مصیب نعیمی کارشناس و تحلیلگر مسائل جهان عرب و غرب آسیا می‌گوید مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق با صدور دستور بازداشت تعدادی از فرماندهان حشد الشعبی بر مبنای گزارش فریب آمریکایی‌ها در دام آنها افتاد و در آغاز کار خود یک گاف سیاسی بزرگ داد که موجب بی اعتمادی گروه‌های عراقی به وی شد. وی معتقد این این پروژه برای ارزیابی واکنش گروه های سیاسی و البته سنجش جایگاه و نوفذ ایران در عراق هم بود.

کاظمی گاف بزرگی داد/ آمریکایی‌ها انتظار داشتند با حمله به پایگاه حشدالشعبی چیزی برای متهم کردن ایران پیدا کنند

قدس آنلاین: یورش نیروهای یگان مبارزه با تروریسم عراق با همکاری آمریکایی ها به مقر نیروهای حشدالشعبی در بغداد و دستگیری تعدادی از فرماندهان این نیرو به دستور مصطفی الکاظمی در همین آغاز راه دولت جدید عراق سبب خصومت میان نیروهای مقاومت و جریانهای شیعه با نخست وزیر جدید شد.

این اتفاق درست در هنگامه مذاکرات راهبردی و سطح بالا میان واشنگتن و بغداد  نشان داد که یک پروژه طراحی شده و هدفدار قرار بوده اجرا شود اما واکنش گسترده گروه های سیاسی عراقی به ویژه گروه های شیعه و بازتاب منفی این موضوع در افکار عمومی عراق سبب شد این توطئه ناکام بماند.

ظاهرا در این ماجرا دستوراتی برای حمله به مقر الحشد الشعی در منطقه الدوره بغداد به بهانه وجود موشک های کاتیوشا و سکوهای پرتاب موشک صادر شد و به دنبال آن نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم عملیات را اجرا کرده و شماری از افراد وابسته به الحشد را بازداشت کردند و فقط سلاح های سبک نگهبانان و مهماتی یافتند و هیچ موشک یا سکوی پرتاب موشکی مشاهده نشد. گفته می شود این موضوع به دلیل گزارش نادرست آمریکای ها صورت گرفته است.

آمریکایی ها گروه حشد الشعبی را یک گروه نظامی وابسته به ایران می‌خوانند و آنرا نماید نفوذ و هژمونی ایران در عراق می‌دانند. در جریان مذاکرات راهبردی میان دولت آمریکا و عراق یکی از مطالبات اصلی واشنگتن خلع سلاح این گروه و دیگر گروه ‌ها های مردمی و شیعهاست که آمریکایی ها آنها را میلیشیای عضو محور مقاومت می دانند.

«نوری المالکی»، نخست وزیر پیشین  عراق می‎گوید «تشکیلات حشدالشعبی از پیشروان پیروزی و نماد قدرت در عراق به شمار می‌روند و باید جایگاه و احترام آن‌ها حفظ شود.»

در همین حال «اکرم الکعبی»، دبیرکل مقاومت اسلامی نجباء با اشاره به حوادث پنجشنبه بغداد و بازداشت شماری از نیروهای حشد الشعبی خطاب به مسببان این حادثه گفت «جهت‌گیری خود را برملا کردید پس چه بهتر که توهم نداشته باشید.»

همچنین دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق نیز با انتشار بیانیه‌ای، این اقدام را خطرناک توصیف کرد.

«قیس الخزعلی»، گفت «حمله به مقر حشد الشعبی اقدام خطرناکی است و رییس حشد الشعبی باید این موضوع را حل می‌کرد. وی به نخست وزیر عراق هم تلویحا هشدار داد که با آتش بازی نکند.»

در بخشی از این بیانیه ضمن اشاره به مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی، آمده «ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق اشغالگری به شمار می‌رود.»

همچنین «ابوعلا الولائی»، دبیرکل گردان‌های مقاومت سیدالشهدا نیز به این رویداد واکنش نشان داده و اعلام کرد «حشد الشعبی و یگان مبارزه با تروریسم عراق دو بازوی قوی عراق هستند و ایجاد تفرقه بین آنها به نفع هیچ گروهی نیست.»

