و 40 درصد از طلبم مانده که انگار 10 درصد مانده چون ارزش پولم نابود شد شما جز سودجویی کار دیگری نمیکنید