رئیس اتحادیه صنف آبکاران گفت: قیمت هر کیلو ورق مسی تا قبل از تعطیلی ها ۶۰ هزار تومان بود ولی در حال حاضر قیمت هر ورقه مسی به ۱۱۰ هزار تومان یعنی چیزی حدود ۹۰ درصد نسبت به زمان مشابه اش در سال قبل افزایش پیدا کرده است

افزایش 90 درصدی قیمت مس/ رونق بازار خوب است

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: محمد رضا سلیمانی فرد رئیس اتحادیه صنف آبکاران مشهد در خصوص وضعیت بازار ساخت ظروف و لوازم مسی گفت: بعد از دو ماه که از تعطیلی صنوف مختلف از جمله سازندگان ظروف مسی و صنف ابکاران می گذرد خوشبختانه این روزها بازار با وجود افزایش قیمتی که در حوزه هر کیلو ورق مسی داشته ایم از رونق خوبی برخوردار است.

وی ضمن اشاره به گرانی ورقه های مسی ادامه داد: هر چند در مدت همین دوماه قدرت خرید همکاران ما پایین آمده است ولی با این حال بازار از استقبال خوبی از سمت مصرف کننده روبه رو شده است. قیمت هر کیلو ورق مسی تا قبل از تعطیلی ها ۶۰ هزار تومان بود ولی در حال حاضر قیمت هر کیلو ورق مس به ۱۱۰ هزار تومان یعنی چیزی حدود ۹۰ درصد نسبت به زمان مشابه اش در سال قبل افزایش پیدا کرده است.

سلیمانی فرد افزود: چند مورد در بحث تهیه مس مطرح است که از آن جمله می توان به بحث تولید اشاره کرد که اصلا چیزی به عنوان قیمت مطرح نیست. چون اجرت هر کیلو ورق مس برای هم صنفان ما حدود ۹ هزار تومان محاسبه میگردد که متاسفانه با افزایش قیمت مواد اولیه و اجرت ثابت تغییری نمی کند و این موارد تولید کنندگان را با مشکل مواجه کرده است. این روزها قیمت مواد اولیه ساخت و تولید ظروف مسی از جمله قلع تا ۹۰ درصد افزایش داشته است. اما چیزی که مطرح است و عموما مصرف کننده را با مشکل مواجه می سازد افزایش قیمت هر کیلو ورق مس و دیگر قیمت هایی است که توسط دلالان بر مصرف کننده تحمیل می شود. تا جایی که در حال حاضر حدود ۶۰ درصد به قیمت هر کیلو لوازم و ظروفی که با مس تولید و ساخته می شود اضافه شده است. و این افزایش قیمتی با توجه به اینکه اغلب این ظروف تزئینی و دکوری است مسلما نمی تواند بازار پرفروشی داشته باشد چون در اولویت خرید مردم نیست.

سلیمانی فرد بیان کرد: جدای از مس فلزاتی مانند استیل، روی و برنج و... هم افزایش قیمت چشمگیری داشته اند. حتی در بخش ابکاری صنعتی موادی مانند نیکل، کروم وانواع اسیدها و... هم که به امور صنعتی و  بهداشتی ربط پیدا می کنند و تماما همه از خارج از کشور وارد می شوند هم از این قاعده پیروی می کنند تا جایی که با این وضعیت قیمت ها متاسفانه  خیلی از واحدهای صنفی با رکود مواجه شده اند.

وی در خصوص تشخیص مس تقلبی از اصل توضیح داد: ما چیزی به نام مس تقلبی نداریم. ممکن است برخی از ظروف مسی کمی نازک تر باشد که آنهم به دلیل این است که با ماشین ساخته شده است ولی چیزی به نام مس تقلبی در بازار وجود ندارد. یکسری ظروف هستند که دست سازند و یکسری که با ماشین تولید می شوند.

سلیمانی فرد در توضیح فرق تولید ظروف دست ساز و ماشینی گفت: فرق ظروف مسی دست ساز با ماشینی در این است که در ساخت ظروف دست ساز کف ظرف از یک ورق مس ضخیم تر که با چکش و دست فرم داده شده است تشکیل می شود که این خود مبین زحمت فراوانی است که سازندگان برای یک چنین تولیداتی می کشند در حالی که در تولیدات ماشینی چون نمی تواند از دو تکه ورق مسی در ماشین استفاده کنند از ورقه های نازک تر استفاده می کنند که این خود باعث کوتاه شدن عمر می شود.

رئیس اتحادیه صنف آبکاران در توضیح کیفیت ظروف مسی موجود در بازار گفت: ورقه های مسی که در بازار به اشکال و لوازم مختلف تولید می شود همه از معادن مس کرمان استخراج می شود و فوق العاده کیفیت بالایی دارد. این که می گویم کف ظروف دست ساز ضخیم تر است به این علت است که انتقال حرارت بهتر صورت می گیرد.

وی در خصوص  اشکالاتی که در ظروف مسی وجود دارد و ممکن است سلامت افراد را به خطر بیندازد گفت: ظروف مسی برای استفاده باید قلع اندود شوند که این مورد از نظر بهداشتی حائز اهمیت بسیاری است چون برای سلامت افراد واجب است.

وی در خصوص کارگاه های ساخت ظروف مسی مشغول در مشهد گفت: خوشبختانه تعداد گارکاه هایی که در بحث مس فعالیت می کنند بیشتر شده و علت ان هم این است که استقبال مردم از ظروف مسی بیشتر شده است هر چند در مقطعی به خاطر کرونا با مشکلاتی مواجه شدیم ولی به هر جهت استقبال از ظروف مسی نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر اقشار ضعیف و کم درآمد در این رشته مشغول به فعالیت می باشند نیاز به حمایت بیشتری از سوی مسئولینی چون اداره مالیات، اداره کار، بیمه اجتماعی هستند تا این افراد بتوانند با تامین تسهیلات کم بهره به پایداری این شغل سنتی که افراد زیادی در آن مشغول به کار هستند کمک کنند

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.