در پی این واکنش‌ها مصطفی الکاظمی ناگزیر به عذر خواهی از حشدالشعبی شد و در صدد جمع کردن ماجرا برآمد اما از نگاه گروه های سیاسی عراقی این اتفاق یک گاف بزرگ و ناشی گری در همین آغاز کار کاظمی بود که بازسازی اعتماد به وی را در ادامه فعالیت دولت او دشوار می‌کند. ضمن اینکه لزوم هوشیاری در برابر توطئه های و فشارهای بعدی آمریکایی ها را گوشزد می‌نماید.

مصیب نعیمی کارشناس مسائل جهان عرب در گفتگو با قدس آنلاین با بیان اینکه این اتفاق موجب تنش داخلی در عراق شد و کار کاظمی را برای مدیریت بحران سخت‌تر کرد،اظهار داشت:  الان حشد الشعبی و گروه‌های شیعه عراقی مثل نجبا، گردانهای مقاومت و عصائب اهل حق و امثالهم علیه این اقدام مصطفی کاظمی و حرکت مشکوک یگان مبارزه با تروریسم عراق موضع گرفتند و آن را نوعی تبانی با آمریکا عنوان کردند.

وی گفت: اگر چه کاظمی زود به اشتباه خود پی برد و عذرخواهی کرد و گفت جبران می‌کند اما این اقدام بازتابهای زیادی داشت و وضعیت کاظمی را دشوار می‌کند. عراق الان در شرایطی نیست که توان تحمل یک درگیری داخلی را داشته باشد و دولت کاظمی باید به سرعت این خطای راهبردی را جبران کرده و از گروه های شیعه دلجویی و جبران کند  وگرنه در آینده پیشبرد برنامه های سیاسی‌اش دشوار خواهد شد.

نعیمی با بیان اینکه این اتفاق کاملا مرتبط با فشار آمریکایی‌ها و طراحی و زمانبندی بود که از قبل انجام داده بودند، تا در جریان مذاکرات راهبردی با دولت عراق این پروژه را اجرا و خواسته خود را برای خلع سلاح گروه های شیعه همچون حشد الشعبی و حزب‌الله عراق و ... مطرح کنند، تصریح کرد: دولت کاظمی هم با این تصور  واهی که در مذاکرات می‌تواند یکسری امتیاز از آمریکایی‌ها بگیرد با این پروژه همراهی کرد، اما به سرعت فهمید که چه اشتباه بزرگی را مرتکب شده است.

این تحلیلگر مسائل منطقه با با اشاره به اینکه  آمریکایی‌ها هم با انجام این پروژه در حین مذاکرات راهبردی با دولت کاظمی اهدافی داشتند که یکی از آنها ایجاد اختلاف در داخل عراق میان گروه‌های سیاسی با هم و میان آنها با دولت بود تا مانع همگرایی آنها شوند، گفت: این اتفاق سبب شد تا گروه‌های شیعه به شدت به کاظمی پرخاش و از وی انتقاد کنند. آمریکایی‌ها تصور می‌کردند اگر اختلاف میان دولت با گروه های شیعه بالا بگیرد و کاظمی تضعیف شود می‌توانند از او امتیاز بگیرند اما ورق برگشت و  شرایط الان برای آمریکایی‌ها خوب نیست.

وی اضافه کرد: عوامل تاثیر گذار دیگری هم در این ماجرا موثر بود و یک فریب صورت گرفت. آمریکایی ها اطلاعات غلط به دولت و نیروهای عراقی دادند. بعد از بازداشت هم گفته شد این دستگیری ها موقت و محدود است  و بعد از بازجویی افراد و فرماندهان حشد الشعبی آزاد خواهند شد و اگر خوشبین باشیم به نظر می رسد کاظمی رودست خود و سادگی به خرج داد و تصور می‌شود آمریکایی‌ها رو راست هستند اما به سرعت فهمید که در دام افتاده است.

مصیب نعیمی خاطرنشان کرد: کاظمی اگر چه از طریق واسطه ها و هم در دیدارهایی که داشته پشیمانی و عذر خواهی‌اش را  اعلام کرده اما تا وضعیت عادی شود هم زمان می برد و هم او باید مصداق‌های دیگری را در رفتارش نشان دهد که در مسیر اصلاح است.

