رییس شورای اسلامی شهرستان مشهد گفت: اگر امروز می‌گویند معتاد مجرم نیست دلیل نمی‌شود معتادان به راحتی در معرض دید عموم و مکان‌های عمومی مواد مخدر مصرف کنند.

مجرم نبودن معتاد مجوز مصرف علنی مواد مخدر نیست

به  گزارش قدس آنلاین، شهناز رمارم  در جلسه علنی شورای اسلامی شهرستان مشهد افزود: اکنون با استعمال علنی مواد مخدر در سطح شهر، قبح رفتارهای بیمارگونه مصرف مواد مخدر در حال ازبین رفتن است و چنین صحنه‌هایی در مناطق کم برخوردار و حاشیه بیشتر به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: باید مکان‌ها و محل‌های مصرف مواد مخدر در محلات را شناسایی نمود اما نیروی انتظامی می‌گوید کمبود نیرو دارد و از طرفی نیروی مقاومت بسیج نیز می‌گوید اختیارات قانونی برای برخورد با معتادان را ندارد لذا به هر طریق که شده متولیان امر باید امنیت مصرف مواد مخدر در شهر را برهم بزنند.

عضو شورای اسلامی شهرستان مشهد گفت: شایسته است مردم و نیروهای مردمی با حضور در بوستان‌ها و مناطق عمومی، امنیت مصرف مواد مخدر توسط معتادان را برهم زده و با آنان برخورد کنند.

افزایش شیوع اعتیاد میان کارگران و دانشجویان

وی همچنین با استناد به گزارش شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان افزود: با وجود برخی موفقیتها در کنترل اعتیاد در خراسان رضوی، میانگین شیوع مصرف مواد مخدر در بخش کارگری و دانشجویی استان از میانگین کشوری آن بیشتر  است، هرچند وجود فرصت‌های شغلی زیاد و تجمیع مراکز آموزش عالی در مشهد می‌تواند عامل افزایش این دو نرخ باشد اما همه اینها زنگ خطر است.

رمارم نرخ شیوع اعتیاد در میان نیروی کار استان را ۳۲ درصد عنوان کرد و ادامه داد: این نشان می‌دهد باید دستگاه‌ها و نهادهای دیگر مرتبط با مواد مخدر نیز به این جلسات دعوت شوند و از عملکرد خود گزارش دهند.

وی گفت: توسعه زیرساختهای آموزش در کشور به دست آموزش و پرورش انجام می‌شود و باید هزینه‌های گزافی که امروز برای زدودن چهره زشت اعتیاد در جامعه انجام می‌شود قبلا با مقدار کمتر برای توسعه آموزش و پرورش هزینه می‌شد.

رییس شورای اسلامی شهرستان مشهد افزود: شکل‌گیری ذهن‌ها از کلاس‌های درس شروع می‌شود لذا به پژوهشگاه‌ها، مدارس و کلاس‌های درس باید بها دهیم.

هدفگذاری تثبیت نرخ شیوع اعتیاد در استان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: همه دستگاه‌ها باید به سهم خود در مبارزه با مواد مخدر عمل کنند، حجم تهدید بسیار است و اما فرایند مقابله و حرکت در مبارزه با مواد مخدر ثابت است ولی در این مسیر تشکل‌های غیردولتی در بخش درمان ورود خوبی داشته‌اند.

محمدحسین صالحی با اشاره به نرخ ۲.۷ درصدی شیوع اعتیاد در این استان افزود: از جمله اقداماتی که امسال باید در استان مورد توجه دستگاه‌ها قرار گیرد تثبیت نرخ شیوع مواد مخدر است.

وی همچنین کاهش سن اعتیاد، گرایش به مواد مخدر صنعتی و افزاش اعتیاد میان بانوان را سه چالش عمده در مبارزه با اعتیاد در این استان دانست و ادامه داد: ساماندهی معتادان متجاهر در سال جاری از جمله برنامه‌هایی است که با حجم بیشتر و قابل توجه آغاز شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی شمار معتادان متجاهر در این استان را حدود ۹ هزار نفر اعلام کرد و گفت: بانوان ۱۰ درصد معتادان متجاهر استان را تشکیل می‌دهند و از طرفی مقرر شده است ظرفیت کنونی نگهداری هزار و ۸۰۰ معتاد متجاهر استان تا پایان سال به هشت هزار و ۵۰۰ نفر افزایش یابد.

وی افزود: این شورا امسال تاکنون در حوزه درمان معتادان متجاهر ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه کرده و شورای شهر مشهد نیز ۳۰ میلیارد ریال به این مهم اختصاص داده است.

صالحی ادامه داد: در مجموع تا پایان امسال با همیاری شهرداری، استانداری و سپاه امام رضا (ع) به ظرفیت نگهداری معتادان در کمپ برزش آباد هزار نفر و اردوگاه حسن آباد نیز سه هزار نفر افزوده می‌شود.

وی به دغدغه ایجاد مراکز نگهداری معتادان متجاهر در سایر شهرستان‌های استان اشاره کرد و گفت: مقرر شده در پنج شهرستان خراسان رضوی در مجموع  مراکزی برای نگهداری هزار معتاد متجاهر به صورت مشارکتی ساخته شود که اولین مرکز نیز هفته گذشته افتتاح شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با بیان اینکه باید چرخه ورود افراد جدید به جمع معتادان قطع شود افزود: در این راستا در قالب طرح آموزشی "یاریگران زندگی" ۱۸ میلیارد ریال به آموزش پرورش استان تخصیص یافته است، هرچند این بودجه کفاف نیازها را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: سال گذشته جلسه آسیب شناسی در باب اعتیاد با برخی نهادها و دستگاه‌ها برگزار شد و ۱۰ تفاهمنامه در این چارچوب با دستگاه‌های مختلف استان منعقد گردید، همچنین ۱۰۰ خانه ورزش روستایی نیز با مشارکت اداره کل ورزش و جوانان و اداره کل امور روستایی استانداری خراسان رضوی تاسیس شد.

در این مراسم مدیران محلی سه منطقه آموزش و پرورش شهرستان مشهد شامل تبادکان، احمدآباد و رضویه به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص مقابله با اعتیاد در مدارس این مناطق پرجمعیت و کم برخوردار پرداختند. کمبود بودجه، موازی کاری دستگاه‌های اجرایی در امر آموزش و مقابله با اعتیاد و حضور کم رنگ عوامل انتظامی در اطراف محیط‌های آموزشی از دغدغه‌های مطرح شده توسط آنان بود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.