کاربران فضای مجازی، فعالان فرهنگی و تشکل‌های فرهنگی مذهبی مشهد این روزها از فضاسازی شهری برای دهه کرامت انتقاد دارند و معتقدند مدیریت شهری در این زمینه کم‌کاری کرده است.

گلایه‌ها از ضعف شهرداری برای فضاآرایی مشهد در دهه کرامت / آه از این «شهر» که در وی «اثری» نیست که نیست...

به گزارش قدس آنلاین، «مشهد مهیّای دهه کرامت نیست»، این جمله‌ای است که این روزها بسیار در فضای مجازی به چشم ما مشهدی‌ها خورده و بارها دیدیم که مطالبه‌گران و دلسوزان فرهنگ و معنویت این شهر از آماده نبودن فضای شهری برای برپایی جشن میلاد امام معصومی که سال‌ها پیش با ورودش به کشور مایه برکت بسیاری برای این سرزمین شد، گلایه کرده‌اند.

اما ماجرا به همینجا ختم نشده بلکه نصب بنر تبلیغاتی یک شرکت مواد شوینده در فضای شهری مشهد و مقایسه آن با بی‌توجهی مسوولان شهری به هویت شهر و عدم آذین بندی مشهدالرضا در دهه کرامت، واکنش فعالان مجازی را برانگیخته است.

مشهد را آذین بندی کنید

مجید طهوریان عسکری در توئیتی نوشته است: «آقای مسئول محترم؛ اینجا سرزمین خورشید، مشهدالرضاست. اگر کروناست و نمیشه جشن در دهه کرامت برگزار کرد، شهر رو که میشه برای تولد امام هشتم آذین بست. این اتفاق، به قدر کوه پارک اهمیت نداره؟ آقا لطفا امام رضا(ع) را سیاسی نکنید مشهد را آذین بندی کنید.»

شرمنده آقا شدیم

اکانت توئیتری اخبار مشهد هم نوشته است: «قبول کنیم برای دهه کرامت کم گذاشتیم. این شهر آماده میلاد امام رضا علیه السلام نیست! اینجا انگار مشهدالرضا علیه السلام نیست!»

تنزل هویت شهر برای تبلیغ محصول

محسن هوشمند هم در انتقاد به محتوای بنر تبلیغاتی پاکشوما نوشته است: «شهر مشهد؛ شهر پاکشوما؟ وقتی که الگوی توسعه شهر سال‌ها بدون توجه به هویت پیش می‌رود و عده‌ای به عنوان مسئولان شهر، امیال سیاسی شان را با عبارت امیدو زندگی به نام مشهد می‌چسبانند، شرکت تولید لوازم شوینده هم جری می‌شود و برای تبلیغات محصولش هویت شهر را تا این حد به تنزل می‌کشاند!»

مشاوره بدون دریافت حقوق!

ملیحه طوسی هم در توئیتی نوشته  است: «وا اسفاه خواستم از وضعیت کم کاری شهرداری برای آذین بندی در مهمترین مناسبت شهر امام رضا توئیت بزنم که دیدن این بنر آه از نهادم برآورد! جناب آقای کلایی اینجاب حاضرم بدون دریافت حتی یک ریال به معاون فرهنگی شما مشاوره بدهم و یک شهر را از این قصور و ابتذال فرهنگی خلاص کنم!

شهر را رضوی معرفی کنید

کاربر دیگری هم نوشته است: «تادیروز شهر مشهد شهر جود و کرامت رضوی بود اما الان شده شهر پاکشوما...! در دهه کرامت جریان نگاه اقتصادی و سکولاریسم دینی و کم اهمیت جلوه دادن حرم رضوی در برابر مراکز خرید و تفریحی، ظهور و بروز بیشتری پیدا کرده است. آقای کلایی مشهد را رضوی معرفی کنید نه اقتصادی»

جای خالی کاروان‌های خودرویی در دهه کرامت

سعید حاجی ابراهیمی هم که از قاریان و اساتید قرآنی مشهد است و دغدغه فرهنگ اسلامی این شهر را دارد با انتقاد از عملکرد شورای اسلامی شهر مشهد، به نمایندگان مردم در این پارلمان شهری نمره مردودی می‌دهد.

