یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: هر شب حدود ۹۰ تا ۱۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در مشهد بستری می‌شوند.

هر شب حدود ۹۰ تا ۱۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در مشهد بستری می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا نادری، در خصوص‌ شرایط مشهد از نظر کرونا اظهار کرد: شرایط مشهد از لحاظ شیوع بیماری کرونا مانند ماه‌های اسفند و فروردین و شاید بدتر از آن موقع شده است. اورژانس‌ها و بخش‌هایی از بیمارستان پر از مبتلایان به کرونا است؛ به طوری که بیشتر کادر درمانی نیز درگیر و مبتلا شده‌اند، مشکل کادر درمانی داریم و تحت فشار هستیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزود: مهمترین علت افزایش شیوع کرونا  این است که مردم این قضیه را جدی نمی‌گیرند. صداوسیما و رسانه‌ها نیز مانند قبل تاثیرگذار نیستند. شرایط برای مردم عادی شده است؛ زیرا آنها در بیمارستان‌ها نیستند، نمی‌بینند و حتی برخی آمارها را نیز نمی‌دانند. مردم زود فراموش کردند و فکر می‌کنندکه بیماری کنترل شده در صورتی که شرایط بحرانی‌تر شده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی به مردم ضعیف شده است، گفت: اطلاع‌رسانی به مردم ضعیف است و آنها دیگر نمی‌ترسند و به صورت عادی و بدون ماسک در خیابان و مکان‌های شلوغ تردد می‌کنند. ترافیک‌های سنگین، رفت‌و آمدهای زیاد مردم در بازارها، خیابان و رستوران‌ها نمونه‌ای از همین امر است.

از هر ۲۰ نفر یک نفر ماسک می‌زند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در بیشتر کشورهای جهان ماسک زدن اجباری است، تصریح کرد: متاسفانه بیشتر مردم ما بدون ماسک تردد می‌کنند. از هر ۲۰ نفر یک نفر ماسک می‌زند. مهمترین مشکل در شیوع مجدد این بیماری استفاده نکردن مردم از ماسک است.

نادری با اشاره به اینکه مردم مجبور هستند فعالیت شغلی خود را ادامه دهند، گفت: مردم باید موارد بهداشتی که مهمترین آن استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست‌هاست، را رعایت کنند. البته استفاده از ماسک به معنی این نیست که اصلا مبتلا به کرونا نمی‌شویم بلکه بیشترین کاربرد استفاده از ماسک این است که فرد ناقل بیماری را انتقال ندهد.

علائم کرونا تغییر نکرده، شناخت ما بیشتر شده است

وی با اشاره به اینکه علائم کرونا هیچ تغییری نکرده است، تاکید کرد: این بیماری ناشناخته است و هیچ منبعی برای آن وجود ندارد، ما به صورت کامل این بیماری را نشناخته‌ایم. در ابتدای شروع این بیماری همه تمرکزها روی علائمی مانند دستگاه تنفسی، تندی تنفس، کمبود اکسیژن و نارسایی حاد تنفسی بود و شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر این موارد بود به همین دلیل به علائم دیگر توجه نشد. اگر کسی علائم دیگری مانند اسهال و ... داشت پزشکان آن را عارضه ناشی از مصرف دارو می‌دانستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: اکنون بعد از گذشت پنج ماه تقریبا علائم تنفسی را شناخته‌ایم و به تازگی متوجه علائم دیگر شده‌ایم. در حال حاضر پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند بیمارانی که احساس تنگی تنفس و خفقان می‌کنند، ممکن است دچار اسهال شدید ۱۰تا ۱۵بار در روز شوند و  این به معنی این نیست که این بیماری با علائم تنفسی بوده و حالا گوارشی شده است، بلکه پزشکان در ابتدای شیوع این بیماری به علائم دیگر توجه‌ای نداشتند.

وی گفت: امکان ندارد که بگوییم که این بیماری ابتدا تب‌دار بوده، اما اکنون این‌گونه نیست یا ابتدا ریه درگیر شده است و حالا قسمت‌های دیگر از بدن. این نوعی ویروس است که یک درصد با علائم تب و درصدی نیز بدون علائم تب خود را در بدن نشان می‌دهد. حتی ممکن است بر روی دستگاه تنفسی و گوارشی باهم تاثیر بگذارد و گاهی اثر آن بر قسمتی از بدن بیشتر و در قسمت دیگری کمتر باشد، بنابراین می‌توان‌گفت که علائم این بیماری هیچ تغییری نداشته است و فقط در بدن افراد این علائم به‌صورت متفاوتی بیشتر و کمتر است.

کودکان با علائم بسیار کم یا حتی بدون علائم مبتلا به کرونا می‌شوند

نادری با اشاره به اینکه اگر بگویم کودکان به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند، گفته‌ اشتباهی است، خاطرنشان کرد: در واقع ابتلاء کودکان به ویروس نسبت به افراد بالغ کمتر است؛ به عنوان‌مثال آبله‌مرغان ویروس شناخته شده‌ای که در کودکان با علائم تب و... همراه است، اما در بزرگسال این علائم بسیار شدیدتر است و فرد در بیمارستان بستری می‌شود و همچنین هپاتیت A نیز همین‌گونه است؛ بنابراین بیشتر ویروس‌ها در افراد بالغ شدت بیشتری دارد. اکنون پزشکان در خصوص بیماری کرونا نیز به این نتایج دست یافته‌اند که کودکان با علائم بسیار کم یا حتی بدون علائم مبتلا می‌شوند، بنابراین علائم این بیماری تغییر نکرده و فقط شناخت ما نسبت به آن بیشتر شده است.

مسئولان باید فشار تبلیغاتی را بیشتر کنند

نادری تصریح کرد: مسئولان باید فشار تبلیغاتی را بیشتر کنند تا مردم بدانند شرایط بحرانی و شدت ابتلا و مرگ‌ومیر افزایش پیدا کرده است و شاید بدتر از قبل شده‌ایم. متاسفانه مردم این بیماری را باور ندارند، کسانی این شرایط را درک می‌کنند و از آن می‌ترسند که یک نفر از اعضاء خانواده و نزدیکان آنها به این بیماری مبتلا شده باشند.  

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه رسانه‌ها می‌توانند تاثیر گذار باشند، افزود: از رسانه‌ها خواستاریم با بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند، کسانی که این بیماری را تجربه کرده‌اند و اکنون ‌سلامتی خود را بدست آوردند و خانواده‌های داغدار که عزیز خود را از این بیماری از دست داده‌اند مصاحبه بگیرند و آن‌ها را به نمایش بگذارند. متاسفانه  تمرکز رسانه‌ها بر روی کادر پزشکی بیشتر بوده است که نمایش چند کلیپ از کادر درمان که در حال رقصیدن هستند و مردم نیز به آنها می‌خندد. متاسفانه وقتی رسانه‌ بحران‌ها و بدبختی‌ها را به شوخی بگیرد، مردم نیز آن را جدی نمی‌گیرند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.