۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 709839

یادداشت/

بی‌مهری، اوضاع مسکن را چنین رقم زد

مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس بازار مسکن و استاد دانشگاه

اساساً مسئله مسکن با موضوعی به نام تولید و افزایش ساخت وساز گره خورده است، به این معنا که عرضه بیشتر مسکن منجر به ایجاد توازن، پاسخگویی به نیاز متقاضیان واقعی و خارج کردن دلالان و واسطه‌گرانی است که حضورشان در این بازار به واسطه کاهش عرضه، افزایش تقاضا و در نهایت بهره‌برداری از عدم‌توازن بازار، به نفع سودهای کلان خود است.

قدس آنلاین: دولت آقای روحانی زمانی سکان دولت را به دست گرفت که مردم با طرح مسکن مهر آشنا شده و امیدوار به خانه‌دار شدن بودند. به هر حال افزایش عرضه مسکن موجب ساماندهی بیشتر بازار می‌شود و مسکن  مهر نیز قاعدتاً برای ساماندهی به نیاز مردم و ساخت و ساز بیشتر و خانه‌دار شدن مردم، در دستور کار دولت وقت قرار گرفته بود، بنابراین دراین موضوع که افزایش عرضه به ایجاد تعادل و کاهش قیمت در بازار کمک می‌کند، کسی شک ندارد، مسئله این است که طرح‌هایی مثل مسکن مهر به عنوان پروژه‌های انبوه‌سازی مسکن باید با سنجیدگی کامل در انتخاب زمین، نحوه اجرا، طراحی، بافت شهری و تأمین زیرساخت‌های اصلی و مورد نیاز ساکنان این واحدها، توأم باشد و وجود هر گونه ضعفی مانع بزرگی در تحقق هدف اولیه انبوه‌سازی مسکن در این دست واحدهای مسکونی می‌شود. قطعاً اگر دولت آقای روحانی برخی ضعف‌ها و اشکال‌های طرح مسکن مهر را به صورت ساختاری برطرف می‌کرد و هر چه عرضه مسکن بیشتر اتفاق می‌افتاد، بازار در حالت تعادل و توازن قرار می‌گرفت و امروز مشکل مسکن و گرانی مسکن و اجاره‌بها به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مردم تبدیل نشده بود، بنابراین افزایش عرضه زمانی نتیجه مثبتی به دنبال خواهد داشت که زیرساخت‌های شهری مورد نیاز ساکنان پروژه‌ها به صورت کامل ساخته و در دسترس آن‌ها قرار داده شود.

متأسفانه دولت آقای روحانی و در وزارت آقای آخوندی این دولت و این وزیر به خوبی نتوانست از پس تعهداتی که به مردم در مسکن مهر داده شد، برآید. یعنی می‌توان گفت تنها در حدود یک‌سوم مجموعه تعهداتی که در مسکن مهر به مردم داده شد، محقق و عملیاتی شد. در حالی که انتظار می‌رفت با تکمیل طرح و رفع نواقص، بخش بزرگی از تکمیل مسکن مهر و خانه‌دار کردن مردم در دوره بعدی یعنی دولت آقای روحانی کلید زده می‌شد که بنا به دلایل مختلف اعم از ورود کشور به مرحله تحریم و کاهش منابع اقتصادی دولت و عدم توجه سیاست‌گذار به مسئله مهم مسکن، تعهدات مسکن مهر نیمه‌تمام باقی ماند و متأسفانه همچنان بخشی از پروژه  روی زمین باقی مانده است. قطعاً اگر دولت آقای روحانی به موضوع تکمیل نواقص و افزایش ساخت مسکن مهر در جای جای ایران اهتمام می‌ورزید، امروز بار سنگینی از دوش مستأجرانی که حتی ناتوان از تأمین معیشت روزمره خود هستند و مسئله اجاره‌بها نیز مشکل بزرگی شده که راهکاری برای آن نیست، برداشته می‌شد، که متأسفانه دولت به چنین مسئله مهمی اهتمام نشان نداد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.