خراسان شمالی-چند روزی است که در بازار خراسان شمالی قیمت مرغ افزایش چشم‌گیری پیداکرده است بطوری که تا کیلویی ۱۹ هزار تومان هم رسید و رکورد چندساله خود را شکست که این افزایش قیمت باعث واکنش‌های فراوانی از سوی مردم شد زیرا موجب حذف تدریجی این ماده پروتئینی از سبد غذایی آنان شد.

خبری از نرخ مرغ تنظیم بازار در خراسان شمالی نیست/ افزایش هزینه‌ها و کاهش جوجه ریزی

قدس آنلاین: گروه استانها- بنا به گفته مسئولان افزایش قیمت مرغ به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید است و همچنین این افزایش به شیوع ویروس کرونا نیز مرتبط است زیرا در ابتدای ورود این بیماری به کشور، مشکلاتی را مانند کاهش تقاضا، افت قیمت‌ها، کمبود نهاده‌های خوراک طیور به وجود آورد.

هفته گذشته در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان برای کنترل بازار گوشت مرغ و جلوگیری از افزایش قیمت این محصول، خروج مرغ زنده از استان ممنوع شد.

عملیاتی نشدن نرخ مصوب مرغ

رئیس اتحادیه لبنیات، مرغ فروشان و قصابان بجنورد مصرف روزانه مرغ را در بجنورد ۵۰ تن عنوان می‌کند و می‌گوید: قیمت مرغ، امروز  در بازار بجنورد بین ۱۵ هزار و ۶۰۰ و ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است.

حسین قاسم‌زاده اظهار می‌دارد: روز چهارشنبه هر کیلو مرغ به نرخ ۱۷ هزار و ۸۵۰ تومان در فروشگاه‌ها توزیع شد که قیمت برای مصرف‌کننده حداکثر ۱۸ هزار و ۸۰۰ و میانگین قیمت در بازار ۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان بود.

وی می‌افزاید: پس از برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار کشور و تعیین نرخ ۱۵ هزارتومانی مرغ، بازهم پنج‌شنبه گذشته هر کیلو مرغ باقیمت بالاتری از نرخ مصوب برای مصرف‌کننده عرضه شد.

قاسم زاده می‌افزاید: بااینکه نرخ مرغ تنظیم بازار ۱۵ هزار تومان اعلام‌شده است اما هنوز در بازار خبری از آن نیست.

وی ادامه می‌دهد: بابیان اینکه عرضه و تقاضا، عامل تعیین‌کننده قیمت مرغ در بازار است، اظهار می‌دارد: با شیوع کرونا و کاهش تقاضا میزان مصرف مرغ در شهرستان به نصف کاهش پیدا کرد به‌طوری‌که قیمت مرغ تاکیلویی هشت هزار تومان ریزش پیدا کرد.

وی یادآور می‌شود: در ایام نوروز با توجه به کاهش تقاضا و افت شدید قیمت مرغ، واحد پشتیبانی امور دام باهدف کمک به مرغداری‌های شهرستان جهت جمع‌آوری مرغ مازاد اقدام کرد و این مرغ‌ها را باقیمت کیلویی ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان از مرغداران خریداری و ذخیره‌سازی کرد.

قاسم‌زاده می‌گوید: در حال حاضر با توجه به کمبود مرغ گرم در بازار و افزایش قیمت، مرغ‌های جمع‌آوری‌شده به‌صورت یخ‌زده و با همان قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان به واحدهای توزیع به فروش می‌رسد تا باقیمت کیلویی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده برسد.

جلوگیری از افزایش قیمت خودسرانه مرغ

معاون اقتصادی استاندار خراسان شمالی نیز در جلسه کارگروه تنظیم بازار بابیان اینکه تعزیرات حکومتی موظف به آنالیز و بررسی افزایش قیمت مرغ است و باید واحدهای تولیدی پاسخگویی این افزایش قیمت باشند، می‌افزاید: در چنین شرایطی، شرکت پشتیبان دام می‌تواند با توزیع مرغ منجمد در سطح بازار موجب تعادل قیمت مرغ شود.

محمود قنبری ادامه می‌دهد: با توجه به ایجاد مشکلات اقتصادی ناشی از ویروس کرولا، نباید با افزایش قیمت برخی اقلام به مشکلات مردم دامن زد که سبب حذف برخی مواد غذایی از سفره مردم شد.

وی با ابراز اینکه در حال حاضر روند افزایش قیمت مرغ را فقط در این استان شاهد هستیم می‌گوید: وظیفه مسئولان استان اقدامات لازم جهت تأمین مرغ کافی و جلوگیری از افزایش قیمت خودسرانه مرغ است. 

افزایش هزینه‌های تولید

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز یکی از علت‌های افزایش قیمت گوشت مرغ، افزایش هزینه‌های تولید است عنوان می‌کند و می‌گوید: در این استان مرغداران تنها ۵۸ درصد از دان موردنیاز را، یارانه‌ای دریافت کرده و مابقی را از بازار آزاد خریداری کردند.

محمد زاده اظهار می‌دارد: دان موردنیاز مرغداران، با تأخیر به دست می‌رسد و این تولیدکنندگان به‌موقع آن را دریافت نکرده‌اند.

وی، کاهش جوجه ریزی در سالن‌های مرغداری را عامل دیگر افزایش قیمت گوشت مرغ عنوان می‌کند و می‌افزاید: اردیبهشت‌ماه امسال، میزان جوجه ریزی در سالن‌های مرغداری استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۵ درصد کاهش داشت و به همین علت، میزان تولید کاهش دارد. 

وی ادامه می‌دهد: در خردادماه سال جاری، یک‌میلیون و ۸۹ هزار قطعه جوجه ریزی در سالن‌های مرغداری استان انجام‌شده این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۶۶۳ هزار قطعه گزارش‌شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های موردنیاز مرغداران خاطرنشان کرد: البته جوجه ریزی‌ها در این دوره، باقیمت‌های جدید بازار، انجام‌شده و بخشی از نیاز نهاده‌ها، از بازار آزاد تأمین‌شده است، بر این اساس، هزینه تمام‌شده تولید بالاتر است اما درمجموع، با افزایش میزان تولید، قیمت گوشت مرغ، تعدیل خواهد شد.

وی اظهار می‌دارد: قیمت مصوب سویا به ازای هر کیلوگرم ۲۷ هزار ریال و قیمت ذرت ۱۵ هزار ریال است اما این قیمت‌ها در بازار آزاد، بسیار بیش از این است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.