قزوین- شهر صنعتی البرز به‌عنوان یکی از شهرهای صنعتی بزرگ در کشور قرار دارد و به دلیل صنعتی بودن و وجود کارخانه‌های متعدد به‌عنوان شهری کارگر نشین و البته مهاجرپذیر به شمار می‌رود.

اراضی الوند هم چنان در کش‌وقوس دریافت سند؛ مشکل اراضی اوقافی حل می‌شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: این شهرستان به دلیل نزدیکی به شهر قزوین و همچنین هم‌جواری با شهر صنعتی دارای موقعیتی خاص است و به همین دلیل طی چند سال گذشته شاهد حضور قوم‌ها و نژادهای مختلف در این شهرستان به‌ویژه الوند برای انجام فعالیت‌های اقتصادی بوده است.

از زمان تأسیس شهر صنعتی و به دنبال آن وجود ترکیب‌های جمعیتی مختلف باعث شده است که مناطق اطراف را دستخوش تغییر قرار دهد.

یکی از عمده مشکلاتی که توسط مردم در سطح شهر الوند مطرح می‌شود اراضی اوقافی است که دارای سندهای چهار و نیم دانگ بوده و شش‌دانگ نیست و همین امر سبب شده تا برخی از مردم نگران سرنوشت اراضی خود باشند و یا مطرح کنند که وام مسکن به اسناد اوقافی تعلق نمی‌گیرد.

ازاین‌رو با توجه به اینکه مهاجران زیادی به‌منظور اشتغال به این شهر مهاجرت می‌کنند در حوزه مسکن نیز با مشکلاتی روبه‌رو هستند البته مشکل مسکن تنها محدود به مهاجران نمی‌شود بلکه اهالی هستند که از ابتدای تولد نیز در این شهر ساکن بوده و به دلیل اوقافی بودن املاک با مشکل روبه‌رو هستند.

مسئلهٔ اوقافی بودن اراضی الوند از ابتدا وجود داشت و اکثر افرادی که برای به دست آوردن مسئولیت تلاش می‌کردند، برای تبلیغات هم که شده بود قول خارج کردن اراضی از دست اوقاف را می‌دادند که البته کاری ناشدنی است.

باوجوداینکه سال‌هاست که این کش‌وقوس بین خریداران و سایر نهاده‌های دولتی و مردمی وجود دارد اما هنوز مشکل این زمین‌ها حل‌نشده است.

مردم چه می‌گویند؟

در راستا این‌یکی از اهالی این شهرک به به خبرنگار ما می‌گوید: درگذشته زمین شهر صنعتی البرز  را مدیران وقت شرکت شهر صنعتی به‌صورت نقد خریداری کردند اما بعدها اعلام کردند بر اساس دستور حضرت امام(ره) هرجایی وقف بوده و حکومت شاهنشاهی از وقف درآورده باید به حالت اولیه برگردد.

 علی صادقی بیان کرد: مدیران و سهامداران شهر صنعتی اگر شرکت یا زمینی خریدند بابت شش‌دانگ پول دادند و لذا الآن که اراضی اوقافی شده باید مابه‌التفاوت پرداخت شود.

وی ابراز کرد: حرف ما این است که حالا که اوقافی شده باید پول برگردانده شود و اعتقادداریم که پول و هزینه باید پس داده شود.

رکود خریدوفروش

سازمان اوقاف قوانین خاصی که شامل خریدوفروش زمین‌های وقفی است را در کشور اجرا می‌کند، بر اساس این قوانین عرصه (منظور از عرصه زمین است و منظور از اعیان ساختمان) زمین‌های وقفی همچنان وقف است و اعیانی آن‌ها خریدوفروش می‌شود و مالکان هرساله مبلغی را به‌عنوان اجاره پرداخت می‌کنند.

به‌طورکلی برای واگذار کردن زمین‌های وقفی (عرصه این زمین‌ها) فروشنده باید پولی را به سازمان اوقاف پرداخت کند.

درحالی‌که تاکنون قول‌های متعددی برای حل مشکل زمین های اوقافی  داده‌شده ولی به نتیجه نرسیده است حال استاندار قزوین اظهار می‌کند برای حل مشکل زمین‌های اوقافی در شهر صنعتی البرز قرار است زمین‌های معوض به سازمان اوقاف و امور خیریه بدهیم تا اراضی صنعتی  آزاد شوند

البته مشکل زمین‌های اوقافی تنها به الوند ختم نمی‌شود بلکه اوقافی شدن زمین‌های بیدستان از سال ۷۶ نیز که طی آن اداره کل اوقاف با گرفتن حکم و رای دادگاه توانست به اثبات برساند که زمین‌های بیدستان اوقافی هستند خاطر بسیاری از مردم را مکدر کرده است.

بسیاری از مردم در این راستا اظهار می‌کنند:  اوقافی بودن زمین‌های بیدستان منجر به رکود در این منطقه شده است و این شهر را از حالت مهاجرپذیر بودن به مهاجر فرست بودن تغییر داده است.

اراضی صنعتی آزاد می‌شود

درحالی‌که تاکنون قول‌های متعددی برای حل این مشکل داده‌شده و به نتیجه نرسیده است حال استاندار قزوین اظهار می‌کند:  برای حل مشکل زمین‌های اوقافی در شهر صنعتی البرز قرار است زمین‌های معوض به سازمان اوقاف و امور خیریه بدهیم تا اراضی صنعتی ما آزاد شوند.

هدایت الله جمالی پور بیان می‌کند: متأسفانه طی این سال‌ها بخشی از زمین‌ها در شهر صنعتی البرز (الوند) اوقافی بوده و مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده که با کمک نمایندگان مجلس در حال پیگیری هستیم که این زمین‌ها را با زمین‌های دیگری جایگزین کنیم و به اوقاف دهیم که حق آن‌ها رعایت شود.

وی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری در زمینه اعطای زمین و زیرساخت‌های ارزان‌قیمت به تولیدکنندگان و صنعتگران افزود:‌ در سال جهش تولید تمام تلاش ما این است که زمین و خدماتی مانند آب، برق و گاز را به‌صورت ارزان در اختیار سرمایه‌گذاران حوزه صنعت و معدن قرار دهیم تا میزان سرمایه‌گذاری صنعتی استان قزوین افزایش یابد.

استاندار قزوین بابیان اینکه تولید باید مبتنی بر ظرفیت‌سازی برای صادرات باشد، گفت: باید رویکرد تولید ما اصلاح و بر مبنای صادرات انجام شود تا بتوانیم در آینده به آن جایگاهی که در سند چشم‌انداز مطرح کردیم، برسیم. چراکه اگر بخواهیم به کشور قدرتمندی تبدیل شویم، باید رویکرد صادراتی را پیشه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.