یزد- اتباع بیگانه در استان‌های مجاور سیستان و بلوچستان به‌ویژه استان یزد به‌واسطه تعدد و تکثر کارگاه‌های صنعتی و نیز اراضی کشاورزی به کار وزندگی اشتغال دارند که این موضوع علاوه بر مزیت‌ها دچار آسیب‌هایی نیز شده است.

وضعیت اتباع بیگانه در یزد سر و سامان می خواهد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: جمعیت مجاز اتباع بیگانه مقیم استان یزد حدود ۱۲۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود البته برخی منابع مجموع جمعیت مجاز و غیرمجاز آن‌ها را حدود ۳۰۰ هزار نفر در استان برآورد می‌کنند.

تعداد اتباع بیگانه با توجه به شرایط اقلیمی کشورشان که بیشتر سردسیر و کوهستانی است در نیمه اول سال کمتر است زیرا تعدادی برای کارهای کشاورزی ایران را ترک می‌کنند و در نیمه دوم سال به دلیل آغاز فصل سرما تعداد آن‌ها در ایران افزایش می‌یابد.

باوجوداینکه در استان یزد خدمات متعددی به اتباع بیگانه مجاز ازجمله آموزش و بهداشت و خدمات شهری و رفاهی داده می‌شود اما رسانه‌های بیگانه همواره درصدد هستند تا به طرق مختلف خدمات جمهوری اسلامی را نادیده گرفته و بر طبل اختلاف بکوبند.

یکی از سخنگویان وقت دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان در سال ۱۳۸۸ خورشیدی  اعلام کرد که اتباع بیگانه مقیم ایران ماهانه ۵۰۰ میلیون دلار ارز به اقتصاد کشورشان کمک می‌کنند. 

ضرورت ساماندهی

در همین راستا بسیاری از مردم و مسئولان استان یزد تاکنون و بارها به طرق مختلف خواستار ساماندهی اتباع بیگانه در قالب و محدوده یک منطقه به‌عنوان میهمان شهر هستند.

اگرچه در شهرهای اردکان، میبد و تفت استان یزد مهمان شهر برای اسکان اتباع بیگانه وجود دارد ولی در شهر یزد تاکنون این موضوع جدی گرفته نشده است و لذا در حال حاضر بسیاری از اعضای شورای این شهر این پرسش را مطرح می‌کنند که این کار چه توجیهی دارد و اگر اتباع در همه شهر و به‌خصوص بافت ارزشمند تاریخی پخش و ساکن شوند آیا این موضوع به ضرر شهر توریستی یزد نیست؟

در این رابطه بسیاری از مردم اذعان می‌کنند تنها راهکار رفع مشکل موجود، افزایش نظارت ، ساماندهی و همچنین همکاری نکردن مردم به‌خصوص در بافت تاریخی و فرهنگی محله‌ها و اجاره ندادن منزل به اتباع خارجی است.

آسیب‌های اجتماعی

هم‌جواری یزد با استان‌های شرقی و قرار گرفتن در کانون کریدور ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور باعث شده تا جاده‌های استان برای انتقال کالای قاچاق، مواد مخدر و قاچاق انسان در قالب انتقال اتباع بیگانه غیرمجاز از مناطق شرقی ایران به دیگر مناطق مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

تردد خودروهای جابه‌جا کننده اتباع بیگانه غیرمجاز که در منطقه به «افغان کش» شهرت یافته‌اند و با شتاب زیاد برای گریز از کنترل مأموران انتظامی در جاده‌ها تردد می‌کنند، علاوه بر ایجاد حوادث رانندگی برای سایر خودروها، گاه با حوادثی مانند ناتوانی راننده در کنترل خودرو یا به دلیل تعداد نامتعارف مسافر گاه تا ۱۳ نفر به دلیل ترکیدن لاستیک خودرو سواری منجر و مرگ و زخمی شدن سرنشینان این خودروها را باعث می‌شود.

علاوه بر این مسائل ، اتباع مشکلات دیگری هم در استان دارند به‌گونه‌ای که به گفته دکتر حسن جان فدا ، مسئول مدیریت کاهش خطر در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، ۱۳ درصد افراد متوفی حوادث رانندگی در استان یزد مربوط به اتباع خارجی است که آموزش این قشر در دستور کار قرار دارد.

اثر منفی بر آمار آموزشی

در همین راستا حمید اسماعیلی زاده رئیس آموزش‌وپرورش ناحیه دو یزد می‌گوید: در حال حاضر هفت هزار و ۵۳۶ دانش‌آموز افغان که عمدتاً در بخش مرکزی و حاشیه شهر یزد سکونت دارند در این ناحیه  مشغول به تحصیل هستند.

وی اظهار می‌کند: مشکل دیگر اینکه برخی اتباع خارجی به دلیل نپرداختن هزینه تحصیل فرزندان خود، آن‌ها را به مدرسه نمی‌فرستند تا بتوانند پس از ۱۰ سالگی با مراجعه به نهضت سوادآموزی ادامه تحصیل دهند و هزینه کمتری پرداخت کنند و این مسئله بر روی آمارهای استان اثر منفی گذاشته است.

اسکان اتباع در میهمان شهر

در همین راستا فرماندار یزد در آخرین نشست ساماندهی اتباع خارجی مرکز استان یزد بابیان اینکه با توجه به مصوبه شورای شهر و شهرداری ساخت مهمان شهر در جلساتی مورد  موافقت مسئولان استان یزد قرارگرفته و برای کسب مجوزهای قانونی از طریق مرکز اقدام می‌شود افزود: در رابطه با ساخت شهرک ضایعات نیز پیگیری‌های لازم در دست اقدام است تا از طریق شهرداری و شورای شهر و یا بخش خصوصی این کار عملیاتی شود و ساماندهی ضایعات فروشی‌ها نیز باید در اولویت بعدی قرار گیرد.

سید محمد رستگاری بابیان اینکه برای مدیریت این موضوع ضروری است تا مردم نیز با مسئولان همکاری لازم را در دستور کار قرار دهند بیان کرد: اگر یزدی‌ها به آن‌ها خانه اجاره ندهند و آن‌ها را به کار نگیرند، بخش زیادی از مشکلات رفع می‌شود.

ساماندهی مشاغل

فرماندار یزد افزود: در برخی مشاغل شهرستان اتباع خارجی به‌عنوان کارفرما فعالیت دارند به‌نحوی‌که در کوره‌های آجرپزی، گلخانه‌ها و یا ضایعات فروشی‌ها مدیریت کار را در دست دارند که ادامه این روند در آینده مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: برخی اتباع بیگانه در مناطق مختلف مانند حسن‌آباد علنا مواد مخدر توزیع می‌کنند که با تصمیم شورای تأمین شهرستان و حمایت خوب دادستان مرکز استان با متخلفان برخوردهای قانونی صورت مگرفته است.

به گفته فرماندار یزد در بخش گلخانه‌ها نیز بخشدار مرکزی طرحی را آغاز کرده و اولویت اول جلوگیری  از تصدی‌گری اتباع غیرمجاز است و نسبت به ساماندهی آن‌ها اقدام و سپس برای مجازها اقدام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.