وی درباره این گمانه که پروژه مذکور برای ارزیابی بازتاب و واکنش گروه های عراقی و سنجش نفوذ و موقعیت ایران در فضای سیاسی عراق اجرا شده نیز گفت: این موضوع دور از واقعیت نیست زیرا وقتی چنین پروژه ای اجرا می شود اهداف و چشم انداز آن وسیع و درازمدت است. قطعا موضوع زهر چشم گرفتن از چند نیروی حشدالشعبی نبوده. مسئله ارزیابی واکنش داخلی عراقی‌ها، تحلیل میزان توان و قدرت گروهای  مقاومت و مردمی شیعه و جایگاه آنها و جایگاه و توان کاظمی هم بوده است. البته مسئله ارزیابی واکنش ایران و میزان نفوذش در عراق هم برای آمریکایی ها در اولویت است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: این اتفاق از سوی دیگر نشان داد که برخی عناصر سیاسی در عراق تثبیت و بقای موقعیت خود را به حمایت آمریکایی ها وابسته می بینند.  آمریکایی ها گروه‌های مقاومت عراقی از جمله حشد الشعبی، عصائب اهل حق، گردانهای مقاوت سیدالشهدا و حزب الله عراق را وابسته و نزدیک به ایران می‌دانند و مایلند قدرت آنها را محدود کنند.آنها مصوبه خروج نیروهای آمریکایی از عراق در پارلمان این کشور را هم از چشم همین گروه‌های شیعه می‌بینند و تلاششان برای به حاشیه راندن این گروه ها در راستای مقابله با توان ایران در منطقه است.

نعیمی با تاکید بر اینکه آنها تصور می‌کردند که زمینه و بستر خوبی برای اجرای این پروژه فراهم کرده‌اند اما این اتفاق به شکلی کاملا احمقانه و ساده لوحانه اجرا شد و تاثیر و بازتاب منفی داشت، اظهار داشت: آمریکایی‌ها تصور می‌کردند با این دستگیری می‌توانند چیزی برای متهم کردن ایران پیدا کنند اما چیزی دستشان را نگرفت. آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد تنش‌های امنیتی هستند. اما در این مرحله و در حین مذاکرات راهبردی میان واشنگتن و بغداد این حرکت یک سوتی امنیتی بود و نشان داد اشتباهات طراحی چنین پروژه‌هایی در این سطح نیز خیلی بزرگ است و هزینه‌های زیادی هم دارد.

وی با بیان اینکه هزینه این کار هم برای آمریکایی ها سنگین بود و هم برای دولت کاظمی، گفت: الان حشدالشعبی هم در عرصه سیاسی در داخل عراق دست بالا را دارد و محبوب است و هم در عرصه امنیتی دست بالا را دارد و می تواند بر آمریکایی‌ها فشار بیاورد. افکار عمومی عراق هم به این باور رسیده که آمریکایی ها به دنبال ثبات و منافع عراق نیستند و با ایجاد ناامنی، اقدامات تحریک آمیز و مخرب، ایجاد تنش، حمایت از گروه های تروریستی و .... می خواهند ثبات عراق را به هم بزنند تا بقای خودشان را تضمین کنند. این حرف اگر چند ماه قبل گفته می شد خیلی مستند و ملموس نبود اما الان عراقی ها در این مورد هوشیار هستند.

وی در پاسخ به این سوال که اتفاق مذکور چه تاثیری بر موضوع مذاکرات دولت عراق و واشنگتن در مورد مصوبه پارلمان برای خروج نیروهای آمریکایی خواهد داشت، خاطرنشان کرد:  دولت عراق مجبور است مصوبه مجلس را به نوعی به آمریکایی ها تفهیم کند. آمریکایی ها هم برای دولت عراق خط و نشان می‌کشند که این کار تبعاتی رای بغداد دارد. آمریکایی ها به دنبال وقت کشی هستند. آنها   برای جلوگیری از مطرح و دنبال شدن این بحث بهانه تراشی می کنند و کارشکنی خواهند کرد که تبعا بخشی از آن ایجاد چالش‌های امنیتی برای عراق است ولی راهبرد کلی آنها وقت کشی است.

بنابراین متصور نیست که این مذاکرات ظرف چند ماه نتیجه دهد و به خروج آمریکایی ها منجر شود و بحثی چالشی برای دولت عراق خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.