تبریز- رشد و توسعه شهری، ترافیک و حجم بالای مسافرت‌های درون‌شهری در تبریز ضرورت استفاده از سیستم حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری را برای کاهش مشکلات ترافیکی این شهر نمایان ساخت، بنابراین موضوع مطالعه و احداث قطار شهری این کلان‌شهر در دی‌ماه سال ۱۳۶۹ در مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

خط یک قطار شهری تبریز به ایستگاه پایانی نزدیک می‌شود

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: اگرچه  موضوع مطالعه و احداث قطار شهری این کلان‌شهر در دی‌ماه سال ۱۳۶۹ در مجلس شورای اسلامی مطرح شد اما این طرح بنا به دلایل مختلف مسکوت ماند تا اینکه سازمان قطار شهری تبریز در سال ۱۳۷۹ تأسیس و مطالعات امکان‌سنجی خطوط آن در اواخر سال ۱۳۸۰ آغاز شد.

عملیات احداث خط یک قطار شهری تبریز پس از تصویب در بیست و نهمین جلسه شورای عالی ترافیک شهرهای کشور، در سال ۱۳۸۱ آغاز شد و در شصت و پنجمین جلسه شورای عالی ترافیک در دی‌ماه سال ۱۳۸۵ احداث سایر خطوط درون‌شهری تبریز و خط حومه‌ای تبریز – سهند به تصویب رسید که شامل ۴ مسیر به طول ۷۰ کیلومتر با ۷۰ ایستگاه و یک خط برون‌شهری از تبریز به این شهرک به طول حدود ۲۰ کیلومتر است.

پایان خط

در همین راستا معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بابیان اینکه باوجود محدودیت منابع از طریق انتشار اوراق مشارکت به دنبال حمایت از قطار شهری تبریز هستیم اظهار کرد: سال گذشته تنها ۵۵ درصد از بودجه عمرانی استان تخصیص یافت و لذا این موضوع بر روند پروژه‌های عمرانی تأثیرگذار بود.

جواد رحمتی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، مقررشده بود تا پایان سال ۹۹ خط یک قطار شهری تبریز به ایستگاه پایانی برسد که انشالله به این وعده عمل خواهیم کرد.

وی بابیان اینکه طبق وعده‌های داده‌شده سال گذشته تعدادی از ایستگاه‌ها در این مسیر به بهره‌برداری رسید و امید است امسال نیز ایستگاه‌های باقی‌مانده نیز به بهره‌برداری برسد ادامه داد: تلاش می‌شود با حمایت‌های دولتی و همت عوامل اجرایی این پروژه این خط نیز عملیاتی شود.

وی اعلام کرد: هماهنگی‌های لازم برای آغاز عملیات خط سوم قطار شهری تبریز در سال جاری انجام‌شده است و وی با اشاره به اینکه مدیران، پیمانکاران، مشاوران، کارگران و تمامی عوامل اجرایی به‌ویژه مدیرعامل سازمان قطار شهری در سال‌های اخیر به وعده‌های خود در اجرای این پروژه عمل کرده و طبق برنامه پروژه را پیش برده‌اند.

کاهش فاصله خدمات

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه بابیان اینکه بیش از یک هزار و ۴۰۰ نفر در پروژه بزرگ قطار شهری تبریز مشغول به کار هستند افزود: اگر تأمین بودجه و املاکی که شهرداری در اختیار ما قرار داده، نبود؛ قطار شهری همچون سال‌های قبل در آستانه تعطیلی قرار می‌گرفت.

مصطفی مولوی فرد با اشاره به افتتاح فاز ۳ خط یک متروی تبریز در ۲۹ بهمن‌ماه سال گذشته بیان کرد: این فاز با ۷.۲ کیلومتر و ۷ ایستگاه که ۳ ایستگاه آن به‌صورت عبوری خواهد بود، فعالیت خود را آغاز کرده و تلاش می‌شود امسال هر ۳ ماه یک‌بار یکی از ایستگاه‌ها به بهره‌برداری برسد.

وی بابیان اینکه شیوع ویروس کرونا وقفه‌ای در سرعت کار پروژه‌های عمرانی قطار شهری ایجاد کرد، ادامه می‌دهد: هرچند مقابله با این ویروس مشکلاتی را برای پیمانکاران و این سازمان به وجود آورده است اما نسبت به شرایط موجود برنامه‌ریزی انجام‌شده تا فعالیت‌های عمرانی کمترین آسیب را داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.