وی با انتقاد از عملکرد کمیسیون فرهنگی شهر مشهد می‌گوید: ما از فضای فرهنگی شهر به شدت ناراضی هستیم و تاسف می‌خوریم که برای همه کارها بودجه هست اما برای فعالیت‌های فرهنگی بودجه وجود ندارد.

حاجی ابراهیمی می‌گوید: فضاآرایی شهری در ایجاد شادی مردم تاثیر بسیاری دارد چند وقت قبل برای ولادت امام جواد(علیه السلام) کاروان‌های خودرویی برپا بود که شور و شوق بسیاری بین مردم ایجاد کرد، حتی راهپیمایی در ایام شیوع کرونا هم به صورت خودرویی انجام شد، مسوولان این بار هم باید همین کار را انجام دهند.

این فعال قرآنی میزان تزئینات شهری در دهه کرامت را صفر می‌خواند و می‌افزاید: مسوولان آذین بندی شهری را که می‌توانند انجام دهند اما از کوچک‌ترین کار فرهنگی هم دریغ می‌کنند، امروز از میدان شهدا که مرکز شهر است عبور می‌کردم اما مناسب با دهه کرامت کاری انجام نشده بود.

برای پیگیری ماجرای کم توجهی به فضاآرایی و تزئینات شهری سراغ محمد محسن مصحفی معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد را گرفتیم اما برای دریافت جواب به صدرا یوسفی معاون فرهنگی سازمان اجتماعی و فرهنگی ارجاع داده شدیم.

فضاآرایی شهری از سال گذشته بیشتر است

یوسفی درخصوص مناسب ندانستن فضاآرایی شهری می‌گوید: حجم کاری که در دهه کرامت امسال و در این دوره انجام دادیم به مراتب نسبت به دوره‌های قبل بیشتر بوده و چند بخش فضا آرایی جدید از جمله بیرق‌های سردر مغازه‌ها، پارچه نوشته جداره ستون پل‌ها که حتی سال قبل نبوده، تعداد پرده‌های آویز و تعداد و متراژ ریسه الوان که در شهر آویز شده است را هم اضافه کرده‌ایم.

پیشفرض شما اشتباه است

وی متذکر می‌شود: این تبلیغات در سطحی از شهر که در همه مناسبت‌ها انجام می‌شود و سال‌های قبل هم کار شده انجام گرفته است، حتی تعداد بیرق‌ها، پرده‌ها و ریسه‌ها از سال قبل بیشتر هم شده و آیتم‌های جدیدی هم اضافه شده اما پیشفرض ذهنی شما که فضا آرایی کم است و مناسب دهه کرامت نیست، اشتباه است.

معاون فرهنگی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد می‌افزاید: آنچه در شهر نصب شده برابر سال قبل و در بخشی ازآیتم‌ها بیشتر هم هست، از طرفی برای اولین بار در تابلوهای عکسی که در نقاط پر تردد شهر و میادین قرار دادیم، تصاویر خادمین برجسته و مرحوم حرم مطهر رضوی با همکاری آستان قدس رضوی قرار گرفته است.

یوسفی راه حل این پیشفرض اشتباه را هم اطلاع رسانی صحیح رسانه‌ها دانست که می‌توانند برای ارائه آگاهی کمک کننده باشند.

آه از این «شهر» که در وی «اثری» نیست که نیست...

گلایه‌ها هرچند به فضاآرایی شهر این روزها زیاد است اما اگر نکاتی که معاون فرهنگی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری می‌گوید را مبنا بگیریم یک مساله خیلی به چشم خواهد آمد؛ امسال برنامه‌های مدیریت شهری در دهه کرامت نتوانسته احساس جشن و سرور را به مردم شهر منتقل کند. اگر مخاطب را در فعالیت‌های فرهنگی محوری‌ترین نقطه برنامه‌ریزی بدانیم باید بنشینیم و یک بازنگری داشته باشیم که باوجود ادعای یوسفی مبنی بر اینکه حتی افزایش فضاآرایی شهری داشته‌ایم، چرا کاربران فضای مجازی، فعالان فرهنگی و تشکل‌های فرهنگی مذهبی معتقدند فضاسازی شهری مناسبی انجام نشده و به تعبیری شعر حافظ را اینگونه یاد می‌کنند که «آه از این «شهر» که در وی «اثری» نیست که نیست».

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.